Regulamin organizacyjny
Załącznik do Zarządzenia nr 7
Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Górze Św. Małgorzaty z dnia 15 grudnia 2016r.
REGULAMIN ORGANIZCYJNY
GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W GÓRZE ŚW. MAŁGORZATY
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Górze św. Małgorzaty określa organizacje wewnętrzną Ośrodka, zakres zadań na poszczególnych stanowiskach pracy oraz zasady funkcjonowania
§ 2
Ilekroć w Regulaminie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Górze Św. Małgorzaty jest mowa o :
- Ośrodku – należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Górze Św. Małgorzaty,
- Regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej W Górze Św. Małgorzaty,
- Kierowniku – należy przez to rozumieć Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Górze Św. Małgorzaty,
- Wójcie Gminy – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Góra Św. Małgorzaty,
- pracowniku – należy przez to rozumieć pracowników zatrudnionych w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Górze Św. Małgorzaty.
§ 3
Regulamin obowiązuje wszystkich pracowników bez względu na rodzaj wykonywanej pracy i zajmowane stanowisko. Pracownicy są traktowani równo w zakresie nawiązywania i rozwiazywania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych, w szczególności ze względu na płeć, wiek , niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także bez względu na zatrudnienie na czas określony lub nie określony albo w pełnym lub nie pełnym wymiarze czasu pracy.
§ 4
- Ośrodek funkcjonuje na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporzadkowania, podziału uprawnień i obowiązków oraz indywidualnej odpowiedzialności związanej z wykonywaniem zadań.
- Ośrodek działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, uchwał Rady Gminy Góra św. Małgorzaty, Statutu, zarządzeń Wójta Gminy oraz zarządzeń Kierownika.
- Ośrodek jest jednostka organizacyjną Gminy Góra Św. Małgorzaty nieposiadającą osobowości prawnej powołany do realizacji zadań własnych i zleconych z zakresu pomocy społecznej, wynikających z obowiązujących przepisów prawa.
- Ośrodek może realizować również inne zadania w zakresie udzielonych pełnomocnictw.
- Ośrodek może realizować także inne zadania wnikające z programów , porozumień, projektów UE oraz rozwijać nowe formy pomocy społecznej.
§ 5
- Obszarem działania Ośrodka jest Gmina Góra Św. Małgorzaty
- Siedzibą Ośrodka jest Góra Św. Małgorzaty 44
- Ośrodek jest czynny w godzinach od 7,30 do 15,30
- Ośrodek jest zakładem pracy w rozumieniu przepisów prawa pracy
- Prawa i obowiązki pracowników Ośrodka regulują przepisy ustawy o pracownikach samorządowych, kodeksu pracy i ustawy o pomocy społecznej
- Dobór kadry pracowniczej z zastrzeżeniem art. 11 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych odbywa się w drodze postepowania kwalifikacyjnego. Decyzja o przyjęciu do pracy należy do Kierownika
§ 6
- System kancelaryjny oraz klasyfikację rzeczową akt Ośrodka regulują odrębne przepisy.
- Działalność kontrolną w Ośrodku regulują odrębne przepisy
Rozdział II
Struktura organizacyjna Ośrodka
§ 7
- W skład Ośrodka wchodzą następujące stanowiska pracy :
- Kierownik Ośrodka,
- Główny Księgowy,
- Pracownicy socjalni – wieloosobowe stanowisko pracy ( ośrodek zatrudnia pracowników socjalnych proporcjonalnie do liczby ludności gminy w stosunku 1 pracownik socjalny zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy na 2000 mieszkańców lub proporcjonalnie do liczby rodzin i osób samotnie gospodarujących , objętych praca socjalną w stosunku jeden pracownik socjalny zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy na nie więcej niż 50 rodzin i osób samotnie gospodarujących. Ośrodek zatrudnia w pełnym wymiarze czasu pracy nie mniej niż 3 pracowników socjalnych ( art. 110 ust. 11 i ust.12 ustawy o pomocy społecznej)
- Stanowisko ds. świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego, świadczeń wychowawczych,
- Stanowisko asystenta rodziny
- Stanowisko opiekunki świadczącej specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi
- Ośrodek zatrudnia na umowę - zlecenie lub na umowę o pracę opiekunki domowe.
- Dopuszcza się możliwość tworzenia nowych miejsc pracy w Ośrodku w zależności od potrzeb ośrodka, w celu realizacji zadań określonych w przepisach prawa w ramach posiadanych środków finansowych
- Podział zadań na poszczególnych stanowiskach pracy określają zakresy czynności pracowników Ośrodka.
- Obsługę prawną prowadzi radca prawny zatrudniony w Urzędzie Gminy w Górze św. Małgorzaty.
Rozdział III
Kierunkowe działania Ośrodka
§ 8
Kierunkowe działania Ośrodka obejmują:
- Świadczenie wszechstronnej pomocy społecznej osobom i rodzinom w celi przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać wykorzystując własne możliwości, środki i uprawnienia.
- Przeciwdziałanie powstawaniu i rozwijaniu się procesów marginalizacji społecznej oraz w miarę możliwości doprowadzenie do życiowego usamodzielnienia się osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.
- Inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć organizacyjnych w celu zapewnienia właściwej i terminowej realizacji zadań.
- Współpraca z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem , związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.
- Wspieranie inicjatyw lokalnych poprzez animowanie i tworzenie projektów, tworzenie grup samopomocowych, budowanie lokalnego partnerstwa i promowanie wolontariatu.
- Rozwijanie nowych form pomocy społecznej w ramach zidentyfikowanych potrzeb
- Przestrzeganie powszechnie obowiązujących przepisów prawa , zarządzeń Wójta Gminy i Kierownika.
RozdziałIV
Zadania i kompetencje Kierownika
§ 9
Do podstawowych obowiązków i uprawnień Kierownika Ośrodka należy kierowanie realizacją zadań Ośrodka w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, a w szczególności :
- Koordynacja i nadzór nad pracą pracowników Ośrodka,
- Wydawanie z upoważnienia Wójta Gminy decyzji administracyjnych w sprawach pomocy społecznej i innych powierzonych zadań,
- Wydawanie przepisów wewnętrznych w sprawach organizacji i funkcjonowania Ośrodka,
- Racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi zgodnie z obowiązującym przepisami,
- Określenie zakresu obowiązków i uprawnień na stanowiskach pracy
- Zapewnienie racjonalnego wykorzystania czasu pracy i przestrzegania dyscypliny pracy przez podległych pracowników,
- Dokonywanie okresowej oceny pracowników
- Właściwa realizacja polityki kadrowej, szkoleniowej i socjalno-bytowej,
- Kształtowanie polityki płacowej w oparciu o obowiązujące przepisy,
- Kształtowanie polityki finansowej w oparciu o zasady gospodarki finansowej obowiązującej jednostki budżetowe,
- Gospodarowanie mieniem Ośrodka,
- Opracowywanie planów finansowych i właściwe gospodarowanie finansami Ośrodka.
§ 10
- Kierownik ustala zakres czynności na poszczególnych stanowiskach pracy i indywidualne zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności poszczególnych pracowników.
- Zakres czynności na poszczególnych stanowiskach pracy może być rozszerzony o dodatkowe obwiązki oraz uprawnienia, w szczególności dotyczące przystąpienia Ośrodka do realizacji programów w tym programów finansowanych ze środków Unii Europejskiej.
- Kierownik współdziała z Radą Gminy i Wójtem w celu efektywnego wykonywania zadań w szczególności poprzez :
- Przygotowywanie projektów uchwał Rady Gminy w zakresie dotyczącym działalności funkcjonowania Ośrodka
- Rozeznawania i sporządzania wykazu potrzeb mieszkańców Gminy zakresie pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego, świadczeń wychowawczych i innych,
- Informowanie Wójta o zagrożeniach problemami społecznymi występującymi w Gminie
- Opracowywanie rozwiązań dotyczących zaspokajania potrzeb w zakresie pomocy społecznej
- Opiniowanie wniosków i umów z zakresu pomocy społecznej zleconych przez Wójta
- Kierownik wspólnie z Głównym Księgowym opracowuje projekt budżetu, przygotowuje strategie działania oraz sposób realizacji
§ 11
Kierownik jest administratorem danych osobowych w rozumieniu art. 7 pkt 4 ustawy o ochronie danych osobowych.
Rozdział V
Zadania i kompetencje na poszczególnych stanowiskach pracy
§ 12
Zadania wspólne dla wszystkich pracowników Ośrodka:
- Realizacja zadań Ośrodka zgodnie z przepisami obowiązującego prawa,
- Terminowe i rzetelne załatwianie spraw,
- Prowadzenie postepowania administracyjnego zgodnie z KPA,
- Usprawnianie organizacji, metod i form pracy na danym stanowisku ,
- Właściwe przechowywanie akt i pieczęci,
- Stosownie zasad dotyczących wewnętrznego obiegu akt oraz oznaczanie ich i archiwizowanie, realizacja innych czynności kancelaryjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- Terminowe sporządzania i przekazywanie danych dot. informacji miesięcznych w zakresie wykorzystania środków i potrzeb sprawozdawczości, opracowywanie sprawozdań i analiz dla potrzeb kierownika
- Znajomość przepisów prawnych w zakresie wykonywanych zadań oraz bieżąca ich aktualizacja i ścisłe przestrzeganie,
- Podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych
- Każdorazowe zgłaszanie i wypisywanie do książki wyjść służbowych i prywatnych
§13
Pracownicy mają obowiązek przestrzegania :
- Przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
- Zasad współżycia społecznego oraz dbać o dobro pracodawcy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,
- Przestrzeganie zasad organizacyjnych i porządkowych obowiązujących w Ośrodku
- Przestrzeganie zasad kultury osobistej, właściwej komunikacji i współpracy w wykonywaniu zadań ze wszystkimi pracownikami Ośrodka
- Ochrony danych osobowych,
- Pozostałych wewnętrznych przepisów: regulaminów i instrukcji wprowadzanych zarządzeniem Kierownika
§ 14
Główny Księgowy
Do zadań Głównego Księgowego należą sprawy z zakresu kompleksowego planowania budżetu w zakresie finansowym i rzeczowym Ośrodka, sporządzaniu, analizowaniu, ocenie, sprawozdawczości budżetowej oraz kontroli realizacji budżetu, obsługi finansowo- księgowej i gospodarczej, a w szczególności:
- Prowadzenie rachunkowości Ośrodka oraz całości spraw związanych z zobowiązaniami podatkowymi, ubezpieczeniami i płacami;
- Wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
- Dokonywanie wstępnej kontroli:
- Zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
- Kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
- Sporządzanie sprawozdań finansowych z realizacji świadczeń wypłacanych przez Ośrodek;
- Sporządzanie analiz finansowych sprawozdań finansowych miesięcznych, kwartalnych i rocznych oraz jednostkowego rocznego bilansu, rachunku zysku i strat, zestawienia zmian w funduszu Ośrodka zgodnie z właściwymi przepisami o sprawozdawczości jednostek budżetowych;
- Sporządzanie planu budżetu Ośrodka oraz wnioskowanie o dokonywanie zmian w planie finansowym Ośrodka;
- Opracowywanie projektów zarządzeń Kierownika dotyczących spraw finansowych, tj. zakładowego planu kont, inwentaryzacji, kontroli obiegu dokumentów księgowych, projektów planów finansowych Ośrodka i innych zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie finansów oraz przedkładanie do zatwierdzenia Kierownikowi Ośrodka,
- Prowadzenie ksiąg inwentarzowych majątku trwałego i ruchomego Ośrodka;
- Wnioskowanie do Kierownika Ośrodka o przeprowadzenie inwentaryzacji składników majątkowych Ośrodka oraz rozliczanie inwentaryzacji,
- Prowadzenie spraw i dokumentacji związanej z wynagrodzeniami pracowników Ośrodka w tym : sporządzanie list płac, rozliczeń z ZUS i Urzędem Skarbowym, wypłata wynagrodzeń
- Wypłata świadczeń realizowanych przez Ośrodek
- Prowadzenie kasy Ośrodka
- Realizacja innych zadań zleconych przez pracodawcę zgodnie z zapisami obowiązujących przepisów prawnych właściwych dla głównego Księgowego.
§ 15
Do zadań pracowników socjalnych należy :
- Praca socjalna;
- Dokonywanie analizy o oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania świadczeń;
- Udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom , które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej; skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań;
- Pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiazywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy;
- Udzielanie pomocy w załatwianiu spraw urzędowych i innych ważnych sprawach bytowych;
- Pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych;
- Współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa;
- Przeprowadzane wywiadów środowiskowych w tym alimentacyjnych dla potrzeb Ośrodka oraz na wniosek innych jednostek organizacyjnych a także wywiadów dla potrzeb świadczeń rodzinnych i świadczeń wychowawczych;
- Zawieranie z klientami pomocy społecznej kontraktów socjalnych oraz kontrolowanie ich realizacji;
- Planowanie pomocy oraz kontrolowanie , czy udzielona pomoc spełnia swoje zadania;
- Przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawach pomocy społecznej
- Sporządzanie list wypłat zasiłkobiorców , przygotowywanie formularzy przekazów pocztowych;
- Sporządzanie informacji , sprawozdań rzeczowo-finansowych , ustalanie potrzeb z zakresu pomocy społecznej, obsługa Aplikacji CAS
- Występowanie do sądów z wnioskami o wgląd w sytuacje rodziny, zastosowanie leczenia psychiatrycznego, do GKRPA o zastosowanie leczenia odwykowego;
- Wszczynanie procedury Niebieskiej Karty i udział w pracach zespołu Interdyscyplinarnego i w grupach roboczych a także zapewnienie obsługi administracyjno- technicznej;
- Rozpoznawanie potrzeb w zakresie zaspokajania usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania klienta – prowadzenie nadzoru nad jakością świadczonych usług,
- Prowadzenie spraw z zakresu dodatków mieszkaniowych i energetycznych, przygotowywanie projektów decyzji;
- Przygotowywanie i prowadzenie dokumentacji dotyczącej osób umieszczonych w DPS
- Wydawanie Kart Dużej Rodziny
- Realizacja strategii rozwiazywania problemów społecznych i innych programów m.in. w zakresie dożywiania, wspierania rodziny, przeciwdziałania przemocy w rodzinie, rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii, ochrony zdrowia psychicznego ,
- Obsługa programów komputerowych
§16
Do zadań asystenta rodziny należy :
- Opracowanie i realizacja planu pracy z rodzina we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym,
- Opracowanie we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodzina , który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej,
- Udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego,
- Udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych,
- Udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych,
- Udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi,
- Wspieranie aktywności społecznej w rodzinie,
- Motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
- Udzielanie pomocy w poszukiwaniu ,podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej,
- Motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych,
- Udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych,
- Podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin,
- Prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci,
- Realizacja zadań określonych w ustawie z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i ich rodzin ( Dz.U.poz.1860)
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną,
- Dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku,
- Monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną ,
- Sporządzanie na wniosek sadu opinii o rodzinie i jej członkach,
- Współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny,
- Współpraca z Zespołem interdyscyplinarnym ds. przemocy lub grupa roboczą lub innymi podmiotami
§ 17
Do zadań stanowiska pracy ds. obsługi świadczeń rodzinnych , świadczeń z funduszu alimentacyjnego i świadczeń wychowawczych należy:
- Przyjmowanie i informowanie klientów w sprawach świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego , świadczeń wychowawczych,
- Wydawanie wniosków i kompletowanie dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia wniosków o przyznanie świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego , świadczeń wychowawczych,
- Obsługa programów komputerowych
- Prowadzenie dokumentacji, rejestracja, rejestracja, ewidencja wniosków, decyzji i świadczeniobiorców,
- Przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych zgodnie z obowiązującym przepisami,
- Sporządzanie list świadczeniobiorców i innych dokumentów wypłat
- Prowadzenie postepowania wobec dłużników alimentacyjnych,
- Wydawanie zaświadczeń w sprawach świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, świadczeń wychowawczych,
- Zgłaszanie potrzeb w zakresie świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, świadczeń wychowawczych, sporządzanie informacji i sprawozdań rzeczowo-finansowych,
- Przyjmowanie i wysyłanie korespondencji Ośrodka
- Prowadzenie rejestru przesyłek wychodzących i przychodzących
§ 18
Do zadań opiekunki ds. specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi
- Uczenie i rozwijanie umiejętności do samodzielnego życia,
- Pielęgnacja i wyrabianie właściwych nawyków z zakresu higieny osobistej,
- Podawanie leków lub wdrażanie nawyków do samodzielnego ich przyjmowania,
- Współuczestnictwo w rozwiązywaniu problemów i potrzeb podopiecznego,
- Podejmowanie działań edukacyjno-terapeutycznych celem usamodzielnienia,
- Podejmowanie wszelkich działań mających na celu pełna integrację ze środowiskiem,
- Włączenie rodzin i innych osób do działań na rzecz osób chorych wymagających pomocy i rozumienia z ich strony,
- Prowadzenie dokumentacji : kontrolki czasu pracy, planu pracy, sprawozdania z podjętych działań
§ 19
1.Do zadań opiekunki domowej należy realizacja usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania podopiecznego obejmującego zaspokajanie podstawowych potrzeb bytowych , opiekę higieniczną, pielęgnacje zalecana przez lekarza, w miarę możliwości zapewnienie kontaktów z e środowiskiem. Szczegółowy zakres usług ustalany jest przez pracownika socjalnego.
2. Zakres podstawowych potrzeb bytowych obejmuje m.in. utrzymanie czystości w pomieszczeniu osoby wymagającej opieki, zakup artykułów żywnościowych i innych potrzebnych, przygotowywanie posiłków z uwzględnieniem diety, pomoc w spożywaniu posiłków, pranie bielizny pościelowej i osobistej przynoszenie opału i palenie w piecu, raz na kwartał mycie okien, zmiana firanek, załatwianie spraw urzędowych, pomoc w dojściu do placówek służby zdrowia.
3. Zakres opieki higieniczno-sanitarnej obejmuje w szczególności : mycie, kąpiel, zmiana bielizny osobistej i pościelowej, pomoc przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych, zapobieganie powstawaniu odleżyn i odparzeń , przesłanie łóżka.
4. Pielęgnacja zalecana przez lekarza obejmuje w szczególności: podawanie leków, układanie chorego w łóżku, pomoc przy zmianie pozycji ciała, opróżnianie cewnika, pielęgnacja miejsc zmienionych chorobowo- smarowanie wykonywanie i zmiana drobnych opatrunków, zakładanie kompresów i okładów, mierzenie temperatury ciała, tętna, ciśnienia, oklepywanie, inhalacje
Rozdział VI
Zasady podpisywania pism i decyzji
§ 20
- Do podpisu Kierownika zastrzega się w szczególności:
- Zarządzenia, ogłoszenia, okólniki – wynikające z bieżącej działalności Ośrodka,
- Materiały kierowane pod obrady Rady Gminy,
- Decyzje w sprawach kadrowych pracowników Ośrodka,
- Pisma zastrzeżone do podpisu Kierownika odrębnymi przepisami lub mające ze względu na swój charakter specjalne znaczenie.
- Kierownik może upoważnić swoich pracowników do podpisywania korespondencji dotyczącej spraw pozostałych w zakresie działalności stanowisk pracy z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do osobistej akceptacji Kierownika.
- Zaświadczenia z systemów dziedzinowych o wysokości pobieranych świadczeń mogą być podpisywane przez odpowiednich pracowników.
- Czynności o charakterze przygotowawczym, techniczno-kancelaryjnym i inne dokumenty nie stanowiące rozstrzygnięcia sprawy podpisują pracownicy stosownie do podziału czynności.
- Dokumenty przedstawione do podpisu Kierownika powinny być opatrzone imienną pieczątką wraz z parafą pracownika, który sporządził dokument w prawym dolnym rogu
- Zasady podpisywania dokumentów finansowo- księgowych określa instrukcja obiegu dokumentów opracowana przez Głównego Księgowego.
RozdziałVII
Załatwianie spraw w Ośrodku – organizacja rozpatrywania i załatwiania
indywidualnych spraw obywateli
§21
- Indywidualne sprawy obywateli załatwiane są na zasadach, w trybie i w terminach określonych w rozdziale II Kodeksu Postepowania Administracyjnego z uwzględnieniem przepisów szczególnych dotyczących realizowanych zadań.
- Sprawy wniesione przez obywateli do Ośrodka są ewidencjonowane w spisach i rejestrach spraw.
- Pracownicy Ośrodka są zobowiązani do sprawnego i rzetelnego rozpatrywania indywidualnych spraw obywateli, kierując się przepisami prawa.
- Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwianie spraw obywateli ponoszą pracownicy z godnie z ustalonymi zakresami czynności.
- Z reguły obowiązuje pisemna forma załatwiania spraw. Załatwienie ustne powinno być utrwalone w aktach w formie protokołu lub podpisanej przez stronę adnotacji.
- Pracownicy załatwiający indywidualne sprawy obowiązani są do należytego informowania o okolicznościach faktycznych i sprawach oraz czuwają nad tym , aby strony i inne osoby nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa.
- Pracownicy obsługujący interesantów zobowiązani są do :
- Udzielania informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy i wyjaśniania treści obowiązujących przepisów,
- Rozstrzygnięcia sprawy niezwłocznie, w pozostałych przypadkach do określenia terminu załatwienia,
- Informowania strony o stanie załatwienia sprawy,
- Powiadamiania o przedłużeniu terminu rozstrzygnięcia sprawy w przypadku zaistnienia takiej konieczności podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy,
- Informowanie o przysługujących środkach odwoławczych lub środkach zaskarżenia od wydanych rozstrzygnięć.
- Pracownicy załatwiają sprawy według kolejności ich wpływu i stopnia pilności.
- Pracownik, który z nieuzasadnionych przyczyn nie załatwił sprawy w terminie podlega odpowiedzialności określonej w art. 38 KPA
Rozdział VIII
Organizacja przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
§ 22
Rozpatrywanie oraz załatwianie skarg i wniosków w Ośrodku odbywa się zgodnie z postanowieniami Kodeksu postepowania administracyjnego, przepisami szczegółowymi i regulacjami wewnętrznymi obowiązującymi w Ośrodku
§ 23
- Pracownicy Ośrodka są zobowiązani do sprawnego, rzetelnego i kulturalnego rozpatrywania indywidualnych skarg i wniosków obywateli, kierując się przepisami prawa oraz zasadami współżycia społecznego, a w szczególności:
- Niezwłocznego załatwiania spraw, a jeśli to możliwe okresu terminu załatwienia,
- Udzielana informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy i wyjaśnienia treści obowiązujących przepisów,
- Informowanie o przysługujących środkach odwoławczych lub środkach zaskarżania od wydanych rozstrzygnięć,
- Według potrzeb na bieżąco informowania zainteresowanych o stanie załatwienia sprawy.
- Rozpatrywanie spraw należy do pracownika merytorycznie odpowiedzialnego ze względu na przedmiot sprawy.
- Rozpatrywanie skarg i wniosków , dotyczących bieżącej działalności Ośrodka i podejmowanych przez pracowników działań przygotowują pracownicy merytorycznie odpowiedzialni za określone czynności i przedstawiają je do akceptacji i podpisu Kierownika Ośrodka.
- Kierownik Ośrodka w sprawach skarg i wniosków interesantów przyjmuje w każdy piątek tygodnia w godzinach 1445 - 1545
- Pracownicy Ośrodka w sprawach skarg i wniosków przyjmują codziennie w godzinach funkcjonowania Ośrodka oraz obowiązujących ich godzinach pracy
- Kierownik prowadzi rejestr skarg i wniosków wpływających do Ośrodka.
- Odpowiedzi na skargi i wnioski podpisuje Kierownik.
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
§24
Sprawy nieuregulowane w niniejszym Regulaminie a dotyczące funkcjonowania Ośrodka ustala Kierownik w formie zarządzeń.
§ 25
Wszelkie zmiany niniejszego Regulaminu mogą być dokonywane w trybie przewidzianym dla jego wprowadzenia .