Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Regulamin organizacyjny

                                                                                                                             Załącznik do Zarządzenia  nr  7

Kierownika  Gminnego  Ośrodka  Pomocy Społecznej w Górze  Św.  Małgorzaty  z dnia  15  grudnia  2016r.

 

                                                               REGULAMIN  ORGANIZCYJNY

                                               GMINNEGO  OŚRODKA  POMOCY  SPOŁECZNEJ

                                                               W  GÓRZE  ŚW.  MAŁGORZATY

                                                                               Rozdział  I

                                                                Postanowienia  ogólne

                                                                              §  1

Regulamin  Organizacyjny  Gminnego  Ośrodka  Pomocy  Społecznej  w Górze  św.  Małgorzaty określa  organizacje  wewnętrzną Ośrodka, zakres  zadań na  poszczególnych  stanowiskach  pracy oraz  zasady  funkcjonowania

                                                                              §  2

Ilekroć  w Regulaminie  Gminnego   Ośrodka  Pomocy  Społecznej w Górze  Św.  Małgorzaty  jest  mowa  o :

- Ośrodku – należy  przez  to  rozumieć  Gminny  Ośrodek  Pomocy  Społecznej w Górze  Św.  Małgorzaty,

- Regulaminie – należy  przez  to  rozumieć  Regulamin  Organizacyjny Gminnego  Ośrodka  Pomocy  Społecznej W Górze Św.  Małgorzaty,

- Kierowniku – należy  przez  to  rozumieć  Kierownika  Gminnego  Ośrodka  Pomocy  Społecznej w Górze  Św.  Małgorzaty,

- Wójcie  Gminy – należy  przez  to rozumieć  Wójta  Gminy  Góra  Św. Małgorzaty,

- pracowniku – należy  przez  to    rozumieć pracowników  zatrudnionych  w Gminnym   Ośrodku  Pomocy  Społecznej w Górze  Św.  Małgorzaty.

                                                                              §  3

Regulamin  obowiązuje  wszystkich pracowników bez  względu  na rodzaj  wykonywanej  pracy i zajmowane  stanowisko. Pracownicy  są  traktowani  równo w zakresie  nawiązywania  i rozwiazywania stosunku  pracy, warunków  zatrudnienia, awansowania  oraz  dostępu do szkolenia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych, w szczególności   ze względu na płeć, wiek , niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także  bez względu na zatrudnienie na czas  określony lub  nie   określony albo w pełnym lub nie pełnym  wymiarze  czasu  pracy.

                                                                              §  4

  1. Ośrodek  funkcjonuje  na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporzadkowania, podziału  uprawnień  i obowiązków  oraz indywidualnej  odpowiedzialności związanej z wykonywaniem  zadań.
  2. Ośrodek  działa  na podstawie  obowiązujących  przepisów  prawa, uchwał  Rady  Gminy Góra  św.  Małgorzaty, Statutu, zarządzeń  Wójta  Gminy oraz  zarządzeń  Kierownika.
  3. Ośrodek  jest jednostka  organizacyjną  Gminy Góra  Św. Małgorzaty  nieposiadającą  osobowości prawnej powołany  do realizacji zadań własnych i zleconych  z zakresu  pomocy  społecznej, wynikających z obowiązujących  przepisów  prawa.
  4. Ośrodek  może  realizować  również  inne  zadania  w zakresie  udzielonych  pełnomocnictw.
  5. Ośrodek  może  realizować  także  inne  zadania  wnikające  z programów , porozumień, projektów  UE oraz rozwijać  nowe  formy  pomocy  społecznej.

§  5

  1. Obszarem  działania  Ośrodka  jest  Gmina  Góra  Św.  Małgorzaty
  2. Siedzibą  Ośrodka  jest Góra  Św.  Małgorzaty  44
  3. Ośrodek  jest  czynny w godzinach  od  7,30  do 15,30
  4. Ośrodek  jest  zakładem   pracy  w rozumieniu  przepisów  prawa  pracy
  5. Prawa  i obowiązki  pracowników  Ośrodka  regulują  przepisy  ustawy  o pracownikach  samorządowych, kodeksu  pracy  i ustawy  o pomocy  społecznej
  6. Dobór  kadry  pracowniczej  z zastrzeżeniem  art. 11 ustawy  z dnia 21 listopada  2008 r. o pracownikach  samorządowych odbywa  się  w drodze  postepowania  kwalifikacyjnego. Decyzja  o przyjęciu  do   pracy należy  do  Kierownika 

§  6

  1. System  kancelaryjny oraz  klasyfikację  rzeczową  akt Ośrodka  regulują   odrębne  przepisy.
  2. Działalność kontrolną  w Ośrodku  regulują  odrębne  przepisy

       Rozdział   II

                                                Struktura  organizacyjna Ośrodka

                                                                              §  7

  1. W skład  Ośrodka  wchodzą  następujące  stanowiska pracy :
  1. Kierownik  Ośrodka,
  2. Główny  Księgowy,
  3. Pracownicy    socjalni – wieloosobowe  stanowisko  pracy ( ośrodek  zatrudnia pracowników  socjalnych  proporcjonalnie  do  liczby  ludności gminy w stosunku  1 pracownik socjalny  zatrudniony w pełnym  wymiarze  czasu  pracy  na 2000 mieszkańców lub  proporcjonalnie do liczby  rodzin i osób samotnie  gospodarujących , objętych  praca  socjalną w stosunku  jeden  pracownik  socjalny zatrudniony w pełnym  wymiarze  czasu  pracy na nie  więcej  niż  50 rodzin  i  osób  samotnie  gospodarujących. Ośrodek  zatrudnia w pełnym  wymiarze  czasu  pracy nie mniej  niż  3 pracowników  socjalnych ( art. 110 ust. 11 i ust.12 ustawy  o  pomocy  społecznej)
  4. Stanowisko  ds. świadczeń  rodzinnych, funduszu  alimentacyjnego, świadczeń wychowawczych,
  5. Stanowisko  asystenta  rodziny
  6. Stanowisko  opiekunki  świadczącej  specjalistyczne  usługi  opiekuńcze  dla  osób z zaburzeniami  psychicznymi
  1. Ośrodek  zatrudnia   na umowę  - zlecenie   lub  na  umowę  o pracę  opiekunki  domowe.
  2. Dopuszcza  się  możliwość  tworzenia  nowych  miejsc  pracy w Ośrodku w zależności od  potrzeb  ośrodka, w celu realizacji  zadań  określonych w przepisach  prawa w ramach  posiadanych  środków  finansowych
  3. Podział  zadań na poszczególnych  stanowiskach pracy  określają  zakresy  czynności pracowników  Ośrodka.
  4. Obsługę   prawną  prowadzi  radca  prawny zatrudniony w Urzędzie  Gminy w Górze św. Małgorzaty.

    Rozdział  III

              Kierunkowe  działania  Ośrodka

                                               §  8

Kierunkowe  działania  Ośrodka  obejmują:

  1. Świadczenie  wszechstronnej  pomocy  społecznej  osobom  i rodzinom w celi przezwyciężenia  trudnych  sytuacji  życiowych, których  nie są w stanie  pokonać wykorzystując  własne  możliwości, środki i uprawnienia.
  2. Przeciwdziałanie powstawaniu  i rozwijaniu się  procesów marginalizacji społecznej oraz  w miarę  możliwości doprowadzenie do życiowego usamodzielnienia się  osób  i rodzin  oraz ich  integracji ze  środowiskiem.
  3. Inicjowanie i  podejmowanie  przedsięwzięć organizacyjnych w celu zapewnienia właściwej i terminowej  realizacji  zadań.
  4. Współpraca  z organizacjami  społecznymi i  pozarządowymi, Kościołem , związkami  wyznaniowymi oraz  osobami fizycznymi  i  prawnymi.
  5. Wspieranie inicjatyw  lokalnych poprzez  animowanie i tworzenie  projektów, tworzenie  grup  samopomocowych, budowanie  lokalnego  partnerstwa i promowanie  wolontariatu.
  6. Rozwijanie nowych  form  pomocy  społecznej w ramach zidentyfikowanych  potrzeb
  7. Przestrzeganie powszechnie  obowiązujących przepisów  prawa , zarządzeń  Wójta  Gminy  i Kierownika.

 

RozdziałIV

                                       Zadania  i  kompetencje   Kierownika

                                                                      §  9

Do podstawowych  obowiązków   i uprawnień  Kierownika  Ośrodka  należy  kierowanie realizacją  zadań Ośrodka  w oparciu  o  obowiązujące  przepisy prawa, a w szczególności :

  1. Koordynacja  i nadzór nad  pracą  pracowników  Ośrodka,
  2. Wydawanie  z upoważnienia  Wójta  Gminy  decyzji  administracyjnych w sprawach pomocy  społecznej  i  innych  powierzonych  zadań,
  3. Wydawanie  przepisów  wewnętrznych    w sprawach  organizacji  i  funkcjonowania  Ośrodka,
  4. Racjonalne  gospodarowanie  środkami  finansowymi  zgodnie  z  obowiązującym  przepisami,
  5. Określenie  zakresu  obowiązków  i uprawnień  na stanowiskach  pracy
  6. Zapewnienie  racjonalnego  wykorzystania  czasu  pracy i przestrzegania  dyscypliny pracy przez  podległych pracowników,
  7. Dokonywanie  okresowej  oceny  pracowników
  8. Właściwa  realizacja  polityki  kadrowej, szkoleniowej i socjalno-bytowej,
  9. Kształtowanie polityki  płacowej w oparciu  o  obowiązujące  przepisy,
  10. Kształtowanie  polityki   finansowej w oparciu  o zasady gospodarki  finansowej  obowiązującej  jednostki  budżetowe,
  11. Gospodarowanie  mieniem  Ośrodka,
  12. Opracowywanie  planów  finansowych i właściwe  gospodarowanie finansami  Ośrodka.

§ 10

  1. Kierownik  ustala  zakres  czynności na poszczególnych  stanowiskach  pracy  i indywidualne  zakresy obowiązków, uprawnień  i odpowiedzialności  poszczególnych  pracowników.
  2. Zakres  czynności  na poszczególnych stanowiskach  pracy  może  być  rozszerzony o dodatkowe  obwiązki  oraz  uprawnienia, w szczególności  dotyczące  przystąpienia  Ośrodka  do realizacji  programów  w tym programów  finansowanych  ze  środków  Unii  Europejskiej.
  3. Kierownik  współdziała  z Radą  Gminy i Wójtem w celu efektywnego wykonywania  zadań  w szczególności  poprzez :
  • Przygotowywanie  projektów  uchwał  Rady  Gminy w zakresie  dotyczącym  działalności     funkcjonowania  Ośrodka
  • Rozeznawania   i sporządzania  wykazu  potrzeb  mieszkańców   Gminy   zakresie  pomocy  społecznej, świadczeń  rodzinnych, funduszu  alimentacyjnego, świadczeń  wychowawczych   i innych,
  • Informowanie  Wójta  o zagrożeniach  problemami  społecznymi  występującymi w Gminie
  • Opracowywanie  rozwiązań dotyczących zaspokajania  potrzeb  w zakresie  pomocy  społecznej
  • Opiniowanie  wniosków i umów  z zakresu  pomocy  społecznej  zleconych  przez  Wójta
  • Kierownik  wspólnie  z Głównym  Księgowym  opracowuje  projekt budżetu, przygotowuje  strategie działania  oraz  sposób  realizacji

§ 11

Kierownik  jest administratorem  danych  osobowych w rozumieniu art. 7 pkt 4 ustawy  o ochronie  danych  osobowych.

                                                                              Rozdział   V

                               Zadania  i  kompetencje  na  poszczególnych  stanowiskach pracy

                                                                             §  12

Zadania  wspólne  dla  wszystkich  pracowników  Ośrodka:

  1. Realizacja  zadań  Ośrodka  zgodnie z przepisami obowiązującego  prawa,
  2. Terminowe  i  rzetelne  załatwianie  spraw,
  3. Prowadzenie  postepowania  administracyjnego zgodnie z KPA,
  4. Usprawnianie  organizacji, metod  i  form  pracy na danym  stanowisku ,
  5. Właściwe   przechowywanie akt  i  pieczęci,
  6. Stosownie  zasad  dotyczących   wewnętrznego  obiegu  akt  oraz  oznaczanie  ich i archiwizowanie, realizacja  innych  czynności  kancelaryjnych zgodnie  z obowiązującymi przepisami,
  7. Terminowe  sporządzania i przekazywanie danych  dot. informacji  miesięcznych  w  zakresie  wykorzystania  środków  i  potrzeb  sprawozdawczości, opracowywanie   sprawozdań  i analiz  dla  potrzeb  kierownika
  8. Znajomość  przepisów  prawnych  w zakresie wykonywanych  zadań   oraz  bieżąca  ich  aktualizacja  i ścisłe  przestrzeganie,
  9. Podnoszenie swoich  kwalifikacji  zawodowych
  10. Każdorazowe  zgłaszanie i wypisywanie  do książki  wyjść  służbowych  i  prywatnych

 

§13

Pracownicy  mają  obowiązek  przestrzegania :

  1. Przepisów  oraz  zasad  bezpieczeństwa i higieny  pracy, a także  przepisów  przeciwpożarowych,
  2. Zasad współżycia społecznego oraz  dbać o  dobro  pracodawcy, chronić  jego  mienie oraz zachować  w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby  narazić  pracodawcę  na szkodę,
  3. Przestrzeganie  zasad  organizacyjnych i  porządkowych obowiązujących  w Ośrodku
  4. Przestrzeganie  zasad  kultury osobistej, właściwej  komunikacji i współpracy w wykonywaniu  zadań  ze wszystkimi  pracownikami   Ośrodka
  5. Ochrony danych  osobowych,
  6. Pozostałych  wewnętrznych przepisów: regulaminów i instrukcji wprowadzanych  zarządzeniem  Kierownika

§  14

                                                          Główny  Księgowy

Do zadań  Głównego  Księgowego należą  sprawy z zakresu kompleksowego planowania  budżetu w zakresie  finansowym i rzeczowym  Ośrodka, sporządzaniu, analizowaniu, ocenie, sprawozdawczości budżetowej oraz  kontroli  realizacji  budżetu, obsługi  finansowo- księgowej  i gospodarczej,  a  w szczególności:

  1. Prowadzenie  rachunkowości Ośrodka oraz  całości  spraw  związanych z  zobowiązaniami  podatkowymi, ubezpieczeniami  i  płacami;
  2. Wykonywanie  dyspozycji środkami  pieniężnymi;
  3. Dokonywanie  wstępnej  kontroli:
  1. Zgodności  operacji  gospodarczych i    finansowych  z planem  finansowym,
  2. Kompletności i rzetelności  dokumentów    dotyczących  operacji  gospodarczych  i finansowych,
  1. Sporządzanie  sprawozdań  finansowych z realizacji  świadczeń  wypłacanych przez  Ośrodek;
  2. Sporządzanie  analiz  finansowych  sprawozdań  finansowych miesięcznych, kwartalnych i rocznych oraz  jednostkowego  rocznego  bilansu, rachunku  zysku  i  strat, zestawienia  zmian  w funduszu  Ośrodka  zgodnie  z właściwymi  przepisami o  sprawozdawczości  jednostek  budżetowych;
  3. Sporządzanie  planu   budżetu  Ośrodka  oraz  wnioskowanie o  dokonywanie  zmian  w planie  finansowym  Ośrodka;
  4. Opracowywanie  projektów  zarządzeń  Kierownika  dotyczących spraw  finansowych, tj. zakładowego  planu  kont, inwentaryzacji, kontroli  obiegu  dokumentów księgowych, projektów  planów  finansowych Ośrodka  i  innych  zgodnie  z obowiązującymi  przepisami  w  zakresie  finansów  oraz  przedkładanie   do  zatwierdzenia  Kierownikowi  Ośrodka,
  5. Prowadzenie  ksiąg  inwentarzowych  majątku  trwałego i ruchomego  Ośrodka;
  6. Wnioskowanie   do  Kierownika   Ośrodka  o  przeprowadzenie   inwentaryzacji  składników   majątkowych Ośrodka  oraz  rozliczanie  inwentaryzacji,
  7. Prowadzenie  spraw   i  dokumentacji  związanej  z   wynagrodzeniami  pracowników  Ośrodka  w tym :  sporządzanie  list  płac,  rozliczeń  z  ZUS  i  Urzędem  Skarbowym,  wypłata  wynagrodzeń
  8. Wypłata  świadczeń  realizowanych  przez  Ośrodek
  9. Prowadzenie  kasy  Ośrodka
  10. Realizacja  innych  zadań  zleconych  przez  pracodawcę  zgodnie  z zapisami  obowiązujących   przepisów  prawnych  właściwych  dla  głównego  Księgowego.

                                                                               §  15

Do zadań  pracowników  socjalnych  należy :

  1. Praca  socjalna;
  2. Dokonywanie analizy o oceny  zjawisk, które  powodują  zapotrzebowanie na świadczenia  pomocy  społecznej oraz  kwalifikowanie   do uzyskania  świadczeń;
  3. Udzielanie  informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania  spraw życiowych   osobom , które  dzięki tej  pomocy będą  zdolne samodzielnie rozwiązywać  problemy  będące  przyczyną   trudnej  sytuacji  życiowej; skuteczne  posługiwanie  się  przepisami  prawa w realizacji  tych  zadań;
  4. Pomoc  w uzyskaniu dla  osób będących  w trudnej  sytuacji  poradnictwa dotyczącego  możliwości rozwiazywania  problemów  i udzielania pomocy  przez  właściwe instytucje   państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz  wspieranie w uzyskiwaniu pomocy;
  5. Udzielanie  pomocy w załatwianiu  spraw  urzędowych i  innych  ważnych  sprawach  bytowych;
  6. Pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań  samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb  życiowych  osób, rodzin, grup i środowisk społecznych;
  7. Współpraca  i  współdziałanie   z  innymi  specjalistami  w celu przeciwdziałania i ograniczania  patologii i skutków  negatywnych  zjawisk  społecznych, łagodzenie  skutków  ubóstwa;
  8. Przeprowadzane  wywiadów  środowiskowych  w tym    alimentacyjnych  dla  potrzeb  Ośrodka  oraz  na  wniosek  innych  jednostek  organizacyjnych  a także  wywiadów dla  potrzeb  świadczeń   rodzinnych  i świadczeń  wychowawczych;
  9. Zawieranie  z klientami  pomocy  społecznej  kontraktów  socjalnych  oraz  kontrolowanie  ich  realizacji;
  10. Planowanie  pomocy oraz  kontrolowanie , czy  udzielona  pomoc  spełnia  swoje  zadania;
  11. Przygotowywanie projektów  decyzji administracyjnych  w sprawach   pomocy  społecznej
  12. Sporządzanie  list  wypłat   zasiłkobiorców , przygotowywanie  formularzy przekazów  pocztowych;
  13. Sporządzanie informacji , sprawozdań  rzeczowo-finansowych , ustalanie  potrzeb z zakresu  pomocy społecznej, obsługa  Aplikacji  CAS
  14. Występowanie  do  sądów  z wnioskami  o  wgląd  w sytuacje  rodziny, zastosowanie  leczenia  psychiatrycznego, do GKRPA o zastosowanie  leczenia  odwykowego;
  15. Wszczynanie  procedury  Niebieskiej  Karty i udział  w pracach  zespołu Interdyscyplinarnego i w grupach  roboczych   a także  zapewnienie  obsługi  administracyjno- technicznej;
  16. Rozpoznawanie  potrzeb  w zakresie  zaspokajania  usług  opiekuńczych w miejscu  zamieszkania klienta – prowadzenie  nadzoru nad  jakością  świadczonych   usług,
  17. Prowadzenie  spraw z zakresu  dodatków mieszkaniowych  i energetycznych, przygotowywanie  projektów  decyzji;
  18. Przygotowywanie  i  prowadzenie  dokumentacji  dotyczącej osób  umieszczonych w  DPS
  19. Wydawanie  Kart  Dużej  Rodziny
  20. Realizacja  strategii   rozwiazywania  problemów  społecznych  i  innych  programów  m.in.  w  zakresie  dożywiania,  wspierania  rodziny, przeciwdziałania  przemocy  w rodzinie, rozwiązywania  problemów  alkoholowych  i narkomanii,  ochrony  zdrowia  psychicznego ,
  21. Obsługa   programów  komputerowych

§16

Do zadań  asystenta  rodziny   należy :

  1. Opracowanie  i realizacja  planu  pracy z rodzina  we współpracy z członkami  rodziny i w konsultacji  z pracownikiem  socjalnym,
  2. Opracowanie we współpracy z  członkami  rodziny  i  koordynatorem  rodzinnej  pieczy  zastępczej, planu  pracy  z rodzina , który  jest  skoordynowany z planem  pomocy  dziecku umieszczonemu w pieczy  zastępczej,
  3. Udzielanie  pomocy   rodzinom  w poprawie  ich  sytuacji  życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego  prowadzenia  gospodarstwa  domowego,
  4. Udzielanie  pomocy  rodzinom  w rozwiązywaniu  problemów  socjalnych,
  5. Udzielanie  pomocy  rodzinom  w rozwiązywaniu  problemów  psychologicznych,
  6. Udzielanie  pomocy  rodzinom  w rozwiązywaniu  problemów  wychowawczych z dziećmi,
  7. Wspieranie  aktywności  społecznej w rodzinie,
  8. Motywowanie  członków  rodzin  do  podnoszenia  kwalifikacji  zawodowych,
  9. Udzielanie  pomocy w poszukiwaniu ,podejmowaniu i utrzymywaniu  pracy  zarobkowej,
  10. Motywowanie  do    udziału w zajęciach  grupowych dla  rodziców, mających  na celu kształtowanie  prawidłowych wzorców  rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych,
  11. Udzielanie  wsparcia  dzieciom, w szczególności poprzez  udział  w zajęciach psychoedukacyjnych,
  12. Podejmowanie  działań  interwencyjnych i zaradczych w sytuacji  zagrożenia  bezpieczeństwa  dzieci  i rodzin,
  13. Prowadzenie  indywidualnych  konsultacji  wychowawczych dla  rodziców  i  dzieci,
  14. Realizacja  zadań  określonych  w  ustawie  z  dnia  4 listopada  2016 r. o  wsparciu  kobiet w  ciąży  i  ich  rodzin ( Dz.U.poz.1860)
  15. Prowadzenie  dokumentacji  dotyczącej  pracy  z rodziną,
  16. Dokonywanie  okresowej  oceny sytuacji  rodziny, nie  rzadziej  niż  co  pół  roku,
  17. Monitorowanie  funkcjonowania  rodziny  po  zakończeniu  pracy  z rodziną ,
  18. Sporządzanie  na  wniosek  sadu  opinii o rodzinie i  jej  członkach,
  19. Współpraca  z jednostkami administracji  rządowej  i  samorządowej, właściwymi  organizacjami  pozarządowymi   oraz  innymi  podmiotami i osobami  specjalizującymi  się  w działaniach na rzecz  dziecka  i rodziny,
  20. Współpraca z Zespołem  interdyscyplinarnym  ds.  przemocy lub  grupa  roboczą lub  innymi  podmiotami

§ 17

Do  zadań  stanowiska  pracy   ds.  obsługi świadczeń rodzinnych , świadczeń  z  funduszu  alimentacyjnego  i  świadczeń  wychowawczych  należy:

  1. Przyjmowanie  i informowanie klientów  w sprawach świadczeń  rodzinnych, funduszu  alimentacyjnego , świadczeń  wychowawczych,
  2. Wydawanie wniosków i kompletowanie  dokumentów niezbędnych  do rozpatrzenia wniosków  o przyznanie świadczeń  rodzinnych, świadczeń  z funduszu  alimentacyjnego , świadczeń   wychowawczych,
  3. Obsługa  programów  komputerowych
  4. Prowadzenie  dokumentacji, rejestracja, rejestracja, ewidencja wniosków, decyzji i  świadczeniobiorców,
  5. Przygotowywanie projektów  decyzji  administracyjnych zgodnie  z obowiązującym  przepisami,
  6. Sporządzanie  list  świadczeniobiorców i innych  dokumentów  wypłat
  7. Prowadzenie  postepowania  wobec  dłużników  alimentacyjnych,
  8. Wydawanie  zaświadczeń w sprawach świadczeń  rodzinnych, świadczeń z funduszu  alimentacyjnego, świadczeń  wychowawczych,
  9. Zgłaszanie  potrzeb w zakresie  świadczeń  rodzinnych, świadczeń z funduszu  alimentacyjnego, świadczeń  wychowawczych, sporządzanie  informacji  i  sprawozdań  rzeczowo-finansowych,
  10. Przyjmowanie  i  wysyłanie  korespondencji  Ośrodka
  11. Prowadzenie  rejestru  przesyłek  wychodzących  i  przychodzących

      §  18

Do  zadań  opiekunki ds. specjalistycznych   usług  opiekuńczych  dla  osób  z zaburzeniami  psychicznymi

  1. Uczenie  i  rozwijanie  umiejętności  do  samodzielnego  życia,
  2. Pielęgnacja  i wyrabianie  właściwych  nawyków   z zakresu  higieny  osobistej,
  3. Podawanie  leków  lub  wdrażanie nawyków  do samodzielnego  ich  przyjmowania,
  4.  Współuczestnictwo  w  rozwiązywaniu   problemów  i potrzeb    podopiecznego,
  5. Podejmowanie  działań  edukacyjno-terapeutycznych celem  usamodzielnienia,
  6. Podejmowanie  wszelkich  działań  mających  na  celu  pełna  integrację  ze  środowiskiem,
  7. Włączenie   rodzin  i innych  osób  do działań  na rzecz  osób  chorych  wymagających  pomocy  i rozumienia   z ich  strony,
  8. Prowadzenie  dokumentacji :  kontrolki  czasu  pracy, planu  pracy,   sprawozdania  z  podjętych  działań

   §   19

1.Do  zadań  opiekunki  domowej  należy   realizacja  usług  opiekuńczych  w miejscu  zamieszkania  podopiecznego  obejmującego  zaspokajanie  podstawowych  potrzeb  bytowych , opiekę  higieniczną, pielęgnacje  zalecana  przez  lekarza,  w miarę  możliwości  zapewnienie  kontaktów  z e  środowiskiem. Szczegółowy  zakres  usług  ustalany  jest  przez  pracownika  socjalnego.

2. Zakres  podstawowych   potrzeb  bytowych  obejmuje  m.in. utrzymanie  czystości    w pomieszczeniu  osoby  wymagającej  opieki, zakup  artykułów  żywnościowych  i  innych potrzebnych,  przygotowywanie  posiłków  z uwzględnieniem   diety, pomoc  w spożywaniu  posiłków, pranie  bielizny  pościelowej  i osobistej przynoszenie  opału   i palenie   w piecu, raz  na kwartał  mycie  okien, zmiana  firanek, załatwianie  spraw  urzędowych, pomoc  w  dojściu  do  placówek  służby  zdrowia.

3. Zakres  opieki  higieniczno-sanitarnej  obejmuje  w szczególności : mycie, kąpiel, zmiana bielizny  osobistej  i pościelowej, pomoc  przy  załatwianiu potrzeb fizjologicznych, zapobieganie  powstawaniu  odleżyn i  odparzeń ,  przesłanie  łóżka.

4. Pielęgnacja  zalecana  przez  lekarza  obejmuje   w  szczególności: podawanie  leków, układanie  chorego   w łóżku, pomoc  przy  zmianie  pozycji  ciała, opróżnianie  cewnika, pielęgnacja  miejsc  zmienionych  chorobowo- smarowanie   wykonywanie  i  zmiana drobnych  opatrunków, zakładanie  kompresów i okładów, mierzenie  temperatury ciała, tętna, ciśnienia, oklepywanie, inhalacje

 

                                                              Rozdział   VI

      Zasady  podpisywania   pism  i decyzji

                               §   20

  1. Do  podpisu  Kierownika  zastrzega  się  w szczególności:
  1. Zarządzenia, ogłoszenia, okólniki – wynikające  z bieżącej  działalności  Ośrodka,
  2. Materiały  kierowane  pod  obrady  Rady  Gminy,
  3. Decyzje  w sprawach  kadrowych pracowników  Ośrodka,
  4. Pisma  zastrzeżone do podpisu  Kierownika odrębnymi  przepisami lub  mające  ze  względu na  swój  charakter  specjalne  znaczenie.
  1. Kierownik  może   upoważnić  swoich  pracowników  do podpisywania  korespondencji dotyczącej  spraw  pozostałych w zakresie  działalności   stanowisk  pracy   z wyjątkiem  spraw  zastrzeżonych   do osobistej  akceptacji  Kierownika.
  2. Zaświadczenia  z systemów  dziedzinowych  o wysokości  pobieranych  świadczeń  mogą  być   podpisywane   przez  odpowiednich  pracowników.
  3. Czynności  o  charakterze  przygotowawczym, techniczno-kancelaryjnym  i inne   dokumenty  nie  stanowiące rozstrzygnięcia   sprawy  podpisują  pracownicy stosownie  do  podziału   czynności.
  4. Dokumenty  przedstawione  do  podpisu  Kierownika  powinny  być  opatrzone imienną pieczątką  wraz  z parafą  pracownika, który  sporządził   dokument w prawym  dolnym  rogu
  5. Zasady  podpisywania  dokumentów   finansowo-  księgowych  określa   instrukcja  obiegu  dokumentów  opracowana  przez  Głównego  Księgowego.

 

 

RozdziałVII

        Załatwianie  spraw   w Ośrodku – organizacja  rozpatrywania  i  załatwiania 

                                  indywidualnych  spraw  obywateli

§21

 

  1. Indywidualne  sprawy  obywateli załatwiane  są  na zasadach,   w trybie i w terminach określonych  w  rozdziale  II  Kodeksu  Postepowania Administracyjnego z uwzględnieniem  przepisów  szczególnych dotyczących  realizowanych  zadań.
  2. Sprawy  wniesione  przez  obywateli  do Ośrodka  są  ewidencjonowane  w spisach i rejestrach  spraw.
  3. Pracownicy  Ośrodka  są  zobowiązani  do sprawnego  i rzetelnego  rozpatrywania  indywidualnych  spraw  obywateli, kierując  się  przepisami  prawa.
  4. Odpowiedzialność  za  terminowe  i  prawidłowe załatwianie  spraw  obywateli  ponoszą  pracownicy  z godnie  z ustalonymi  zakresami  czynności.
  5. Z reguły  obowiązuje  pisemna forma  załatwiania  spraw. Załatwienie  ustne  powinno  być  utrwalone  w aktach w formie  protokołu lub  podpisanej  przez  stronę  adnotacji.
  6. Pracownicy załatwiający  indywidualne  sprawy  obowiązani  są  do należytego  informowania  o okolicznościach faktycznych i sprawach  oraz  czuwają  nad  tym , aby strony i inne  osoby nie  poniosły  szkody z powodu  nieznajomości  prawa.
  7. Pracownicy  obsługujący  interesantów  zobowiązani  są  do  :
  1. Udzielania  informacji niezbędnych  przy  załatwianiu  danej  sprawy i wyjaśniania  treści  obowiązujących  przepisów,
  2. Rozstrzygnięcia  sprawy   niezwłocznie, w pozostałych  przypadkach  do określenia  terminu  załatwienia,
  3. Informowania  strony  o stanie   załatwienia  sprawy,
  4. Powiadamiania o przedłużeniu terminu  rozstrzygnięcia sprawy  w przypadku zaistnienia  takiej konieczności podając   przyczyny  zwłoki i wskazując  nowy  termin  załatwienia  sprawy,
  5. Informowanie  o przysługujących  środkach  odwoławczych lub  środkach zaskarżenia od  wydanych  rozstrzygnięć.
  1. Pracownicy  załatwiają  sprawy według  kolejności ich  wpływu  i   stopnia pilności.
  2. Pracownik, który z nieuzasadnionych    przyczyn nie  załatwił  sprawy  w terminie  podlega  odpowiedzialności  określonej   w art. 38 KPA

 

Rozdział VIII

                               Organizacja  przyjmowania  i rozpatrywania  skarg   i   wniosków

                                                                                 §  22

Rozpatrywanie  oraz  załatwianie  skarg  i  wniosków   w Ośrodku  odbywa  się  zgodnie  z postanowieniami  Kodeksu  postepowania  administracyjnego, przepisami  szczegółowymi  i regulacjami  wewnętrznymi  obowiązującymi  w Ośrodku

                                                                               §  23

  1. Pracownicy  Ośrodka  są zobowiązani do sprawnego, rzetelnego  i  kulturalnego  rozpatrywania  indywidualnych  skarg i wniosków obywateli, kierując  się  przepisami prawa  oraz  zasadami współżycia  społecznego, a  w szczególności:
  1. Niezwłocznego  załatwiania spraw, a jeśli  to  możliwe  okresu  terminu załatwienia,
  2. Udzielana  informacji  niezbędnych przy  załatwianiu  danej  sprawy  i wyjaśnienia  treści  obowiązujących  przepisów,
  3. Informowanie  o  przysługujących  środkach  odwoławczych lub  środkach  zaskarżania od  wydanych  rozstrzygnięć,
  4. Według  potrzeb  na  bieżąco informowania  zainteresowanych o stanie załatwienia  sprawy.
  1. Rozpatrywanie  spraw  należy  do  pracownika  merytorycznie odpowiedzialnego ze  względu  na  przedmiot  sprawy.
  2. Rozpatrywanie  skarg  i  wniosków , dotyczących  bieżącej  działalności  Ośrodka  i  podejmowanych  przez  pracowników  działań  przygotowują  pracownicy  merytorycznie  odpowiedzialni za  określone  czynności i przedstawiają  je   do  akceptacji i podpisu  Kierownika    Ośrodka.
  3. Kierownik  Ośrodka  w  sprawach  skarg  i  wniosków   interesantów  przyjmuje   w  każdy  piątek  tygodnia w godzinach  1445 - 1545
  4. Pracownicy   Ośrodka  w sprawach  skarg  i  wniosków  przyjmują  codziennie w godzinach  funkcjonowania  Ośrodka  oraz  obowiązujących  ich  godzinach  pracy
  5. Kierownik  prowadzi  rejestr  skarg  i  wniosków  wpływających   do  Ośrodka.
  6. Odpowiedzi  na skargi  i  wnioski  podpisuje  Kierownik.

 

 

Rozdział IX

                                                      Postanowienia  końcowe

§24

Sprawy  nieuregulowane w niniejszym  Regulaminie  a dotyczące  funkcjonowania  Ośrodka  ustala  Kierownik   w  formie  zarządzeń.

                                                                                 §  25

Wszelkie  zmiany   niniejszego  Regulaminu  mogą  być  dokonywane  w trybie  przewidzianym   dla  jego  wprowadzenia .

Zegar

Kalendarium

Lista wydarzeń w miesiącu Kwiecień 2024 Brak wydarzeń w tym miesiącu.

Imieniny