sprawozdanie za 2020 r.
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI
GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W GÓRZE ŚW. MAŁGORZATY 2020 ROK
luty 2021 r
- Struktura organizacyjna i kadrowa Ośrodka
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej jest jednostką organizacyjną Gminy Góra Św. Małgorzaty. Działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa. Powołany został Uchwałą Nr 38/XI/90 Rady Narodowej w Górze Św. Małgorzaty z dnia 22.04.1990r.
Cele i zadania Ośrodka, organizację i gospodarkę finansową określa statut nadany uchwałą Nr 108/XIX/2012 Rady Gminy Góra Św. Małgorzaty z dnia 28 września 2012r. ze zmianami Uchwała Nr 123/XIX/2016 z dnia 28 listopada 2016r. w sprawie zmian w statucie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Górze Św. Małgorzaty. Ponadto Ośrodek działa na podstawie Regulaminu Organizacyjnego wprowadzonego Zarządzeniem Nr 7/2016 r. Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Górze św. Małgorzaty z dnia 15 grudnia 2016r. oraz wewnętrznych zarządzeń Kierownika Ośrodka i upoważnień Wójta Gminy Góra Św. Małgorzaty do realizacji zadań zleconych gminie
W 2020 r. Ośrodek realizował zadania wynikające bezpośrednio z ustaw :
- o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004r.
- o wspieraniu rodziny i systemu pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011r.
- o dodatkach mieszkaniowych z dnia 21 czerwca 2001 r.
- prawo energetyczne z dnia 26 lipca 2013r.
- o świadczeniach rodzinnych z dnia 28 listopada 2003 r.
- o pomocy osobom uprawnionym do alimentów z dnia 7 września 2007r.
- o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci z dnia 11 luty 2016 r.
- o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów z dnia 4 kwietnia 2014 r.
- ustawa o Karcie Dużej Rodziny z 5 grudnia 2014 r.
- o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r.
- o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 29 lipca 2005 r.
- o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych z dnia 27 sierpnia 2004r.
- o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994 r.
- prawo ochrony środowiska z dnia 27.04.2001 r.
a także z uchwał Rady Gminy:
- Uchwała Nr 123/XXII/2004 Rady Gminy Góra Św. Małgorzaty z dnia 17 grudnia 2004r. w sprawie zasad zwrotu świadczeń z pomocy społecznej.
- Uchwała nr 246/XXXVIII/2018 Rady Gminy Góra Św. Małgorzaty z dnia 9 listopada 2018 r. w sprawie ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia dla osób skierowanych z terenu gminy Góra Świętej Małgorzaty
- Uchwała Nr II.10.2018 Rady Gminy Góra Św. Małgorzaty z dnia 7 grudnia 2018 r. w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do korzystania z pomocy społecznej przez osoby objęte wieloletnim rządowym programem „ Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023
- Uchwała nr II.11.2018 z dnia 7 grudnia 2018 r. w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków dla osób objętych wieloletnim rządowym programem „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023 i korzystających z pomocy społecznej w formie posiłku i świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych
- Uchwała Nr II.12.2018 Rady Gminy Góra Św. Małgorzaty z dnia 7 grudnia 2018 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego programu osłonowego w zakresie wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu na lata 2019-2023
- Uchwała Nr III.23 Rady Gminy Góra Św. Małgorzaty z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Góra Świętej Małgorzaty na 2019 rok.
-Uchwała Nr III.24 Rady Gminy Góra Św. Małgorzaty z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy W Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie dla Gminy Góra Św. Małgorzaty na lata 2019-2020
-Uchwała Nr III.25 Rady Gminy Góra Św. Małgorzaty z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny dla Gminy Góra Świętej Małgorzaty na lata 2019-2021
- Uchwała nr IV.35.2019 Rady Gminy Góra Św. Małgorzaty z dnia 5 marca 2019 r. w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania
Ważnym dokumentem stanowiącym podstawę podejmowanych działań w zakresie pomocy społecznej jest Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2015-2022 przyjęta Uchwałą Nr 76/XII/2015 Rady Gminy Góra Św. Małgorzaty z dnia 21 grudnia 2015 r.
W 2020 r. Ośrodek realizował zadania w zakresie:
- pomocy społecznej;
- wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
- dodatków mieszkaniowych i energetycznych;
- świadczeń rodzinnych, rodzicielskich, opiekuńczych, zasiłków dla opiekuna, wsparcia kobiet w ciąży i rodzin Za życiem;
- świadczeń funduszu alimentacyjnego i postępowania wobec dłużników alimentacyjnych;
- świadczeń wychowawczych;
- świadczenia jednorazowego Dobry Start
- opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające zasiłki stałe z pomocy społecznej i niektóre świadczenia rodzinne
- postępowania w sprawach wydawania Karty Dużej Rodziny;
- wypłacania wynagrodzenia za sprawowanie opieki
- obsługi technicznej i organizacyjnej Zespołu Interdyscyplinarnego ds. przemocy w rodzinie;
- prowadzenie postępowań w sprawie wydawania zaświadczeń w celu potwierdzenia przeciętnego dochodu na jednego członka gospodarstwa domowego osoby ubiegającej się o dofinansowanie w ramach programu Czyste Powietrze
W 2020 r. w Ośrodku zatrudnionych było 10 pracowników na umowę o pracę i 1 pracownik na umowę – zlecenie. W skład Ośrodka wchodzą stanowiska pracy:
- Kierownik Ośrodka
- główna księgowa – 1 etat
- pracownicy - socjalni - 3 etaty
- świadczenia rodzinne, fundusz alimentacyjny, świadczenia wychowawcze - 1 etat
- asystent rodziny - 0,40 etatu
- usługi opiekuńcze – 1 etat
Na umowę - zlecenie –utrzymanie w czystości pomieszczeń Ośrodka
Na czele Ośrodka stoi Kierownik, odpowiada za całokształt działalności jednostki. Do podstawowych obowiązków należy zarządzanie i kierowanie pracą Ośrodka, reprezentowanie na zewnątrz. Podejmowane przez Ośrodek działania, zwiększający się zakres zadań, rozwój form aktywnej integracji oraz kierowanie pomocy do grup społecznych wiążą się z koniecznością posiadania dobrego zespołu pracowników.
Wszyscy pracownicy Ośrodka posiadają wykształcenie i doświadczenie zgodnie z zajmowanym stanowiskiem.
W celu uzupełnienia zdobytej wiedzy pracownicy Ośrodka uczestniczą w szkoleniach organizowanych przez wyspecjalizowane firmy szkoleniowe. Szkolenia służą podniesieniu kompetencji pracowników co prowadzi do zwiększenia efektywności obsługi klienta.
- Realizacja zadań pomocy społecznej
Zadaniem pomocy społecznej jest wspieranie osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb życiowych i umożliwienie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka. Wspieranie polega na udzielaniu pomocy finansowej, rzeczowej, usługowej, poradnictwa, pracy socjalnej
Świadczenia pieniężne przyznawane z systemu pomocy społecznej pod warunkiem spełnienia jednocześnie dwóch kryteriów. Koniecznym jest występowanie jednej z okoliczności wskazującej na trudna sytuację życiową tj. bezrobocia, niepełnosprawności, długotrwałej, przewlekłej choroby, potrzeby ochrony macierzyństwa, trudności w
wypełnianiu funkcji opiekuńczo- wychowawczej i prowadzenia gospodarstwa zwłaszcza w rodzinach wielodzietnych i niepełnych i innych wskazanych w ustawie o pomocy społecznej oraz spełnienie tzw. kryterium dochodowego, które dla osoby samotnie gospodarującej wynosi 701,00 zł. dla osoby w rodzinie 528,00 zł Kryterium dochodowe z 1 ha przeliczeniowego wynosi 308,00 zł
W celu realizacji w/ w zadań pracownicy Ośrodka współpracują z kuratorami, policją, prokuraturą, wydziałem rodzinnym i nieletnim sądu rejonowego, pedagogami, GKRPA, Zespołem Interdyscyplinarnym ds. przemocy w rodzinie, lekarzem rodzinnym, placówkami ochrony zdrowia, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, Powiatowym Urzędem Pracy.
Świadczenia pomocy społecznej
1/ zasiłek stały
Jest to świadczenie obligatoryjne przysługujące na podstawie art. 37 ustawy o pomocy
społecznej, osobom niezdolnym do pracy z powodu wieku lub całkowicie niezdolnym do
pracy, spełniającym kryterium dochodowe i stanowi uzupełnienie dochodu tych osób do
kryterium ustawowego. Jako wysokość zasiłku stałego uznaje się różnicę uzyskana po
odjęciu od kwoty kryterium dochodowego kwoty posiadanego dochodu. Kwota zasiłku
stałego wynosi 645,00 zł
W 2020 r. wypłacono 129 świadczenia w formie zasiłku stałego dla 12 osób na kwotę 67 831,44 zł. w tym 10 osób samotnie gospodarujących. Realizacja zasiłków stałych jest zadaniem własnym gminy finansowana ze środków budżetu państwa.
2/ zasiłek okresowy
Świadczenie przysługuje na podstawie art. 38 ustawy o pomocy społecznej i adresowane jest dla osób i rodzin bez dochodu lub o dochodach niższych niż ustawowe kryterium przy wystąpieniu co najmniej jednej z okoliczności zawartej w art. 7 m.in niepełnosprawności, długotrwałej lub przewlekłej choroby, bezrobocia, niezaradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego
W 2020 r. minimalna wysokość zasiłku okresowego wynosiła 50% różnicy miedzy kryterium dochodowym osoby samotnie gospodarującej lub osoby w rodzinie , a dochodem tej osoby lub rodziny. Okres, na jaki przyznawany jest zasiłek okresowy ustala Ośrodek.
Realizacja zasiłków okresowych jest zadaniem własnym gminy, dotowanym z budżetu
państwa. W 2020 r. wypłacono 227 świadczeń dla 29 osób i rodzin. Koszt zadania wyniósł 67 321,83 zł.
Zasiłek okresowy przyznany był z powodu:
- bezrobocia - 17 osób - 123 świadczeń - kwota 39 938
-długotrwałej choroby - 4 osób - 22 świadczeń - kwota 4 906
-niepełnosprawności - 8 osób - 67 świadczeń - kwota 17 557
- inne przyczyny - 2 osoby - 15 świadczeń - kwota 4 921
3/ Zasiłek celowy i specjalny celowy
Jest to zadanie fakultatywne przyznawane na podstawie art. 39 ustawy o pomocy społecznej na zaspokojenie niezbędnej potrzeby życiowej, a w szczególności na pokrycie części lub całości kosztów zakupu żywności, leków i leczenia, opału, odzieży, niezbędnych sprzętów gospodarstwa domowego, drobnych remontów i napraw w mieszkaniu, a także kosztów pogrzebu.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, na podstawie art. 41 pkt 1 ustawy o pomocy społecznej osobie albo rodzinie może być przyznany specjalny zasiłek celowy w wysokości nieprzekraczającej odpowiednio kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej lub rodziny. Jest to forma pomocy udzielana wyłącznie ze środków własnych gminy.
W 2020 r. wypłacono zasiłki celowe dla 14 osób i rodzin na kwotę 5 458,10 zł w tym : zasiłków celowych specjalnych dla 2 osób na kwotę 500,00 zł.
4/ dożywianie dzieci oraz zapewnienie posiłku
Pomoc w formie dożywiania realizowana na zgodnie z programem „Posiłek w szkole i w domu” uchwał Rady Gminy Nr II.10.2018 Nr II.11.2018 Nr II.12.2018 z dnia 7 grudnia 2018 r.
Zadanie współfinansowane ze środków własnych gminy i środków budżetu państwa. Na realizacje zadania wydatkowano ogółem 48 389,50 zł. w tym :
Środki własne gminy - 19 355,80 zł
Środki dotacji - 29 033,70 zł
Wydatki gminy stanowią 40% wydatków ogółem na realizację zadania. Wydatki budżetu państwa stanowią 60% ogółem wydatków na realizacje zadania.
Rzeczywista liczba objętych dożywianiem 118 osób w tym:
- 112 osoby korzystające z zasiłku celowego na zakup żywności,
- 42 dzieci korzystające z posiłku w szkole,
- 2 dzieci bez decyzji na wniosek Dyrektora szkoły
Posiłek realizowany był w formie pełnego obiadu. Koszt realizacji zadania wyniósł – 7338 zł. Średni koszt posiłku wyniósł 3,57 zł. Koszt zasiłku celowego na zakup żywności wyniósł 40 565 zł Średnia wysokość zasiłku celowego na zakup żywności 210,18 zł, Z programu osłonowego tj wydania decyzji na wniosek Dyrektora szkoły dożywianiem objęto 2 dzieci w formie posiłku, koszt posiłku wyniósł 487 zł
W stosunku do 2019 r. znacznie zmniejszyła się pomoc w formie posiłku dla dzieci w szkole z powodu nieobecności dzieci w szkole w związku z koniecznością nauki zdalnej.
W 2020 r. Ośrodek udzielał pomocy dla osób w kwarantannie. Udzielono pomocy w formie zakupu posiłku dla 5 dzieci na kwotę 300 zł. i 1 osobie dorosłej na kwotę 147,78 zł
5/ kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu
Dom pomocy społecznej świadczy usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające i edukacyjne na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób w nim przebywających. Pobyt w DPS-ie jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania. Opłaty za pobyt w DPS-ie pokrywają w kolejności:
1. mieszkaniec domu, a w przypadku osób małoletnich przedstawiciel ustawowy z dochodów dziecka,
2. małżonek , zstępni przed wstępnymi,
3.gmina, z której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej - przy czym osoby i gmina określone w pkt 2 i 3 nie mają obowiązku wnoszenia opłat, jeżeli mieszkaniec domu ponosi pełną odpłatność.
W 2020 r. 5 mieszkańców gminy przebywało w domach pomocy społecznej.
Dofinansowanie gminy wyniosło 106 027,51 zł.
6/ usługi opiekuńcze
Zadanie realizowane na podstawie ustawy o pomocy społecznej oraz uchwały Nr IV.35.2019 Rady Gminy. Wsparciem w postaci usług opiekuńczych objęto 10 osób w wymiarze 1485 godzin. Poniesiono wydatki na realizację usług w kwocie 48 995,08 zł w tym:
- środki własne gminy 41 237,36 zł.
- środki Funduszu Pracy w ramach programu 75+ w kwocie 7 757,72 zł .W ramach programu udzielono pomocy 6 osobom, ilość godzin usług finansowanych ze środków Funduszu Pracy – 431,54
Wydatki poniesiono na zatrudnienie 2 opiekunek w ramach po ½ etatu.
7/ udzielanie schronienia
Udzielenie schronienia następuje przez przyznanie tymczasowego schronienia w noclegowni, schronisku dla osób bezdomnych albo schronisku dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi.
Schronisko dla osób bezdomnych zapewnia osobom bezdomnym, które podpisały kontrakt socjalny, całodobowe, tymczasowe schronienie oraz usługi ukierunkowane na wzmacnianie aktywności społecznej, wyjście z bezdomności i uzyskanie samodzielności życiowej. Zgodnie z przepisami gmina winna posiadać umowę lub porozumienie ze schroniskiem dla bezdomnych w celu zapewnienia tymczasowego schronienia . W 2020 roku nie poniesiono wydatków. Porozumienie zawarto ze Schroniskiem dla Bezdomnych Metamorfoza w Feliksowie gm. Poddębice, które nie wymagało opłat na zapewnienie miejsca w schronisku.
W 2020 r. wydano jedno skierowanie do schroniska. Koszt realizacji zadania wyniósł 1 290,00 zł
8/ praca socjalna
Jednym z bardzo istotnych zadań realizowanych w GOPS wynikających z ustawy o pomocy społecznej jest świadczenie usług w formie pracy socjalnej, rozumianej jako działalność zawodowa, skierowana na pomoc osobom i rodzinom we wzmocnieniu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych oraz na tworzenie warunków sprzyjających temu celowi. Świadczenie pracy socjalnej jest zadaniem własnym gminy o charakterze obowiązkowym i nie jest uzależnione od posiadanego przez osobę/ rodzinę dochodu. Działalność pracowników socjalnych obejmuje przede wszystkim na osoby samotne, chore, niepełnosprawne, rodziny niepełne i wielodzietne, wykazujące bezradność , w szczególności w sprawach
opiekuńczo-wychowawczych. Praca socjalna ukierunkowana jest na rzecz poprawy funkcjonowania rodziny, zapewnienia niezbędnych warunków materialnych,
mieszkaniowych , poprawy stanu zdrowia, na rzecz wykorzystywania uprawnień osób
niepełnosprawnych.
Ponadto praca socjalna może być świadczona w oparciu o kontrakt socjalny, a więc umowę dwustronna zawierana w formie pisemnej przez pracowników socjalnych z osobami korzystającymi z pomocy społecznej. Celem kontraktu jest ustalenie najbardziej skutecznej drogi wyjścia rodziny z trudnej sytuacji, w jakiej się znalazła, poprzez określenie zobowiązań i uprawnień stron. Zawarcie kontraktu socjalnego zmusza klienta do aktywnego uczestnictwa osoby w rozwiazywaniu i poprawie własnej trudnej sytuacji życiowej, a pracownikowi socjalnemu daje możliwość oceniania efektów pracy. W przypadku odmowy zawarcia kontraktu lub niedotrzymania jego postanowień ustawa o pomocy społecznej przewiduje możliwość odmowy przyznania świadczenia. W 2020 roku praca socjalna prowadzona była przez pracowników socjalnych w 71 rodzinach.
Poniżej zamieszczone zostały szczegółowe dane liczby osób i rodzin korzystających z pomocy społecznej w poszczególnych grupach / tabela nr 1, nr 2 nr 3
Tabela nr 1 Typy rodzin objętych pomocą społeczną
WYSZCZEGÓLNIENIE |
Liczba rodzin |
Liczba osób w Rodzinach |
RODZINY OGÓŁEM ( wiersz 2+3+4+5+6+7 ) |
99 |
222 |
LICZBA OSÓB 1 |
54 |
54 |
2 |
11 |
22 |
3 |
13 |
39 |
4 |
4 |
16 |
5 |
13 |
65 |
6 i więcej |
4 |
26 |
w tym rodziny z dziećmi ogółem ( wiersz 9+10+11+12+13+14+15) |
30 |
128 |
O liczbie dzieci : 1 |
9 |
27 |
2 |
8 |
31 |
3 |
10 |
50 |
4 |
2 |
13 |
5 |
1 |
7 |
6 |
0 |
0 |
7 i więcej |
0 |
0 |
RODZINY NIEPEŁNE (wiersz 17+18+19+20) |
5 |
12 |
O liczbie dzieci 1 |
3 |
6 |
2 |
2 |
6 |
3 |
0 |
0 |
4 i więcej |
0 |
0 |
RODZINY EMERYTÓW I RENCISTÓW OGÓŁEM (wiersz 22+23+24+25) |
12 |
20 |
O liczbie osób : 1 |
7 |
7 |
2 |
4 |
8 |
3 |
0 |
0 |
4 i więcej |
1 |
5 |
Tabela nr 2 Rzeczywista liczba rodzin i osób objętych pomocą
WYSZCZEGÓLNIENIE
|
LICZBA OSÓB,KTÓRYM PRZYZNANO DECYZJA ŚWIADCZENIE |
LICZBA RODZIN |
LICZBA OSÓB W RODZINACH |
|
Świadczenia przyznawane w ramach zadań zleconych własnych OGÓŁEM |
110 |
68 |
170 |
|
W tym : świadczenia pieniężne |
51 |
50 |
132 |
|
Świadczenia niepieniężne |
59 |
37 |
121 |
|
Świadczenia przyznawane w ramach zadań zleconych bez względu na rodzaj, formę i liczbę |
0 |
0 |
0 |
|
Świadczenia przyznawane w ramach zadań własnych bez względu na rodzaj, formę i liczbę |
110 |
68 |
170 |
|
Pomoc udzielana w postaci pracy socjalnej OGÓŁEM |
X |
71 |
153 |
|
W tym: wyłącznie w postaci pracy socjalnej |
X |
31 |
52 |
|
|
|
|
|
|
Praca socjalna prowadzona w oparciu o: |
LICZBA KONTRAKTÓW /PROJEKTÓW SOCJALNYCH |
LICZBA OSÓB OBJĘTA KONTRAKTAMI/PROJEKTAMI SOCJALNYMI |
||
KONTRAKT SOCJALNY CZĘŚĆ A1)2) |
0 |
0 |
||
KONTRAKT SOCJALNY CZĘŚĆ B 1)2) |
0 |
0 |
||
PROJEKT SOCJALNY |
0 |
0 |
||
Tabela nr 3 Powody przyznania pomocy
POWÓD TRUDNEJ SYTUACJI ŻYCIOWEJ |
LICZBA RODZIN OGÓŁEM |
LICZBA OSÓB W RODZINACH |
UBÓSTWO |
34 |
79 |
SIEROCTWO |
0 |
0 |
BEZDOMNOŚĆ |
1 |
1 |
POTRZEBA OCHRONY MACIERZYŃSTWA |
14 |
73 |
W TYM: WIELODZIETNOŚĆ |
12 |
65 |
BEZROBOCIE |
22 |
56 |
NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ |
28 |
53 |
DŁUGOTRWAŁA LUB CIĘŻKA CHOROBA |
19 |
33 |
BEZRADNOŚĆ W SPRAWACH OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZYCH I PROWADZENIA GOSPODARSTWA DOMOWEGO |
6 |
16 |
W TYM: RODZINY NIEPEŁNE |
5 |
11 |
RODZINY WIELODZIETNE |
1 |
5 |
PRZEMOC W RODZINIE |
0 |
0 |
POTRZEBA OCHRONY OFIAR HANDLU LUDŹMI |
0 |
0 |
ALKOHOLIZM |
1 |
2 |
NARKOMANIA |
0 |
0 |
TRUDNOŚCI W PRZYSTOSOWANIU DO ZYCIA PO ZWOLNIENIU Z ZAKŁADU KARNEGO |
0 |
0 |
TRUDNOŚCI W INTEGRACJI OSÓB ,KTÓRE OTRZYMAŁY STATUS UCHODŹCY,OCHRONĘ UZUPEŁNIAJĄCĄ LUB ZEZWOLENIE NA POBYT CZASOWY |
0 |
0 |
ZDARZENIE LOSOWE |
0 |
0 |
SYTUACJA KRYZYSOWA |
0 |
0 |
KLĘSKA ŻYWIOŁOWA LUB EKOLOGICZAN |
0 |
0 |
- Wspieranie rodziny i piecza zastępcza
Od 1 stycznia 2012 r. Ośrodek realizuje ustawę o wspieraniu rodziny i systemu pieczy zastępczej. Powyższa ustawa kładzie nacisk głównie na utrzymaniu dzieci w ich naturalnym środowisku, czyli rodzinie. Gmina w części finansuje pobyt dzieci w pieczy zastępczej. W 2020 r. wydatki wynosiły 47 146,91 zł. i dotyczyły dofinansowania do kosztów pobytu 6 dzieci w pieczy zastępczej w tym: 1 dziecko w zawodowej rodzinie zastępczej, 2 dzieci w niezawodowej rodzinie zastępczej i dziecko w spokrewnionej rodzinie zastępczej, 2 dzieci w placówce opiekuńczo-wychowawczej
Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej nałożyła na gminy obowiązek udzielania pomocy rodzinom dysfunkcyjnym z dziećmi. Pomoc ta realizowana jest poprzez działania asystenta rodzinnego, który wspiera rodziny w przezwyciężeniu trudności związanych z opieką i wychowaniem małoletnich dzieci. Asystent ułatwia rodzicom wypełnianie ról społecznych aby doprowadzić do osiągnięcia podstawowej stabilizacji życiowej i nie dopuścić do umieszczenia dzieci w placówkach lub rodzinach zastępczych. Jeżeli dzieci znajdują się w pieczy zastępczej rola asystenta będą działania na rzecz powrotu do rodziny.
W 2020r. wsparciem asystenta rodziny objęto 7 rodzin. Poniesione wydatki dot zatrudnienia asystenta rodziny w ramach 0,40 etatu oraz utrzymania stanowiska. Koszt realizacji zadania wyniósł 24 198,11 zł W 2020r. Ośrodek nie otrzymał dofinansowania na realizację zadania. Otrzymano środki w kwocie 680,00 zł z przeznaczeniem na jednorazowe dodatkowe wynagrodzenie dl asystenta rodziny.
- Dodatki mieszkaniowe i energetyczne
1/ dodatki mieszkaniowe
Dodatki mieszkaniowe przyznawane na podstawie ustawy o dodatkach mieszkaniowych. Pomocą objęto 3 rodziny. Wypłacono 23 świadczenia na kwotę 3 550,03 zł.
Zadanie własne gminy finansowane ze środków własnych gminy.
2/ dodatki energetyczne
Dodatki energetyczne przyznawane są na podstawie ustawy Prawo energetyczne.
Wypłacono 22 dodatki energetyczne dla 2 rodzin na kwotę 291,59 zł. Koszt realizacji zadania wyniósł 297,42 zł., w tym opłacono koszty obsługi na kwotę 5,83 zł.
Zadanie zlecone gminie finansowane z budżetu państwa.
- Świadczenia rodzinne, świadczenia rodzicielskie,
świadczenia opiekuńcze, zasiłki dla opiekuna
1/ Świadczenia rodzinne
Świadczenia rodzinne są przyznawane na podstawie ustawy o świadczeniach rodzinnych. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje zadania z zakresu świadczeń rodzinnych jako zadanie zlecone gminie z zakresu administracji rządowej
Świadczeniami rodzinnymi realizowanymi przez Ośrodek są :
- Zasiłek rodzinny oraz dodatki do zasiłku rodzinnego
- Świadczenia opiekuńcze: zasiłek pielęgnacyjny, specjalny zasiłek opiekuńczy, zasiłek dla opiekuna, świadczenia pielęgnacyjne
- Świadczenia rodzicielskie
- Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka.
Zasiłek rodzinny ma na celu częściowe pokrycie wydatków na utrzymanie dziecka. Prawo do zasiłku rodzinnego i dodatków przysługuje jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę albo dochód osoby uczącej się nie przekracza kwoty 674 zł. i kwoty 764 zł. w przypadku gdy członkiem rodziny jest dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności. Dochody z gospodarstwa rolnego obliczany jest zgodnie z obwieszczeniem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego który 1 listopada 2019 r do 30 października 2020 r wynosił 226,25 zł., natomiast od 1 listopada 2020 r. wynosi 270,33 zł.
Zasiłek rodzinny przysługuje do ukończenia przez dziecko :
- 18 roku życia
- nauki w szkole jednak nie dłużej niż do 21 roku życia
- do 24 roku życia jeżeli dziecko uczy się w szkole wyżej i legitymuje się orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności.
Wysokość zasiłku rodzinnego
- na dziecko w wieku do ukończenia 5 roku życia - 95,00 zł
- na dziecko powyżej 5 roku życia do 18 roku życia - 124,00 zł
- na dziecko powyżej 18 roku życia do ukończenia 24 roku życia - 135,00 zł.
Dodatki do zasiłku rodzinnego:
- z tytułu urodzenia dziecka – 1000,00 zł.
- z tytułu samotnego wychowywania dziecka – 193,00 zł miesięcznie nie więcej niż 386,00 zł.
na wszystkie dzieci
- z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego – 400,00 zł.
- z tytułu wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej - 95,00 zł.
- z tytułu kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego -90,00 zł. na dziecko do
ukończenia 5 r. ż. i 110,00 zł. na dziecko do ukończenia 24 r. ż.
- z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego – 100,00 zł.
- z tytułu podjęcia przez dziecko nauki w miejscowości w której znajduje się siedziba szkoły
– 113,00 zł.
- w związku z dojazdem dziecka do miejscowości w której znajduje się siedziba szkoły – 69,00
2/ Świadczenia opiekuńcze
- Zasiłek pielęgnacyjny przysługuje:
- niepełnosprawnemu dziecku,
- osobie niepełnosprawnej w wieku powyżej 16 roku życia, jeżeli legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności
- osobie niepełnosprawnej w wieku powyżej 16 roku życia o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, jeżeli niepełnosprawność powstała w wieku do ukończenia 21 roku życia
- osobie która ukończyła 75 roku życia
Jeżeli nie posiadają uprawnień do dodatku pielęgnacyjnego z tytułu ubezpieczenia
W 2020 r. wysokość zasiłku pielęgnacyjnego wynosiła 215,84 zł
- Specjalny zasiłek opiekuńczy:
przysługuje osobom , na których ciąży obowiązek alimentacyjny, a także małżonkom, jeżeli nie podejmują lub rezygnują z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania stałej opieki nad osoba legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku z ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji.
Specjalny zasiłek opiekuńczy przysługuje jeżeli łączny dochód rodziny osoby sprawującej opiekę oraz rodziny osoby wymagającej opieki w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 764 zł.
Wysokość specjalnego zasiłku opiekuńczego wynosi 620,00 zł. miesięcznie.
- Świadczenie pielęgnacyjne
Świadczenie pielęgnacyjne przysługuje jeżeli niepełnosprawność osoby wymagającej opieki powstała nie później niż do ukończenia 18 roku życia lub w trakcje nauki w szkole lub w szkole wyższej nie później niż do ukończenia 25 roku życia
Świadczenie pielęgnacyjne w 2020 r. wynosiło 1 830,00 zł.
3/ Świadczenie rodzicielskie przysługuje od 1 stycznia 2016 r. osobom które urodziły dziecko, a które nie otrzymują zasiłku macierzyńskiego lub uposażenia macierzyńskiego. Uprawnieni do tego świadczenia są m.in. bezrobotni, studenci, osoby wykonujący pracę na podstawie umów cywilnoprawnych, osoby prowadzące poza rolnicza działalność gospodarczą, jeśli nie będą pobierać zasiłku macierzyńskiego. Świadczenie wynosi 1000 zł. miesięcznie i nie jest zależne od kryterium dochodowego. Przysługuje przez 52 tygodnie , a w przypadku wieloraczków do 71 tygodni. Świadczenie rodzicielskie nie przysługuje, jeżeli co najmniej jeden z rodziców dziecka otrzymują zasiłek macierzyński lub uposażenie za okres ustalony przepisami Kodeksu pracy jako okres urlopu macierzyńskiego, okres dodatkowego urlopu macierzyńskiego, okres urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, okres dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego okres urlopu rodzicielskiego.
W związku z powyższym, wykluczona jest możliwość pobierania przez rodziców w tym samym czasie, na to samo dziecko, zarówno nowego świadczenia rodzicielskiego jak i zasiłku macierzyńskiego lub uposażenia za okres ustalony przepisami jako okres urlopu macierzyńskiego, okres dodatkowego urlopu macierzyńskiego, okres urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, okres dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego okres urlopu rodzicielskiego
4/ Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka przysługuje matce albo ojcu dziecka, opiekunowi prawnemu lub faktycznemu, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę i jeżeli kobieta pozostawała pod opieką medyczną nie później niż od 10 tygodnia ciąży. Wysokość jednorazowej zapomogi wynosi 1000,00 zł. nie przekracza kwoty 1922,00 zł.
5/ Zasiłek dla opiekuna wypłacany jest na podstawie ustawy z dnia 4 kwietnia 2014r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów. Zasiłek dla opiekuna przysługuje osobie, jeżeli decyzja o przyznaniu jej prawa do świadczenia pielęgnacyjnego wygasła z mocy prawa na podstawie art.11 ust.3 z dnia 7 grudnia 2012r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw. Zasiłek dla opiekuna przysługiwał za okresy od 1 lipca 2013 r. do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie ustawy oraz od dnia wejścia w życie ustawy w których osoba spełniała warunki do otrzymywania świadczenia pielęgnacyjnego określone w ustawie z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2012 r. Zasiłek dla opiekuna wynosi 620,00 zł. miesięcznie.
6/ składka na ubezpieczenie emerytalno- rentowe za osoby pobierające niektóre świadczenia rodzinne
Za osobę pobierającą świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy albo zasiłek dla opiekuna wójt, burmistrz lub prezydent miasta opłaca składkę na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od podstawy odpowiadającej wysokości odpowiednio:
1) świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego przysługujących na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych
2) dla opiekuna przysługującego na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów
Tabela nr 4 realizacja świadczeń rodzinnych, zasiłków dla opiekuna , składki na ubezpieczenie emerytalno rentowe, koszty obsługi świadczeń w 2020 r
Rodzaj świadczenia |
Liczba osób |
Liczba świadczeń |
Kwota wypłaconych świadczeń |
Zasiłek rodzinny |
268 |
2821 |
323 245,02 |
Dodatek z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego |
11 |
100 |
38 353,24 |
Dodatek z tytułu urodzenia dziecka |
10 |
10 |
9 081,93 |
Dodatek z tytułu samotnego wychowywania dziecka |
3 |
36 |
6 948,00 |
Dodatek z tytułu kształcenia i rehabilitacji dziecka Niepełnosprawnego |
7 |
72 |
7 640,00 |
Dodatek z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego |
171 |
288 |
16 668,38 |
Dodatek z tytułu podjęcia przez dziecko nauki poza miejscem zamieszkania |
68 |
469 |
31 874,65 |
Dodatek z tytułu wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej |
45 |
431 |
39 906,04 |
Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka |
33 |
33 |
33 000,00 |
Świadczenie rodzicielskie |
9 |
63 |
48 346,79 |
Zasiłki pielęgnacyjne |
75 |
879 |
189 723,36 |
Świadczenia pielęgnacyjne |
10 |
120 |
219 600,00 |
Specjalny zasiłek opiekuńczy |
7 |
80 |
49 600,00 |
Składki na ubezpieczenia emerytalno-rentowe opłacane za osoby pobierające świadczenia pielęgnacyjne |
5
|
60 |
20 440,32 |
Składki na ubezpieczenia emerytalno-rentowe opłacane za osoby pobierające specjalny zasiłek opiekuńczy |
2 |
24 |
4 094,88 |
Koszty obsługi ustawy o świadczeniach rodzinnych |
x |
x |
30 954,47 |
Koszty obsługi świadczeń rodzicielskich |
|
|
180,00 |
Zasiłek dla opiekuna |
5 |
57 |
35 071,40 |
Składki na ubezpieczenia emerytalno-rentowe opłacane za osoby pobierające zasiłek dla opiekuna |
2 |
24 |
4 094,88 |
Koszty obsługi ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekuna |
X |
X |
1 211,33 |
OGÓŁEM WYDATKI |
407 |
5 567 |
1 110 034,69 |
- Realizacja świadczeń z funduszu alimentacyjnego i postępowania wobec dłużników alimentacyjnych
1/ świadczenia z funduszu alimentacyjnego
Fundusz alimentacyjny stanowi system wspierania osób uprawnionych do alimentów środkami finansowanymi z budżetu państwa. Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przyznawane są na podstawie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.
Świadczenie z funduszu alimentacyjnego przysługują osobie uprawnionej do alimentów od rodzica na podstawie wyroku sądu lub w drodze ugody zatwierdzonej przez sąd, jeżeli egzekucja prowadzona przez komornika okazała się bezskuteczna, a dochód rodziny osoby uprawnionej w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 800 zł., od 1 listopada 2020 r. – 900,00 zł. Świadczenia są wypłacane w wysokości bieżąco ustalonych alimentów, jednakże nie więcej niż 500 zł. miesięcznie na osobę uprawnioną. Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują osobie uprawnionej do ukończenia 18 roku życia albo w przypadku gdy uczy się w szkole lub w szkole wyższej do ukończenia przez nią 25 roku życia albo w przypadku posiadania orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności- bezterminowo
Tabela nr 5: wydatki na świadczenia z funduszu alimentacyjnego
Wyszczególnienie |
Kwota wypłaconych świadczeń
|
Liczba osób |
Liczba świadczeń |
Wypłacone świadczenie z funduszu alimentacyjnego, z tego na osobę w wieku 0-17 lat 18-24 lat 25 lat i więcej
|
53 750,00
49 750,00 4 000,00 0 |
10
9 1 0
|
123
114 9 0
|
Na obsługę funduszu alimentacyjnego wydatkowano kwotę 1 662,37 zł , która stanowi 3% wydatków na świadczenia rodzinne
2/ Postępowanie wobec dłużników alimentacyjnych
Działania wobec dłużników alimentacyjnych zawarte są w ustawie z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (t.j.: Dz. U z 2020 r. poz. 808 ze zm) podejmuje organ właściwy dłużnika tj. wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dłużnika alimentacyjnego. Realizacja ww. ustawy może być także przekazana do jednostki organizacyjnej gminy np. do ośrodka pomocy społecznej.
Egzekucja należności przypadających od dłużnika alimentacyjnego jest prowadzona na podstawie ostatecznej decyzji przyznającej świadczenia z funduszu alimentacyjnego osobie uprawnionej, bez konieczności zaopatrywania jej w klauzulę ostateczności.
Jeżeli jest prowadzone postępowanie egzekucyjne w celu zaspokojenia roszczeń osoby uprawnionej z tytułu alimentów, organ właściwy wierzyciela, który wypłacał świadczenia z funduszu alimentacyjnego, będący wierzycielem należności przypadających od dłużnika alimentacyjnego, przyłącza się do tego postępowania. Organ, który przyłącza się do postępowania egzekucyjnego, ma te same prawa co wierzyciel uprawniony z tytułu alimentów.
W 2020 r. GOPS wystąpił z 11 wnioskami o przyłączenie się do egzekucji do właściwego komornika sądowego
Na podstawie art. 8a ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, organ właściwy wierzyciela przekazuje do biura informacji gospodarczej informację gospodarczą o zobowiązaniu lub zobowiązaniach dłużnika alimentacyjnego wynikających z tytułów, o których mowa w art. 28 ust. 1 pkt 1 i 2 tej ustawy, w razie powstania zaległości za okres dłuższy niż 6 miesięcy. GOPS przesyła zobowiązania dłużników alimentacyjnych do czterech Biur Informacji Gospodarczych
Tabela nr 6 kwoty zwrócone przez dłużników
Kwoty zwrócone przez dłużników z tytułu wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego z tego: |
16 132,20 |
-przekazane na dochody budżetu państwa w tym: |
13 668,21 |
- ustawowe odsetki |
9 972,22 |
- przekazane na dochody własne organu właściwego wierzyciela |
2 463,99 |
Wpłaty z tytułu zaliczki alimentacyjnej |
|
Na postępowanie wobec dłużników alimentacyjnych wydatkowano kwotę 2 463,99 zł z przeznaczeniem na zakup usług i materiałów
- Świadczenia wychowawcze - rodzina 500+
Świadczenie wychowawcze otrzymują rodzice, opiekunowie prawni lub opiekunowie faktyczni do ukończenia przez dziecko 18 roku życia. Od 1 lipca 2019 r. świadczenie wychowawcze przysługuje na każde dziecko do ukończenia 18 r. bez kryterium dochodowego
Tabela nr 7 Realizacja świadczeń wychowawczych w 2020 r.
Nazwa zadania |
Realizacja świadczeń |
Środki otrzymane z budżetu państwa |
|||
Liczba osób |
Liczba rodzin |
Liczba świadczeń |
Kwota
|
||
Świadczenie wychowawcze |
831 |
491 |
9410 |
4 685 794,80 |
x |
Koszty obsługi |
x |
x |
x |
39 286,36 |
x |
ogółem |
831 |
491 |
9410 |
4 725 081,16 |
4 725 187,00 |
- Świadczenie jednorazowe Dobry Start
Program „Dobry Start” to inwestycja w edukację polskich dzieci. To 300 zł jednorazowego wsparcia dla wszystkich uczniów rozpoczynających rok szkolny do 20 roku życia. Rodziny otrzymali świadczenie bez względu na dochód. W 2020 r. wypłacono 537 świadczeń na kwotę 161 100,00 zł. Opłacono koszty obsługi na kwotę 5 370,00 zł
- Składka zdrowotna opłacana za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej i niektóre świadczenia rodzinne
Świadczenie przysługuje na podstawie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych. Jest to zadanie własne gminy dotowane z budżetu państwa. W 2020 r. opłacono 122 składek zdrowotnych za 11 osób pobierających zasiłki stałe. Łączny koszt zadania wyniósł 5 640,49 zł.
Ze środków własnych gminy opłacono 7 składek zdrowotnych na kwotę 325,83 zł. dla 1 osoby – uczestnik projektu EFS realizowanego przez Centrum Integracji Społecznej w Łodzi.
GOPS opłaca również składkę na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające niektóre świadczenia rodzinne. Jest to zadanie zlecone gminie finansowane z budżetu państwa, przyznawane dla osób pobierających świadczenia pielęgnacyjne i specjalne zasiłki opiekuńcze oraz zasiłki dla opiekuna. W 2020 r. opłacono 36 składek za 3 osoby Koszt zadania wyniósł 2 008,80 zł.
- Postępowanie w sprawach wydawania Karty Dużej
Rodziny
Każdy członek rodziny, w której rodzic (rodzice) lub małżonek rodzica mają na utrzymaniu przynajmniej troje dzieci, czyli: ojciec i matka, macocha lub ojczym (małżonek jednego z rodziców),dzieci.
Kartę mogą dostać także rodziny zastępcze i rodzinne domy dziecka. Karta jest przyznawana niezależnie od dochodu w rodzinie.
Od 1 stycznia 2019 roku Kartę Dużej Rodziny mogą uzyskać również rodzice, którzy kiedykolwiek mieli na utrzymaniu co najmniej troje dzieci. Żeby dostać Kartę Dużej Rodziny, rodzice nie mogą być pozbawieni – w stosunku do co najmniej trojga dzieci – władzy rodzicielskiej ani ograniczeni we władzy rodzicielskiej przez umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej.
Ogólnopolska Karta Dużej Rodziny to system zniżek dla rodzin wielodzietnych. Jej posiadacze mają możliwość korzystania z katalogu oferty kulturalnej, rekreacyjnej czy transportowej na terenie całego kraju. Dzięki Karcie osoby z rodzin wielodzietnych mogą korzystać m.in. z ustawowych zniżek na przejazdy kolejowe – rodzice lub małżonkowie rodziców 37 proc. na bilety jednorazowe oraz 49 proc. na miesięczne; zniżek w opłatach paszportowych – 75 proc. w przypadku dzieci i 50 proc. w przypadku rodziców i małżonków rodziców oraz darmowych wstępów do parków narodowych.
W 2020 r. wydano 68 Kart Dużej Rodziny w tym w formie tradycyjnej i 41, w formie elektronicznej dla 17 rodzin. Na wydatki związane z kosztami obsługi wydatkowano 130 zł.
- Wynagrodzenie za sprawowanie opieki
Opiekun prawny małoletniego lub osoby ubezwłasnowolnionej może ubiegać się o przyznanie mu wynagrodzenia. Wynagrodzenie dla opiekuna powinno być pokryte z majątku osoby, dla której opieka została ustanowiona. Z powodu braku takich środków wynagrodzenie wypłaca ośrodek pomocy społecznej, jest ono pokrywane z budżetu państwa. Wysokość wynagrodzenia ustala sąd
W 2020 r. Ośrodek wypłacił wynagrodzenie dla 14 osób na kwotę 50 735,75 zł. Opłacono koszt obsługi na kwotę 771 zł.
- Obsługa Zespołu Interdyscyplinarnego ds. przemocy w rodzinie
Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy nałożyła obowiązek podejmowania działań na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie w szczególności w ramach pracy w zespole interdyscyplinarnym. Obowiązek obsługi organizacyjno- technicznej tego Zespołu nałożono na ośrodki pomocy społecznej
Wydatki związane z obsługą Zespołu wyniosły 1494.70 zł. Wydatki poniesione zostały na zakup materiałów i usług oraz szkolenia dla członków Zespołu Interdyscyplinarnego
- Pozostała działalność Ośrodka w zakresie pomocy
społecznej
- Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa 2014-2020
Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa 2014-2020 (PO PŻ) jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym. Program został opracowany zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 223/2014 z dnia 11 marca 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym. Cel Programu to udzielenie wsparcia osobom doświadczającym najgłębszych form ubóstwa poprzez udostępnienie pomocy żywnościowej w formie paczek lub posiłków. Pomoc mogą otrzymywać osoby/rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej
i uzyskujące dochód nieprzekraczający:
- 1 402 zł w przypadku osoby samotnie gospodarującej, czyli dochód nieprzekraczający 200% kryterium dochodowego uprawniającego do korzystania z pomocy społecznej (tj. 701 zł).
- 1 056 zł w przypadku osoby w rodzinie, czyli dochód nieprzekraczający 200% kryterium dochodowego uprawniającego do korzystania z pomocy społecznej (tj. 528 zł).
Aby otrzymać pomoc żywnościową należy zgłosić się do właściwego ze względu
na miejsce zamieszkania ośrodka pomocy społecznej (OPS) lub do organizacji partnerskiej wydającej żywność w celu zakwalifikowania do odbioru żywności. Osoby potrzebujące otrzymują artykuły: warzywne i owocowe, skrobiowe, mleczne, mięsne, a także cukier i olej. Osoby potrzebujące mogą także skorzystać z bezpłatnych szkoleń lub warsztatów dotyczących m.in. przygotowywania posiłków, dietetyki oraz zdrowego odżywiania, sprawnego zarządzania budżetem domowym, zapobiegania marnowaniu żywności w celu zwiększenia samodzielności i włączenia społecznego. W ramach Programu GOPS współpracuje z PKPS w Łodzi. Wydano skierowania dla 59 rodzin w tym dla 158 osób do pomocy żywnościowej realizowanej w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014-2020. Dla najuboższych wydano 7 456,33 kg żywności. Wydatki gminy na realizację programu wyniosły 991,38 zł. i przeznaczone były na dowóz żywności z Łodzi
- Szlachetna paczka
W 2020r. w ramach współpracy z organizatorami do Szlachetnej paczki zgłoszono 12 rodzin
- Wydatki i dochody związane z realizacją zadań przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
W 2020 r GOPS otrzymał na realizację zadań środki finansowe w kwocie w tym:
- z budżetu państwa 6 427 570
- z budżetu gminy 610 790
Nie wykorzystano środków finansowych w kwocie 88 952,49 w tym:
- z budżetu państwa 27 552,30
- z budżetu gminy 61 400,19
DOCHODY – 6 919,22 zł
|
Realizując zadania GOPS uzyskuje dochody, które przekazuje gminie. W 2020 r. Ośrodek uzyskał dochody w wysokości 6 919,22 zł w tym z tytułu:
- odpłatności za usługi opiekuńcze – 6 848,22 zł.
- wynagrodzenia płatnika składek - 71,00 zł.
Zadania realizowane przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej po stronie wydatków zamknęły się kwotą 6 949 407,51 zł
|
Szczegółowe zestawienie wydatków w GOPS w 2020 r
FORMA POMOCY |
Kwota w zł |
|
Zadania własne Gminy
|
||
Zasiłki i pomoc w naturze w tym: zasiłki celowe, zasiłki stałe, zasiłki okresowe - Dotacja - 135 153,27 |
Zasiłki celowe 6 748,10 Zasiłki stałe 67 831,44 Zasiłki okresowe 67 321,83 Kwota razem 141 901,37 |
|
Zasiłki celowe na zakup lub pokrycie zakupu żywności dla osób w kwarantannie |
447, 78 |
|
Składka na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające zasiłek stały i uczestniczące w CIS Dotacja - 5 640,49 |
5 966,32 |
|
Usługi opiekuńcze - Dotacja – 7 767,72
|
48 995,08 |
|
Dofinansowanie do pobytu mieszkańców Gminy w Domu pomocy społecznej |
106 027,51 |
|
Koszty związane ze współpracą z Bankiem Żywności w Łodzi |
991,38 |
|
Dodatki mieszkaniowe |
3 550,03 |
|
Wspieranie rodziny dotacja - 680,00 |
24 198,11
|
|
Wydatki poniesione na opiekę i wychowanie dzieci w pieczy zastępczej |
47 146,91
|
|
Realizacja programu Posiłek w domu i w szkole - dotacja 29 033,70
|
48 389,50 |
|
Funkcjonowanie Ośrodka - dotacja – 104 533,33
|
406 893.64 |
|
Koszty związane z obsługą Zespołu Interdyscyplinarnego |
1 494,70 |
|
Koszty związane z obsługą postępowania wobec dłużników alimentacyjnych |
2 463,99 |
|
Zadania zlecone Gminie
|
|
Składka na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające niektóre świadczenia rodzinne |
2 008,80 |
Dodatki energetyczne |
297,42 |
Wynagrodzenie dla opiekuna prawnego |
51 506,75 |
Świadczenia wychowawcze |
4 725 081,16 |
Świadczenia rodzinne, świadczenia rodzicielskie, fundusz alimentacyjny, zasiłek dla opiekuna |
1 165 447,06 |
Karta Dużej Rodziny |
130,00 |
Wspieranie rodziny - Świadczenie Dobry Start |
166 470,00 |
ŁĄCZNIE |
|
Zadania finansowane z budżetu gminy |
555 657,81 |
Zadania finansowane z budżetu państwa |
6 393 749.70 |
RAZEM |
6 949 407,51 |
9 Kontrole Ośrodka
W 2020 r w Ośrodku nie przeprowadzono kontroli wewnętrznych i zewnętrznych
Kierownik GOPS
Mirosława Chylińska