procedury postepowania asystenta rodziny i pracownika socjalnego
PROCEDURY
Procedury postępowania pracownika socjalnego oraz asystenta rodziny w pracy
z rodzinami przeżywającymi trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U.2013 poz.135)
Procedura postępowania:
- W przypadku uzyskania informacji o rodzinie przezywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, pracownik socjalny przeprowadza w tej rodzinie rodzinny wywiad środowiskowy, na zasadach określonych w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. ( cześć I)
- Pracownik socjalny, po zdiagnozowaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych w rodzinie, ( po dokonaniu analizy sytuacji rodziny występuje z wnioskiem do Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej o przydzielenie rodzinie asystenta rodziny- ( wzór zał. nr 1). Wcześniej zapoznaje rodzinę z ofertą pomocy świadczonej przez asystenta rodziny i uzyskuje pisemną zgodę rodziny na wsparcie - ( wzór zał. nr 2).
- W przypadku wniosku o objęcie rodziny wsparciem asystenta rodziny, zgłoszonego przez instytucję zewnętrzną (np. szkoła, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, itp.), zgłoszenie przekazywane jest do odpowiedniego pracownika socjalnego, który podejmuje działania zgodnie z ust. 1 i 2 ww. procedur .
- W przypadku kiedy asysta rodziny przyznana jest wyrokiem sądu asystent podejmuje działania zmierzające do poprawy sytuacji rodziny. W przypadku niepodjęcie przez rodzinę współpracy z asystentem należy niezwłocznie poinformować o tym fakcje sąd. Odpowiednie pismo sporządza asystent rodziny. ( wzór zał. nr 3 )
- W przypadku, kiedy z analizy sytuacji rodziny sporządzonej przez pracownika socjalnego wynika potrzeba przydzielenia rodzinie asystenta rodziny, a rodzina nie wyraża zgody na pracę z asystentem rodziny pracownik socjalny sporządza odpowiedni wniosek do sądu.
- Asystent rodziny po otrzymaniu informacji o przydzieleniu rodzinie asystenta niezwłocznie zapoznaje się z wywiadem środowiskowym i pozostałą dokumentacją rodziny będącą w dyspozycji Ośrodka , nawiązuje kontakt z pracownikiem socjalnym pracującym z rodziną ustalając termin wspólnej wizyty u rodziny.
- Pierwsza wizyta asystenta rodziny z pracownikiem socjalnym powinna odbyć się w ciągu 14 dni od momentu zakwalifikowania rodziny do wsparcia.
- W trakcie pierwszej wizyty w środowisku rodzina wraz asystentem omawia zasady współpracy oraz zapoznaje się z dokumentacją prowadzoną przez asystenta.
- Częstotliwość spotkań, czas trwania wizyt asystenta w rodzinie uzależnione jest od indywidualnych potrzeb rodziny
- Asystent prowadzi pracę z rodziną w miejscu jej zamieszkania lub w miejscu wskazanym przez rodzinę. Godziny pracy są dostosowane do potrzeb rodziny i możliwości asystenta rodziny. Każda wizyta u rodziny odnotowywana jest w karcie indywidualnej pracy z rodziną ( wzór zał. nr 4 )
- Asystent rodziny w terminie nie przekraczającym 1 miesiąca od pierwszej wizyty opracowuje wspólnie z rodziną i w porozumieniu z pracownikiem socjalnym plan pracy z rodziną ( wzór zał. nr 5) Plan pracy z rodzina może ulec aktualizacji/modyfikacji w trakcie pracy z rodziną w zależności od potrzeb ( wzór zał. nr 6 )
- Asystent rodziny zobowiązany jest do sporządzania sprawozdań miesięcznych. ( wzór zał. nr 7)
- Asystent rodziny dokonuje okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku, która przedstawia Kierownikowi Ośrodka ( wzór zał. nr. 8)
- Współpraca pomiędzy asystentem rodziny a pracownikiem socjalnym trwa przez cały okres pracy z rodziną i zakłada stała wymianę niezbędnych informacji.
- Zakończenie pracy z rodziną następuje na wniosek asystenta rodziny zatwierdzony przez Kierownika Ośrodka ( wzór zał. nr 9)
- Po zakończeniu pracy z rodziną asystent rodziny monitoruje funkcjonowanie rodziny przez okres nie krótszy niż 3 miesiące. Wizyty powinny odbywać się przynajmniej 1 raz w miesiącu. ( wzór zał. nr 10)
- W celu udokumentowania czasu pracy asystenta rodziny wprowadza się kontrolkę czasu pracy asystenta rodziny ( wzór zał. nr 11 )