Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Sprawozdania z działalności GOPS

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCi  GMINNEGO  OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ

                                    W GÓRZE ŚW. MAŁGORZATY  ZA  2018 ROK

1. Struktura organizacyjna i kadrowa Ośrodka

Gminny Osrodek Pomocy Społecznej jest jednostka organizacyjna Gminy Góra Św. Małgorzaty. Działa na podstawie  obowiązujacych przepisów prawa. Powołany został  Uchwała nr 38/XI/0- Rady Narodowej w Górze Św. Małgorzaty z dnia 22.04.1990 r. Cele i zadania  Ośrodka, organizację  i gospodarkę  finansową  określa statut nadany  uchwałą Nr  108/XIX/2012 Rady Gminy  Góra Św. Małgorzaty z dnia 28 września 2012 r. ze zmianami Uchwała  Nr 123/XIX/2016 z dnia  28 listopada  2016r. w sprawie zmian w statucie Gminnego  Ośrodka  Pomocy  Społecznej  w Górze  Św.  Małgorzaty. Ponadto  Ośrodek działa na podstawie  Regulaminu Organizacyjnego wprowadzonego Zarządzeniem  Nr 7/2016  r. Kierownika  Gminnego  Ośrodka  Pomocy  Społecznej  w Górze  św.  Małgorzaty   z dnia  15  grudnia  2016r. oraz wewnętrznych zarządzeń Kierownika Ośrodka i upoważnień Wójta  Gminy  Góra  Św.  Małgorzaty  do  realizacji  zadań  zleconych  gminie

W  2018 r. Ośrodek realizował zadania  wynikające bezpośrednio z ustaw :

- o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004r.

- o wspieraniu rodziny i systemu pieczy zastępczej z  dnia 9 czerwca 2011r.

- o dodatkach mieszkaniowych z dnia 21 czerwca 2001 r.

- prawo energetyczne   z dnia 26 lipca 2013r.

-  o świadczeniach rodzinnych z dnia 28 listopada 2003 r.

- o pomocy osobom uprawnionym do  alimentów  z dnia 7 września 2007r.

- o pomocy  państwa  w  wychowywaniu  dzieci  z dnia 11 luty  2016 r.

- o ustaleniu  i wypłacie  zasiłków  dla  opiekunów z dnia  4  kwietnia 2014  r.

- ustawa   o Karcie  Dużej  Rodziny  z  5 grudnia  2014 r.

- o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października  1982 r.

- o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie  z dnia 29 lipca 2005 r.

- o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych z dnia 27 sierpnia  2004r.

- o ochronie zdrowia psychicznego  z dnia 19 sierpnia 1994 r.

a także z uchwał  Rady  Gminy:

- Uchwała Nr  123/XXII/2004  Rady Gminy Góra Św. Małgorzaty z dnia 17 grudnia 2004r. w sprawie  zasad zwrotu świadczeń z pomocy społecznej.

- Uchwała nr 11/II/2014 w sprawie szczegółowych  warunków przyznawania  i odpłatności  za usługi opiekuńcze  i specjalistyczne usługi  opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych  usług  opiekuńczych dla osób z zaburzeniami  psychicznymi oraz szczegółowych  warunków  częściowego lub  całkowitego zwolnienia  od opłat, jak również trybu  ich   pobierania

- Uchwała Nr 196/XXXI/2014 Rady Gminy Góra Św. Małgorzaty z dnia 23 stycznia 2014r.  w sprawie określenia zasad  zwrotu wydatków  w zakresie dożywiania  w formie  posiłku albo świadczenia  rzeczowego w postaci produktów żywnościowych dla osób objętych wieloletnim programem  wspierania finansowego   gmin w zakresie dożywiania” Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020

- Uchwała Nr 197/XXXI/2014 Rady Gminy Góra Św. Małgorzaty z dnia 23 stycznia 2014r. w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania nieodpłatnie pomocy w zakresie dożywiania w formie świadczenia  pieniężnego na zakup żywności dla osób objętych wieloletnim programem  wspierania finansowego   gmin w zakresie dożywiania” Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020

- Uchwała Nr 198/XXXI/2014 Rady Gminy Góra Św. Małgorzaty z dnia 23 stycznia 2014r.  w sprawie ustanowienia wieloletniego programu osłonowego w zakresie dożywiania „ Pomoc gminy w zakresie dożywiania na lata 2014-2022

- Uchwała Nr 134.XX.2016  Rady Gminy  Góra  Św. Małgorzaty  z dnia 21  grudnia  2016r. w sprawie przyjęcia  Gminnego  Programu  Profilaktyki  i Rozwiazywania Problemów  Alkoholowych oraz  Przeciwdziałania Narkomanii  dla  Gminy   Góra  Św.  Małgorzaty na  2017 r.

- Uchwała nr 75/XII/2015 Rady Gminy  Góra  Św. Małgorzaty z dnia 21 grudnia  2015 r. w sprawie  przyjęcia  Gminnego  Programu  Wspierania  Rodziny  na  lata 2016-2018

- Uchwała nr 77/XII/2015 Rady Gminy  Góra  Św. Małgorzaty z dnia 21 grudnia  2015 r. w sprawie  przyjęcia  Gminnego  Programu  Przeciwdziałania  Przemocy  w Rodzinie oraz  Ofiar Przemocy  w Rodzinie dla  Gminy  Góra  Św.  Małgorzaty  na lata  2016- 2018

Ważnym dokumentem stanowiącym  podstawę  podejmowanych działań  w zakresie  pomocy społecznej jest Strategia Rozwiązywania   Problemów  Społecznych na lata  2015-2022 przyjęta  Uchwałą   Nr 76/XII/2015 Rady  Gminy  Góra  Św. Małgorzaty z dnia 21 grudnia  2015 r.

W 2018 r. Ośrodek  realizował   zadania w zakresie:

  • pomocy społecznej;
  • wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
  • dodatków mieszkaniowych i energetycznych;
  • świadczeń rodzinnych, rodzicielskich, opiekuńczych, zasiłków dla  opiekuna, wsparcia kobiet w ciąży i  rodzin  Za  życiem;
  • świadczeń funduszu alimentacyjnego i postępowania wobec dłużników alimentacyjnych;
  • świadczeń  wychowawczych;
  • świadczenia jednorazowego Dobry Start
  • opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne,
  • postępowania w sprawach wydawania Karty Dużej  Rodziny;
  • wypłacania  wynagrodzenia za   sprawowanie  opieki
  • obsługi technicznej i organizacyjnej Zespołu Interdyscyplinarnego ds. przemocy w rodzinie;

W  2018  r. w  Ośrodku  zatrudnionych  było  8 pracowników na umowę o pracę  i 1 pracownik na umowę – zlecenie. W skład Ośrodka wchodzą stanowiska  pracy:

- Kierownik  Ośrodka

- główna księgowa – 1 etat

- pracownicy  -  socjalni  -  3  etaty

- świadczenia rodzinne,  fundusz  alimentacyjny, świadczenia  wychowawcze  - 1 etat

- asystent  rodziny  - 0,40  etatu 

- usługi opiekuńcze – 0,50 etatu

Na  umowę  - zlecenie - sprzątaczka

Na czele Ośrodka stoi Kierownik, odpowiada za całokształt działalności jednostki. Do podstawowych obowiązków należy zarządzanie i kierowanie pracą Ośrodka, reprezentowanie na zewnątrz. Podejmowane przez Ośrodek działania, zwiększający się zakres zadań, rozwój form aktywnej integracji oraz kierowanie pomocy do grup społecznych wiążą się  z koniecznością  posiadania dobrego zespołu pracowników.

Wszyscy pracownicy Ośrodka  posiadają  wykształcenie i doświadczenie zgodnie z zajmowanym stanowiskiem.

W celu uzupełnienia  zdobytej wiedzy pracownicy Ośrodka uczestniczą w szkoleniach organizowanych przez wyspecjalizowane firmy szkoleniowe. Szkolenia służą podniesieniu kompetencji pracowników  co prowadzi do zwiększenia efektywności obsługi klienta.

2.  Realizacja  zadań  pomocy społecznej

Zadaniem pomocy społecznej jest wspieranie osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia  niezbędnych potrzeb życiowych i umożliwienie im  życia w warunkach odpowiadających godności człowieka. Wspieranie polega na  udzielaniu pomocy  finansowej, rzeczowej, usługowej, poradnictwa, pracy socjalnej

Świadczenia pieniężne przyznawane z systemu pomocy społecznej pod warunkiem spełnienia jednocześnie dwóch kryteriów. Koniecznym jest występowanie  jednej z okoliczności wskazującej na trudna  sytuację życiową tj. bezrobocia, niepełnosprawności, długotrwałej, przewlekłej choroby, potrzeby ochrony macierzyństwa, trudności w

wypełnianiu funkcji opiekuńczo- wychowawczej i prowadzenia  gospodarstwa zwłaszcza w rodzinach wielodzietnych i niepełnych i innych wskazanych w ustawie o pomocy społecznej oraz spełnienie  tzw. kryterium dochodowego, które  od  2015 r. wynosiło dla osoby  samotnie  gospodarującej -634,00 zł.  dla osoby  w rodzinie   514,00 zł. , natomiast od 1 października 2018 analogicznie – 701,00 zł i 528,00 zł

W celu realizacji w/ w zadań pracownicy Ośrodka współpracują  z kuratorami, policją, prokuraturą, wydziałem rodzinnym i nieletnim  sądu rejonowego,  pedagogami, GKRPA, Zespołem Interdyscyplinarnym ds. przemocy w rodzinie, lekarzem rodzinnym, placówkami ochrony zdrowia, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie Powiatowym Urzędem  Pracy.

Świadczenia  pomocy  społecznej

1/ zasiłek stały

Jest to  świadczenie obligatoryjne przysługujące na podstawie art. 37 ustawy o pomocy społecznej, osobom  niezdolnym do pracy z powodu wieku lub całkowicie  niezdolnym do

pracy, spełniającym kryterium dochodowe i stanowi uzupełnienie dochodu tych osób do kryterium ustawowego. Jako wysokość  zasiłku stałego uznaje się  różnicę  uzyskana po

odjęciu od kwoty kryterium dochodowego kwoty posiadanego  dochodu. Kwota zasiłku stałego od  1 października 2015 r wynosi 604,00 zł. od 1 października 2018 r. – 645,00 zł

W 2018 r. wypłacono 142 świadczenia w formie zasiłku stałego dla 13 osób na kwotę 68 631,01 zł. Realizacja zasiłków stałych jest zadaniem  własnym gminy finansowana ze środków budżetu państwa.

2/ zasiłek okresowy

Świadczenie przysługuje  na podstawie art. 38 ustawy o pomocy społecznej i adresowane jest dla osób i rodzin  bez dochodu lub  o dochodach niższych niż ustawowe kryterium  przy wystąpieniu co najmniej jednej z okoliczności zawartej w art. 7 m.in niepełnosprawności, długotrwałej lub przewlekłej  choroby,  bezrobocia, niezaradności w sprawach  opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia  gospodarstwa  domowego

W 2018 r. minimalna wysokość zasiłku okresowego  wynosiła 50% różnicy miedzy  kryterium dochodowym osoby samotnie gospodarującej lub osoby  w rodzinie , a dochodem tej osoby lub rodziny. Okres, na jaki przyznawany jest zasiłek okresowy ustala Ośrodek.

Realizacja zasiłków okresowych jest zadaniem własnym  gminy, dotowanym z budżetu

państwa. W 2018 r. wypłacono 209 świadczeń  dla 33 osób i rodzin. Koszt zadania wyniósł  60 144,65 zł.

Zasiłek okresowy przyznany był z powodu:

- bezrobocia                            - 20 osób         -112 świadczeń          - kwota    39 468,65

-długotrwałej choroby            -   4 osób         -  16 świadczeń          - kwota      4 088,00

-niepełnosprawności               -   8 osób         -  60 świadczeń          - kwota    11 650,00

- inne  przyczyny                    -   7 osoby       -  21 świadczeń          - kwota      4 939,00

3/ Zasiłek celowy i specjalny celowy

Jest to zadanie fakultatywne przyznawane na podstawie art. 39  ustawy o pomocy społecznej na zaspokojenie niezbędnej potrzeby życiowej, a w szczególności na pokrycie części lub całości kosztów  zakupu żywności, leków i leczenia, opału, odzieży, niezbędnych sprzętów gospodarstwa domowego, drobnych remontów i napraw w mieszkaniu, a także  kosztów pogrzebu.

W szczególnie uzasadnionych przypadkach, na podstawie art. 41 pkt 1 ustawy o pomocy społecznej osobie albo rodzinie może być przyznany specjalny zasiłek celowy w wysokości nieprzekraczającej  odpowiednio kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej  lub rodziny. Jest to forma pomocy udzielana wyłącznie ze środków własnych gminy.

W  2018  r.  wypłacono zasiłki  celowe dla  17  osób  i rodzin na kwotę  7 150,00 zł w tym : zasiłków  celowych  specjalnych dla  3 osób  na kwotę  1 350,00 zł. 

4/  dożywianie dzieci  oraz  zapewnienie posiłku

Pomoc w formie  dożywiania  realizowana na podstawie uchwały Nr 221 Rady Ministrów  z dnia 10 grudnia  2013r. w sprawie  ustanowienia  wieloletniego programu wspierania  finansowego gmin w zakresie dożywiania  „ Pomoc państwa  w zakresie dożywiania „ na lata 2014-2020 oraz  uchwał  Rady  Gminy Nr  196/XXXI/2014, Nr 197/XXXI/2014, Nr 198/XXXI/2014 z dnia 23 stycznia 2014r.

Zadanie współfinansowane  ze środków własnych gminy i środków budżetu państwa. Na realizacje  zadania  wydatkowano ogółem 45 614,00 zł. w tym :

Środki własne gminy  - 19 197,00 zł

Środki dotacji             - 26 417,00 zł.

Rzeczywista  liczba objętych  dożywianiem 100 osób w tym liczba osób korzystających z posiłku 59, z zasiłku celowego na zakup żywności  68. Z programu  osłonowego tj wydania  decyzji  na wniosek  Dyrektora  szkoły  dożywianiem  objęto  5  dzieci w formie  posiłku, Posiłek  realizowany  był  w formie pełnego  obiadu, jednego  dania  gorącego, Średni  koszt  jednego  posiłku 3,57 zł, średnia  wysokość  zasiłku  celowego  na zakup  żywności 212,38 zł, średni koszt 1 posiłku bez wydania decyzji 5,73 zł

5/ kierowanie do domu  pomocy  społecznej i ponoszenie  odpłatności za  pobyt  mieszkańca gminy w tym  domu

Dom  pomocy  społecznej  świadczy  usługi bytowe, opiekuńcze,  wspomagające i edukacyjne  na  poziomie  obowiązującego  standardu, w zakresie    i  formach wynikających  z indywidualnych  potrzeb  osób  w nim  przebywających. Pobyt w DPS-ie jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania. Opłaty za pobyt w DPS-ie pokrywają w kolejności:
1. mieszkaniec domu, a w przypadku osób małoletnich przedstawiciel ustawowy z dochodów dziecka,
2. małżonek , zstępni przed wstępnymi,

3.gmina, z której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej - przy czym osoby i gmina określone w pkt 2 i 3 nie mają obowiązku wnoszenia opłat, jeżeli mieszkaniec domu ponosi pełną odpłatność.

W  2018 r. 4  mieszkańców  gminy  przebywało  w   domach  pomocy  społecznej.

Dofinansowanie  gminy  wyniosło 113 413,62  zł.

6/  usługi  opiekuńcze

Zadanie realizowane na podstawie  ustawy o pomocy społecznej oraz uchwały Rady Gminy. Wsparciem w postaci usług opiekuńczych  objęto 9 osób w wymiarze 780 godzin.  Poniesiono wydatki na utrzymanie stanowiska opiekunki w kwocie 17 619,089zł w tym środki dotacji 1 657,82 zł. Środki dotacji otrzymane były w związku z realizacją programu Opieka 75+. Podopieczni ponosi odpłatność  zgodnie z uchwałą Rady Gminy. Z tytułu zwrotu za usługi opiekuńcze dochody gminy wyniosły -  2 571,00 zł

7/ udzielanie schronienia           

Udzielenie schronienia następuje przez przyznanie tymczasowego schronienia w noclegowni, schronisku dla osób bezdomnych albo schronisku dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi.
Schronisko dla osób bezdomnych zapewnia osobom bezdomnym, które podpisały kontrakt socjalny, całodobowe, tymczasowe schronienie oraz usługi ukierunkowane na wzmacnianie aktywności społecznej, wyjście z bezdomności i uzyskanie samodzielności życiowej. Zgodnie z  przepisami   gmina  winna  posiadać  umowę lub  porozumienie  ze schroniskiem  dla bezdomnych w celu zapewnienia  tymczasowego schronienia . W 2018 roku poniesiono wydatki w kwocie 2 576,00 zł   na zapewnienie 1 miejsca  w schronisku dla bezdomnych MONAR w Ozorkowie. Ośrodek nie kierował osoby bezdomnej  do schroniska.

8/ praca  socjalna

Jednym  z   bardzo  istotnych  zadań  realizowanych  w  GOPS  wynikających  z  ustawy  o pomocy  społecznej jest  świadczenie  usług  w formie  pracy  socjalnej, rozumianej  jako działalność  zawodowa, skierowana  na  pomoc  osobom  i rodzinom  we  wzmocnieniu  lub  odzyskaniu  zdolności do  funkcjonowania  w  społeczeństwie  poprzez  pełnienie  odpowiednich  ról  społecznych oraz  na  tworzenie  warunków  sprzyjających   temu  celowi. Świadczenie pracy socjalnej jest zadaniem własnym gminy o charakterze obowiązkowym i nie jest uzależnione od posiadanego przez osobę/ rodzinę dochodu. Działalność  pracowników  socjalnych  obejmuje  przede wszystkim  na osoby  samotne, chore, niepełnosprawne, rodziny  niepełne  i  wielodzietne, wykazujące  bezradność , w szczególności  w sprawach

opiekuńczo-wychowawczych. Praca  socjalna  ukierunkowana jest  na  rzecz poprawy funkcjonowania rodziny, zapewnienia  niezbędnych warunków  materialnych,

mieszkaniowych , poprawy  stanu  zdrowia, na  rzecz  wykorzystywania uprawnień  osób niepełnosprawnych.

Ponadto praca socjalna może być świadczona w oparciu o kontrakt socjalny, a więc umowę  dwustronna zawierana w formie pisemnej przez pracowników socjalnych z osobami korzystającymi z pomocy społecznej. Celem kontraktu jest ustalenie najbardziej skutecznej drogi wyjścia rodziny z trudnej sytuacji, w jakiej się znalazła, poprzez określenie zobowiązań i uprawnień stron. Zawarcie kontraktu socjalnego zmusza klienta do aktywnego uczestnictwa osoby w rozwiazywaniu i poprawie własnej trudnej sytuacji życiowej, a pracownikowi socjalnemu daje możliwość  oceniania efektów pracy. W przypadku odmowy zawarcia kontraktu  lub niedotrzymania jego postanowień  ustawa o pomocy społecznej przewiduje możliwość odmowy przyznania świadczenia. W 2018 roku praca socjalna prowadzona była  przez pracowników socjalnych w 82 rodzinach, natomiast w oparciu o kontrakt socjalny  z 40 osobami.

Poniżej zamieszczone zostały  szczegółowe  dane  liczby osób  i rodzin korzystających z pomocy społecznej w poszczególnych grupach / tabela nr 1, nr 2 nr.3 /

Tabela nr 1    Typy rodzin objętych pomocą  społeczną

 

                       WYSZCZEGÓLNIENIE

 

Liczba rodzin

 

Liczba osób w

 rodzinach

RODZINY OGÓŁEM ( wiersz 2+3+4+5+6+7 )

         109

      261

LICZBA OSÓB            1

           50

        50

                                 2

           19

        38

                                 3

           12

        36

                               4

           13

        52

                               5

           8

        40

                               6 i więcej

            7

        45

w tym rodziny z dziećmi  ogółem ( wiersz 9+10+11+12+13+14+15)

           39

      164

O liczbie dzieci :  1

           12

        35

                               2

           12

        47

                               3

           10

        49

                               4

            3

        18

                               5

            2

        15

                               6

            0

         0

                               7 i więcej

            0

         0

RODZINY  NIEPEŁNE (wiersz 17+18+19+20)

            9

        26

O liczbie dzieci   1

            5

        11

                              2

            2

        7

                              3

            2

         8

                              4 i więcej

            0

         0

RODZINY EMERYTÓW I RENCISTÓW  OGÓŁEM (wiersz 22+23+24+25)

           10

        18

O liczbie  osób : 1

           5

        5

                              2

            3

        6

                              3

            1

        3

                              4 i więcej

            1

        4

 

Tabela nr 2  Powody przyznania  pomocy

 

                POWÓD  TRUDNEJ SYTUACJI ŻYCIOWEJ

   

LICZBA RODZIN

OGÓŁEM

 

LICZBA OSÓB

W RODZINACH

UBÓSTWO

         48

       137

SIEROCTWO

          0

           0

BEZDOMNOŚĆ

          0

           0

POTRZEBA OCHRONY MACIERZYŃSTWA

         15

        75

W TYM: WIELODZIETNOŚĆ

         13

        68

BEZROBOCIE

         28

        79

NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ

         28

         68

DŁUGOTRWAŁA LUB CIĘŻKA CHOROBA

         28

         69

BEZRADNOŚĆ W SPRAWACH OPIEKUŃCZO-

WYCHOWAWCZYCH I PROWADZENIA GOSPODARSTWA DOMOWEGO

         12

         45

W TYM: RODZINY NIEPEŁNE

         8

         21

              RODZINY WIELODZIETNE

         4

          24

PRZEMOC W RODZINIE

         0

           0

POTRZEBA OCHRONY OFIAR HANDLU LUDŹMI

         0

           0

ALKOHOLIZM

         3

           3

NARKOMANIA

         1

           1

TRUDNOŚCI  W PRZYSTOSOWANIU DO ZYCIA  PO

ZWOLNIENIU Z ZAKŁADU KARNEGO

         0

           0

TRUDNOŚCI W INTEGRACJI  OSÓB ,KTÓRE  OTRZYMAŁY STATUS  UCHODŹCY,OCHRONĘ UZUPEŁNIAJĄCĄ LUB

 ZEZWOLENIE  NA  POBYT  CZASOWY

  

          0

 

           0

ZDARZENIE LOSOWE

          0

           0

SYTUACJA KRYZYSOWA

          0

           0

KLĘSKA ŻYWIOŁOWA LUB EKOLOGICZAN

          0

           0

 

Tabela nr 3  Rzeczywista liczba  rodzin i osób objętych pomocą

 

                     WYSZCZEGÓLNIENIE

 

LICZBA OSÓB,KTÓRYM PRZYZNANO DECYZJA ŚWIADCZENIE

 

 

     LICZBA

     RODZIN

 

LICZBA  OSÓB W

RODZINACH

Świadczenia  przyznawane  w ramach  zadań zleconych

własnych  OGÓŁEM

       115

      66  

       181

W  tym :  świadczenia  pieniężne

         48

      46

       112  

             Świadczenia  niepieniężne

         68

      40

       148

Świadczenia  przyznawane  w ramach  zadań  zleconych bez  względu na  rodzaj, formę  i  liczbę

          0

        0

       0

Świadczenia  przyznawane  w ramach  zadań  własnych bez  względu na  rodzaj, formę  i  liczbę

       115

      66

       181   

Pomoc  udzielana  w postaci  pracy  socjalnej OGÓŁEM

           x

       82

       186

W tym: wyłącznie w postaci  pracy  socjalnej

           x

       43

       79

 

 

 

 

Praca  socjalna  prowadzona w oparciu o:

LICZBA  KONTRAKTÓW

/PROJEKTÓW SOCJALNYCH

 LICZBA OSÓB OBJĘTA

KONTRAKTAMI/PROJEKTAMI SOCJALNYMI

KONTRAKT  SOCJALNY CZĘŚĆ  A1)2)

               40

                   40           

KONTRAKT  SOCJALNY  CZĘŚĆ B  1)2)

               0

                    0

PROJEKT SOCJALNY

               0

                    0

         

 

3. Wspieranie  rodziny  i piecza  zastępcza

Od  1  stycznia  2012  r. Ośrodek  realizuje  ustawę  o  wspieraniu  rodziny  i  systemu  pieczy  zastępczej. Powyższa  ustawa  kładzie  nacisk głównie na  utrzymaniu  dzieci  w  ich naturalnym  środowisku,  czyli  rodzinie. Gmina  w  części  finansuje  pobyt  dzieci  w  pieczy  zastępczej. W  2018 r. wydatki  wynosiły 45 519,30 zł.  i  dotyczyły  dofinansowania do  kosztów pobytu  dzieci w pieczy zastępczej  w tym: 3 dzieci  w zawodowej  rodzinie zastępczej, 3 dzieci w  niezawodowej  rodzinie  zastępczej i 1 dziecko w spokrewnionej rodzinie  zastępczej, 2 dzieci w placówce opiekuńczo-wychowawczej

Ustawa o wspieraniu  rodziny i systemie  pieczy  zastępczej  nałożyła  na  gminy  obowiązek udzielania  pomocy  rodzinom dysfunkcyjnym  z dziećmi. Pomoc  ta  realizowana jest poprzez  działania  asystenta  rodzinnego, który  wspiera  rodziny  w  przezwyciężeniu trudności związanych  z  opieką  i wychowaniem  małoletnich  dzieci. Asystent  ułatwia  rodzicom  wypełnianie  ról  społecznych aby  doprowadzić  do  osiągnięcia podstawowej  stabilizacji  życiowej  i nie  dopuścić  do  umieszczenia dzieci  w  placówkach lub  rodzinach  zastępczych. Jeżeli dzieci  znajdują  się  w  pieczy  zastępczej rola  asystenta  będą działania  na rzecz  powrotu do  rodziny.

W  2018  r. wsparciem  asystenta  rodziny  objęto 8  rodzin w tym u 3 rodzin przeprowadzono monitoring w związku z zakończeniem wsparcia. Poniesione wydatki dot  zatrudnienia asystenta rodziny  w ramach  0,40  etatu. Koszt  realizacji  zadania  wyniósł  19 835,92 zł  w tym: środki  własne  gminy- 11 580,92 zł., środki  dotacji – 5 925,00 zł. środki  pozabudżetowe z Funduszu  Pracy 2 330,00 zł. Środki dotacji otrzymano w związku z realizacją programu Asystent rodziny i koordynator rodzinnej pieczy zastępczej.

4. Dodatki  mieszkaniowe  i  energetyczne

1/ dodatki mieszkaniowe

Dodatki mieszkaniowe  przyznawane na podstawie ustawy o dodatkach mieszkaniowych. Pomocą objęto 6 osób/ rodzin. Wypłacono 49 świadczeń na kwotę   6 058,71 zł.

Zadanie własne gminy finansowane ze środków własnych gminy.

2/ dodatki energetyczne

Dodatki energetyczne przyznawane są na podstawie  ustawy Prawo energetyczne.

Wypłacono 40 dodatków energetycznych dla 5 osób/rodzin na kwotę 545,16 zł. Koszt realizacji   zadania  wyniósł  617,57 zł., w tym  opłacono  koszty  obsługi na kwotę  12,05 zł.

Zadanie zlecone  gminie finansowane z budżetu państwa.

5. Świadczenia rodzinne, świadczenia  rodzicielskie, świadczenia opiekuńcze, zasiłkidlaopiekuna

1/  Świadczenia rodzinne

Świadczenia  rodzinne są przyznawane  na podstawie ustawy o świadczeniach  rodzinnych. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje zadania z zakresu świadczeń rodzinnych jako zadanie zlecone gminie z zakresu administracji rządowej

Świadczeniami  rodzinnymi realizowanymi  przez  Ośrodek  są  :

  1. Zasiłek  rodzinny oraz dodatki do zasiłku rodzinnego
  2. Świadczenia opiekuńcze: zasiłek pielęgnacyjny, specjalny zasiłek opiekuńczy oraz świadczenia pielęgnacyjne
  3. Świadczenia  rodzicielskie
  4. Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka.

Zasiłek rodzinny ma na celu częściowe pokrycie wydatków na utrzymanie dziecka. Prawo do zasiłku rodzinnego i dodatków  przysługuje jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę  albo dochód osoby  uczącej się  nie przekracza  kwoty  674 zł. i kwoty 764 zł. w przypadku gdy członkiem rodziny jest dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności. Dochody z gospodarstwa rolnego obliczany jest zgodnie z obwieszczeniem  Prezesa  Głównego Urzędu Statystycznego  w sprawie wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych  z 1 ha przeliczeniowego który za  2016 r. i wynosił 214,75 zł.. natomiast na nowy okres zasiłkowy od 1 listopada 2018 r. za 2017 r. dochód ten  wyniósł 283,25 zł.

Zasiłek rodzinny przysługuje do ukończenia przez dziecko :

-  18 roku życia

- nauki w szkole jednak nie dłużej niż do 21 roku życia

- do 24 roku życia jeżeli dziecko uczy się w szkole wyżej  i legitymuje się orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności.

Wysokość zasiłku rodzinnego

- na dziecko  w wieku do ukończenia 5 roku życia                                                           -   95,00 zł

- na dziecko powyżej 5 roku życia do 18 roku życia                                                         - 124,00 zł

- na dziecko powyżej 18 roku życia  do ukończenia 24 roku życia                                     - 135,00 zł.

Dodatki do zasiłku rodzinnego:

-    z tytułu urodzenia  dziecka – 1000,00 zł.

-     z tytułu samotnego  wychowywania dziecka – 193,00 zł miesięcznie nie więcej  niż 386,00 zł. na  wszystkie  dzieci

-     z tytułu  opieki  nad  dzieckiem  w  okresie  korzystania  z  urlopu  wychowawczego – 400,00 zł.

-     z  tytułu wychowywania  dziecka  w rodzinie  wielodzietnej  - 95,00 zł.

-     z  tytułu kształcenia i rehabilitacji dziecka  niepełnosprawnego -90,00 zł. na dziecko  do ukończenia  5 r. ż. i  110,00 zł. na dziecko  do  ukończenia  24 r. ż.

-    z tytułu  rozpoczęcia  roku  szkolnego – 100,00 zł.

-    z tytułu podjęcia  przez  dziecko nauki  w  miejscowości w  której  znajduje się  siedziba  szkoły  –  113,00 zł.

-    w  związku z dojazdem dziecka  do  miejscowości w której  znajduje się  siedziba  szkoły – 69,00

2/ Świadczenia opiekuńcze

  1. Zasiłek pielęgnacyjny przysługuje:

- niepełnosprawnemu dziecku,

- osobie niepełnosprawnej w wieku powyżej 16 roku życia, jeżeli legitymuje się  orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności

- osobie niepełnosprawnej w wieku powyżej 16 roku życia o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, jeżeli niepełnosprawność powstała  w wieku do ukończenia 21 roku życia

- osobie która  ukończyła 75 roku życia

Jeżeli nie posiadają uprawnień do dodatku pielęgnacyjnego z tytułu ubezpieczenia

Zasiłek pielęgnacyjny przysługuje w wysokości  153,00 zł. miesięcznie. Od 1 listopada 2018 r. wynosi 184,42 zł

  1. Specjalny zasiłek opiekuńczy:

przysługuje osobom , na których ciąży obowiązek alimentacyjny, a także małżonkom, jeżeli nie podejmują  lub rezygnują  z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej  w celu sprawowania stałej opieki nad osoba legitymującą się  orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem  łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej  osoby w związku z ograniczoną  możliwością  samodzielnej egzystencji oraz konieczności  stałego współudziału  na co dzień opiekuna  dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji.

Specjalny zasiłek opiekuńczy przysługuje  jeżeli  łączny dochód rodziny osoby sprawującej opiekę  oraz rodziny osoby wymagającej opieki  w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 764 zł.

Wysokość  specjalnego zasiłku  opiekuńczego wynosi 520,00 zł. miesięcznie. Od 1 listopada 2018 r. wynosi 620,00 zł.

  1. Świadczenie  pielęgnacyjne

Świadczenie  pielęgnacyjne przysługuje  jeżeli niepełnosprawność  osoby wymagającej  opieki powstała  nie później niż do ukończenia 18 roku życia lub w trakcje nauki  w szkole  lub w szkole wyższej nie później niż do ukończenia 25 roku życia 

 Świadczenie pielęgnacyjne   w 2018 r. wynosiło 1477 r. Od 1 stycznia 2019 r. wynosic będzie  1 583,00 zł.

3/ Świadczenie  rodzicielskie

przysługuje  od  1 stycznia  2016r. osobom  które  urodziły dziecko, a które nie  otrzymują  zasiłku  macierzyńskiego  lub  uposażenia  macierzyńskiego. Uprawnieni  do  tego  świadczenia  są  m.in. bezrobotni, studenci, osoby  wykonujący  pracę na podstawie  umów  cywilnoprawnych, osoby  prowadzące poza  rolnicza  działalność  gospodarczą, jeśli  nie  będą  pobierać  zasiłku macierzyńskiego. Świadczenie  wynosi  1000 zł.  miesięcznie  i nie  jest  zależne  od  kryterium  dochodowego. Przysługuje przez 52 tygodnie , a w przypadku  wieloraczków  do  71 tygodni. Świadczenie rodzicielskie nie  przysługuje, jeżeli co najmniej jeden z rodziców dziecka otrzymują zasiłek macierzyński lub uposażenie za okres ustalony przepisami Kodeksu pracy jako okres urlopu macierzyńskiego, okres dodatkowego urlopu macierzyńskiego, okres urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, okres dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego okres urlopu rodzicielskiego.  

W związku z powyższym, wykluczona jest możliwość pobierania przez rodziców w tym samym czasie, na to samo dziecko, zarówno nowego świadczenia rodzicielskiego jak i zasiłku macierzyńskiego lub uposażenia za okres ustalony przepisami jako okres urlopu macierzyńskiego, okres dodatkowego urlopu macierzyńskiego, okres urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, okres dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego okres urlopu rodzicielskiego

4/ Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka przysługuje matce albo ojcu dziecka, opiekunowi prawnemu lub faktycznemu, jeżeli  dochód rodziny w przeliczeniu na osobę i jeżeli kobieta pozostawała pod opieką medyczną  nie później niż od 10 tygodnia ciąży. Wysokość jednorazowej  zapomogi wynosi 1000,00 zł.  nie przekracza kwoty 1922,00 zł.

5/ Zasiłek  dla opiekuna  nie jest świadczeniem rodzinnym, opłacany  ze środków przeznaczonych na świadczenia rodzinne, wypłacany jest  na podstawie  ustawy  z dnia 4 kwietnia 2014r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów. Zasiłek dla opiekuna  przysługuje osobie, jeżeli decyzja o przyznaniu jej prawa do świadczenia pielęgnacyjnego wygasła  z mocy prawa  na podstawie art.11 ust.3  z dnia 7 grudnia 2012r.  o zmianie ustawy  o świadczeniach  rodzinnych oraz niektórych innych ustaw. Zasiłek dla opiekuna  przysługiwał za okresy od 1 lipca 2013 r. do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie  ustawy oraz od dnia wejścia  w życie ustawy   w których osoba  spełniała warunki do otrzymywania świadczenia  pielęgnacyjnego określone w ustawie z dnia 28  listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych w brzmieniu obowiązującym  w dniu 31 grudnia 2012 r. Zasiłek  dla opiekuna  wynosi 520,00 zł. miesięcznie. Od 1 listopada 2018 r. wynosi 620,00 zł

6/ składka na ubezpieczenie emerytalno- rentowe za osoby pobierające niektóre świadczenia rodzinne

Za osobę pobierającą świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy albo zasiłek dla opiekuna wójt, burmistrz lub prezydent miasta opłaca składkę na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od podstawy odpowiadającej wysokości odpowiednio:

1)   świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego przysługujących na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych,

2)   zasiłku dla opiekuna przysługującego na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów

- przez okres niezbędny do uzyskania okresu ubezpieczenia (składkowego
i nieskładkowego) odpowiednio 20-letniego przez kobietę i 25-letniego przez mężczyznę.

Podstawa prawna art. 6 ust. 2a, art. 24 ust. 1,ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z funduszu ubezpieczeń społecznych ( tj Dz.U z 2018 r. poz.1270,2245

Tabela nr  4  realizacja  świadczeń rodzinnych, zasiłków  dla  opiekuna , składki  na  ubezpieczenie  emerytalno  rentowe,  koszty obsługi świadczeń  w 2018 r.

 

                               Rodzaj  świadczenia

Liczba

osób

Liczba

świadczeń

Kwota

wypłaconych

świadczeń

Zasiłek  rodzinny

     393

    4011

 454 454,12

Dodatek  z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie

 korzystania z urlopu wychowawczego

 

      15

 

     107

 

  41 347,40

Dodatek z tytułu urodzenia dziecka

      13

      22

  12 763,40

Dodatek z tytułu samotnego wychowywania dziecka

      11

     118

  18 640,52

Dodatek z tytułu kształcenia i rehabilitacji dziecka

 niepełnosprawnego

 

        8

 

       82

 

    7 521,20

Dodatek z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego

     245

     453

  23 082,63

Dodatek z tytułu  podjęcia  przez  dziecko nauki poza miejscem zamieszkania

    

       87

   

     557

 

  35 957,51

Dodatek z tytułu wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej

 

      53

 

     555

 

  50 986,02

Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka

      30

      30

  30 000,00

Świadczenie  rodzicielskie

      5

      41

  38 058,50

Zasiłki pielęgnacyjne

      83

     936

148 015,26

Świadczenia pielęgnacyjne

      9

     105

155 085,00

Specjalny  zasiłek opiekuńczy

      6

      51

  26 750,40

Składki na ubezpieczenia emerytalno-rentowe

opłacane  za  osoby  pobierające świadczenia

pielęgnacyjne

    

      4  

     

     

      29

 

  10 707,87

Składki na ubezpieczenia emerytalno-rentowe

opłacane  za  osoby  pobierające  specjalny  zasiłek

opiekuńczy

 

      3

 

     23

 

    3 558,37

Koszty  obsługi ustawy o  świadczeniach

rodzinnych

 

      x

 

      x

 

   32 917,10

Koszty  obsługi  świadczeń  rodzicielskich

 

 

        150,00

Zasiłek dla opiekuna

       6

     72

   38 640,00

Składki na ubezpieczenia emerytalno-rentowe

opłacane  za  osoby  pobierające  zasiłek  dla

opiekuna

 

      2

 

     24

 

     3 544,48

 Koszty  obsługi ustawy  o ustaleniu  i  wypłacie

zasiłków  dla  opiekuna

       x

      x

     1 195,05

 

  1.  Realizacja świadczeń z funduszu  alimentacyjnego  i  postępowania  wobec  dłużników  alimentacyjnych

1/ świadczenia  z  funduszu  alimentacyjnego

Fundusz alimentacyjny stanowi system  wspierania osób  uprawnionych do alimentów  środkami finansowanymi z budżetu państwa. Świadczenia z funduszu alimentacyjnego  przyznawane są na podstawie ustawy o pomocy osobom  uprawnionym  do alimentów.

Świadczenie z funduszu alimentacyjnego przysługują  osobie uprawnionej do alimentów od rodzica na podstawie  wyroku sądu lub w drodze ugody zatwierdzonej przez  sąd, jeżeli egzekucja prowadzona przez komornika okazała się  bezskuteczna, a dochód rodziny osoby uprawnionej  w przeliczeniu na osobę  w rodzinie nie przekracza kwoty 725,00 zł. Świadczenia są  wypłacane w wysokości bieżąco ustalonych alimentów, jednakże  nie więcej niż 500 zł. miesięcznie na osobę  uprawnioną. Świadczenia  z funduszu alimentacyjnego przysługują  osobie uprawnionej do ukończenia  18 roku życia  albo w przypadku gdy  uczy  się w szkole lub w szkole wyższej  do ukończenia przez nią 25 roku  życia albo w przypadku posiadania orzeczenia o znacznym  stopniu niepełnosprawności- bezterminowo

Tabela  nr 5: wydatki na świadczenia z funduszu  alimentacyjnego

• wypłacone świadczenie z funduszu alimentacyjnego  kwota - 57 100,00 zł.  liczba osób 17  liczba świadczeń - 167

w tym w wieku:

- 0-17 lat        kwota -  53 500,00 zł.   liczba osób  -16, liczba świadczeń - 158

- 18- 24 lat     kwota -    3 600,00 zł.   liczba osób - 1   liczba świadczeń  - 9

2/ Postępowanie  wobec  dłużników  alimentacyjnych

Działania wobec dłużników alimentacyjnych przewidziane w ustawie z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (t.j.: Dz. U z 2018 r. poz. 554 ) podejmuje organ właściwy dłużnika tj. wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dłużnika alimentacyjnego. Realizacja ww. ustawy może być także przekazana do jednostki organizacyjnej gminy np. do ośrodka pomocy społecznej.

Działania podejmowane wobec dłużników alimentacyjnych przez organ właściwy dłużnika

Organ właściwy dłużnika przeprowadza wywiad alimentacyjny, w celu ustalenia sytuacji rodzinnej, dochodowej i zawodowej dłużnika alimentacyjnego, a także jego stanu zdrowia oraz przyczyn niełożenia na utrzymanie osoby uprawnionej oraz odbiera od niego oświadczenie majątkowe.

W przypadku gdy dłużnik alimentacyjny nie może wywiązać się ze swoich zobowiązań z powodu braku zatrudnienia, organ właściwy dłużnika zobowiązuje go do zarejestrowania się jako bezrobotny albo jako poszukujący pracy w przypadku braku możliwości zarejestrowania się jako bezrobotny oraz informuje właściwy powiatowy urząd pracy o potrzebie aktywizacji zawodowej dłużnika.
Jeżeli dłużnik alimentacyjny uniemożliwia przeprowadzenie wywiadu alimentacyjnego lub odmówił:

1.  złożenia oświadczenia majątkowego,

2.  zarejestrowania się w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotny albo poszukujący  pracy;

3.  bez uzasadnionej przyczyny, w rozumieniu przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, przyjęcia propozycji odpowiedniego zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, wykonywania prac społecznie użytecznych, prac interwencyjnych, robót publicznych, prac na zasadach robót publicznych albo udziału w szkoleniu, stażu lub przygotowaniu zawodowym dorosłych

organ właściwy dłużnika wszczyna postępowanie dotyczące uznania dłużnika za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych.

Jeśli organ właściwy dłużnika otrzyma kolejny  wniosek o podjęcie działań wobec tego samego dłużnika alimentacyjnego, przeprowadza z nim wywiad alimentacyjny oraz odbiera od niego oświadczenie majątkowe. 

W przypadku gdy organ właściwy dłużnika ustali na podstawie wywiadu alimentacyjnego lub oświadczenia majątkowego, że sytuacja dłużnika alimentacyjnego nie uległa zmianie, lub jeśli dłużnik alimentacyjny uniemożliwi przeprowadzenie tego wywiadu lub odmówi złożenia oświadczenia majątkowego, organ właściwy dłużnika nie informuje właściwego powiatowego urzędu pracy o potrzebie aktywizacji zawodowej dłużnika alimentacyjnego ani nie wszczyna postępowania dotyczącego uznania dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych, jeżeli poprzednio wydana decyzja o uznaniu dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych pozostaje w mocy.
Decyzji o uznaniu dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych nie wydaje się wobec dłużnika, który przez okres 6 ostatnich miesięcy wywiązywał się w każdym miesiącu ze zobowiązań alimentacyjnych w kwocie nie niższej niż 50% kwoty bieżąco ustalonych w tytule wykonawczym alimentów.

Gdy decyzja o uznaniu dłużnika za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych stanie się ostateczna, organ właściwy dłużnika:

- składa wniosek o ściganie dłużnika za przestępstwo określone w art. 209 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.) oraz

- po uzyskaniu z centralnej ewidencji kierowców informacji, że dłużnik alimentacyjny posiada uprawnienie do kierowania pojazdami, kieruje wniosek do starosty o zatrzymanie prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego wraz z odpisem tej decyzji.

Czynności podejmowane przez organ wypłacający świadczenie z funduszu alimentacyjnego  w odniesieniu do dłużników alimentacyjnych

Dłużnik alimentacyjny jest zobowiązany do zwrotu organowi właściwemu wierzyciela należności w wysokości świadczeń wypłaconych z funduszu alimentacyjnego osobie uprawnionej, łącznie z odsetkami ustawowymi za opóźnienie . Odsetki są naliczane od pierwszego dnia następującego po dniu wypłaty świadczeń z funduszu alimentacyjnego, do dnia spłaty.

Należności przypadające od dłużnika alimentacyjnego z tytułu świadczeń wypłaconych z funduszu alimentacyjnego podlegają ściągnięciu wraz z odsetkami w drodze egzekucji sądowej na podstawie przepisów o egzekucji świadczeń alimentacyjnych z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (t.j. Dz.U. z 2016, poz. 169  z późn. zm.).

Jeżeli jest prowadzone postępowanie egzekucyjne w celu zaspokojenia roszczeń osoby uprawnionej z tytułu alimentów, organ właściwy wierzyciela, który wypłacał świadczenia z funduszu alimentacyjnego, będący wierzycielem należności przypadających od dłużnika alimentacyjnego, przyłącza się do tego postępowania. Organ, który przyłącza się do postępowania egzekucyjnego, ma te same prawa co wierzyciel uprawniony z tytułu alimentów.

Egzekucja należności przypadających od dłużnika alimentacyjnego jest prowadzona na podstawie ostatecznej decyzji przyznającej świadczenia z funduszu alimentacyjnego osobie uprawnionej, bez konieczności zaopatrywania jej w klauzulę ostateczności.
Na podstawie art. 8a ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, organ właściwy wierzyciela przekazuje do biura informacji gospodarczej informację gospodarczą o zobowiązaniu lub zobowiązaniach dłużnika alimentacyjnego wynikających z tytułów, o których mowa w art. 28 ust. 1 pkt 1 i 2 tej ustawy, w razie powstania zaległości za okres dłuższy niż 6 miesięcy.

Postępowanie  wobec dłużników alimentacyjnych prowadzi Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej  

W ramach prowadzonych  postepowań  wystosowano do organów  właściwych    pisma  w sprawie  podjęcia  działań  wobec  7  dłużników.

Gmina  Góra  Św.  Małgorzaty  jako  organ  właściwy  podjęła  działania  wobec  7 dłużników. W  2018 r  wystąpiono do właściwego  komornika sądowego z  7  wnioskami o przyłączenie się do  postępowania egzekucyjnego  wobec 7  dłużników  alimentacyjnych

Zaległości z tytułu  funduszu alimentacyjnego  w stosunku  u których stwierdza się  zaległości powyżej 6 miesięcy zgłoszone  zostały do pięciu  rejestrów dłużników  prowadzonych  przez  Biura  Informacji  Gospodarczych. Wg stanu na 31 grudnia  2018 r w czterech  Biurach  Informacji  Gospodarczych zarejestrowanych  jest  7 dłużników z terenu  gminy

Tabela  nr 6  kwoty zwrócone  przez  dłużników

 

Kwoty zwrócone przez  dłużników z tytułu wypłaconych świadczeń  z funduszu alimentacyjnego z tego:

 

       22 907,71

-przekazane na dochody budżetu państwa w tym:

       22 907,71

- ustawowe  odsetki

       22 907,71

- przekazane na dochody własne  organu właściwego wierzyciela

               0,00

- wpłaty  z  tytułu  zaliczki  alimentacyjnej

        3 731,30    

 

Realizacją świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz postepowaniem  wobec  dłużników alimentacyjnych zajmuje się jeden pracownik i kierownik  Ośrodka. Wydatki na obsługę  świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego wynoszą  3%  otrzymanej dotacji  na świadczenia  rodzinne. Na  obsługę  funduszu alimentacyjnego i postepowania wobec dłużników alimentacyjnych wydatkowano kwotę   1 765,97 zł.

Nie poniesiono wydatków ze  środków  własnych  gminy nie były przeznaczane kwoty na prowadzenie postepowania  wobec dłużników alimentacyjnych

7. Świadczenia  wychowawcze  - rodzina  500+

 Świadczenie  wychowawcze  ustalane  jest  na  okres  zasiłkowy od  1  października  do  30  września  każdego  roku  Świadczenie  wychowawcze otrzymują  rodzice, opiekunowie prawni lub opiekunowie  faktyczni  do  ukończenia  przez  dziecko  18  roku  życia. Na pierwsze  lub jedyne  dziecko rodzice  otrzymują  świadczenie  po spełnieniu  kryterium  dochodowego 800 zł. netto na osobę  w rodzinie  lub 1200 zł.   jeżeli w rodzinie   jest  dziecko  niepełnosprawne. Na drugie  i kolejne  dziecko rodzice  otrzymują  świadczenie  niezależnie  od  dochodu. Podobnie jak w świadczeniach rodzinnych  dochód z gospodarstwa rolnego obliczany jest na podstawie wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych  z 1 ha przeliczenioweg

 Tabela   nr  7  Realizacja  świadczeń wychowawczych  w 2018 r.

 

Nazwa

zadania

                        Realizacja   świadczeń

Środki  otrzymane

z budżetu

państwa

Liczba

osób

Liczba

rodzin

Liczba

świadczeń

 

Kwota

 

 

Świadczenie

wychowawcze

 

    591

 

    388

 

     6178

 

 3 083 395,60

 

           x

 

Koszty  obsługi

 

      x

 

        x

 

       x

 

    48 759,48

 

           x

 

ogółem

 

    591

 

   388

 

   6178

 

3 132 155,08

 

  3 252 000,00

 

8. Świadczenie  jednorazowe  Dobry  Start

Program „Dobry Start” to inwestycja w edukację polskich dzieci. To 300 zł jednorazowego wsparcia dla wszystkich uczniów rozpoczynających rok szkolny do 20 roku życia. Rodziny otrzymali  świadczenie bez względu na dochód. W 2018 r.  wypłacono 558 świadczeń na kwotę 167 400,00 zł Opłacono koszty obsługi na kwotę 5 579,99 zł

9. Składka zdrowotna opłacana za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy  społecznej i niektóre świadczenia rodzinn

Świadczenie przysługuje na podstawie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych. Jest to zadanie własne gminy dotowane z budżetu państwa. W 2018 r. opłacono 142 składek zdrowotnych za  13 osób  pobierających zasiłki stałe. Łączny  koszt  zadania wyniósł  6 175,09 zł.

Świadczenie przysługuje na podstawie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Jest to zadanie  zlecone  gminie finansowane  z budżetu państwa, przyznawane dla osób pobierających  świadczenia pielęgnacyjne ze świadczeń rodzinnych oraz  zasiłki  dla  opiekuna. W 2018 r. opłacono 47 składek zdrowotnych  za 5 osób w tym 3 osoby pobierające świadczenie pielęgnacyjne, 2 osoby pobierające zasiłek dla opiekuna. Koszt zadania wyniósł  2 322,94 zł.

10. Postepowanie w sprawach wydawania Karty Dużej  Rodziny

Ogólnopolska Karta Dużej Rodziny to system zniżek dla rodzin wielodzietnych. Jej posiadacze mają możliwość korzystania z katalogu oferty kulturalnej, rekreacyjnej czy transportowej na terenie całego kraju. Dzięki Karcie osoby z rodzin wielodzietnych mogą korzystać m.in. z ustawowych zniżek na przejazdy kolejowe – rodzice lub małżonkowie rodziców 37 proc. na bilety jednorazowe oraz 49 proc. na miesięczne; zniżek w opłatach paszportowych – 75 proc. w przypadku dzieci i 50 proc. w przypadku rodziców i małżonków rodziców oraz darmowych wstępów do parków narodowych.                                                                                                                             Karta przysługuje niezależnie od uzyskiwanych dochodów rodzinom z co najmniej trójką dzieci:                                                                                                                                      - w wieku do ukończenia 18 roku życia, 
- w wieku do ukończenia 25 roku życia, w przypadku gdy dziecko uczy się w szkole lub szkole wyższej, 
- bez ograniczeń wiekowych, w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności.                                                  

Aby otrzymać Kartę Dużej Rodziny należy złożyć wniosek w gminie odpowiadającej miejscu zamieszkania.                                                                                                                                             W 2018 r. wydano 16  Kart  Dużej Rodziny  w formie tradycyjnej i 27  w formie elektronicznej dla 7  rodzin. Na wydatki związane z kosztami  obsługi wydatkowano 67,04 zł.

11.  Wynagrodzenie  za  sprawowanie  opieki

Opiekun  prawny małoletniego lub  osoby  ubezwłasnowolnionej  może  ubiegać  się  o przyznanie  mu  wynagrodzenia. Wynagrodzenie  dla  opiekuna  powinno  być  pokryte  z majątku osoby, dla  której  opieka  została  ustanowiona. W braku  takich  środków wynagrodzenie  wypłaca  ośrodek  pomocy  społecznej, jest  ono  pokrywane  z  budżetu. Wysokość  wynagrodzenia  ustala  sąd

W  2018  r.  Ośrodek  wypłacił  wynagrodzenie  dla  12  osób  na  kwotę  34 920,80 zł. Opłacono  koszt  obsługi  na  kwotę  523,81  zł.

12. Obsługa Zespołu  Interdyscyplinarnego ds.  przemocy  w rodzinie

Ustawa  o przeciwdziałaniu  przemocy  nałożyła obowiązek podejmowania  działań na rzecz  przeciwdziałania  przemocy  w  rodzinie    w  szczególności  w ramach  pracy w  zespole  interdyscyplinarnym. Obowiązek obsługi  organizacyjno- technicznej tego Zespołu   nałożono  na  ośrodki  pomocy  społecznej

Wydatki  związane  z  obsługą  Zespołu wyniosły 1 345,00 zł.

13. Realizacja  programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej

Okres  realizacji  projektu:  1 styczeń 2018 r.- 31 marzec  2018 r.

Projekt  realizowany przez  Gminny  Ośrodek  Pomocy  Społecznej  w Górze  Św. Małgorzaty w partnerstwie  z  fundacją  UWOLNIENIE  z  Łodzi. Instytucją  pośredniczącą  jest  Wojewódzki  Urząd  Pracy  w  Łodzi.

Grupę  docelową  projektu  stanowi  35  osób  zamieszkujących na  terenie  gminy  Góra     Św. Małgorzaty w tym  8 uczestników  stanowią  osoby, które  spełniają przesłankę alkoholizmu.

Celem  projektu jest : reintegracja  społeczna, edukacyjna, zawodowa 35 osób  w  wieku  powyżej  18 roku  życia zagrożonych  wykluczeniem  społecznym- beneficjentów   pomocy  społecznej lub  osób  kwalifikujących  się  do  objęcia  jej  wsparciem poprzez  realizację  indywidualna  ścieżki reintegracji.

Realizowane  zadania i poniesione wydatki :

  1. Aktywizacja  społeczna - praca  socjalna -  Zaangażowany  personel:  3 pracowników  socjalnych, 1 animator  społeczny. Pracownik  socjalny pracował  będzie  z podopiecznym  przez  cały  okres  jego  udziału w projekcie i rekrutacji do projektu . Realizowane  wsparcie dla  każdego UP  odbywa  się   w oparciu   o kontrakt  socjalny.  Do podstawowych  zadań animatora  społecznego  należy   motywowanie UP, rozwiązywanie  problemów związanych  z  uczestnikami  projektu, reagowanie  na  pojawiające  się  sytuacje  konfliktowe. – koszt zadania  - 65 706,77
  2. Aktywizacja  społeczna - poradnictwo  specjalistyczne, warsztaty  terapeutyczne: indywidualne wsparcie  psychologiczne, indywidualne  poradnictwo  prawne, grupowe  warsztaty terapeutyczne – koszt zadania  - 69 513,37
  3. Aktywizacja  społeczna  -  terapia  uzależnień  - wsparcie  indywidualne  i  grupowe dla  osób  spełniających  przesłankę  uzależnienia  od  alkoholu. – koszt zadania – 23 280,00
  4. Aktywizacja  edukacyjna - nabywanie  kompetencji  ogólnych -Wsparcie ukierunkowane  jest  na  nabywanie podstawowych kompetencji. Realizowane  szkolenia: Kurs " Podstawy pracy  z  komputerem " "Prawo  jazdy  kat  B" – 87 689,57 zł
  5. Aktywizacja  zawodowa -Realizacja  CIS  dla  uczestników  projektu - Zgodnie z ustawą o zatrudnieniu  socjalnym dla  UP w CIS przewidziano: szkolenie  BHP, odpowiednie badania  lekarskie, zwrot kosztu  dojazdu  do  CIS, 1 ciepły  posiłek, bezpieczne  warunki uczestnikom CIS. Za udział  w CIS UP  otrzymują świadczenie  integracyjne.
  6. Aktywizacja  zawodowa - Poradnictwo zawodowe i  indywidualne szkolenia  zawodowe : indywidualne  spotkania z doradcą  zawodowym, indywidualne  szkolenia  zawodowe.
  7. Aktywizacja  zawodowa -Praktyki zawodowe oraz pośrednictwo pracy: nabór  pracodawców, realizacja praktyk zgodnie z zaleceniami Rady w sprawie  ram jakości  i  staży i Polskimi Ramami Jakości Staży i Praktyk.

Koszt realizacji zadań  w pkt 5-7 dot. realizacji projektu przez  fundację  i wyniósł 368 276,88 zł. Ogółem wydatkowano środki w kwocie 625 286,73 zł na planowane wydatki w kwocie 718 747,88 zł.

14. Pozostała działalność Ośrodka w zakresie pomocy

  1. Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa 2014-2020

Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa 2014-2020 (PO PŻ) jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym. Program został opracowany zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 223/2014 z dnia 11 marca 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym. Cel Programu to udzielenie wsparcia osobom doświadczającym najgłębszych form ubóstwa poprzez udostępnienie pomocy żywnościowej w formie paczek lub posiłków. Pomoc mogą otrzymywać osoby/rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej
i uzyskujące dochód nieprzekraczający:

- 1 402 zł w przypadku osoby samotnie gospodarującej, czyli dochód nieprzekraczający 200% kryterium dochodowego uprawniającego do korzystania z pomocy społecznej (tj. 701 zł).

- 1 056 zł w przypadku osoby w rodzinie, czyli dochód nieprzekraczający 200% kryterium dochodowego uprawniającego do korzystania z pomocy społecznej (tj. 528 zł).

Aby otrzymać pomoc żywnościową należy zgłosić się do właściwego ze względu
na miejsce zamieszkania ośrodka pomocy społecznej (OPS) lub do organizacji partnerskiej wydającej żywność w celu zakwalifikowania do odbioru żywności.

Osoby potrzebujące otrzymują artykuły: warzywne i owocowe, skrobiowe, mleczne, mięsne, a także cukier i olej. Osoby potrzebujące mogą także skorzystać z bezpłatnych szkoleń lub warsztatów dotyczących m.in. przygotowywania posiłków, dietetyki oraz zdrowego odżywiania, sprawnego zarządzania budżetem domowym, zapobiegania marnowaniu żywności w celu zwiększenia samodzielności i włączenia społecznego.

W ramach Programu GOPS  współpracuje  z PKPS w Łodzi.  Wydano  skierowania dla 61 rodzin w tym  dla 168 osób  do   pomocy  żywnościowej  realizowanej  w ramach Programu  Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014-2020. Dla najuboższych wydano 8476 kg żywności.

Wydatki  gminy na realizację  programu  wyniosły 805,04 zł. i przeznaczone  były  na  dowóz  żywności  z  Łodzi

  1. Szlachetna  paczka

Jest obecnie jednym z najbardziej rozpoznawalnych projektów społecznych w Polsce. Wbrew pozorom, nie zajmuje się robieniem paczek. Jest oparta na pracy z darczyńcami i wolontariuszami. To oni pomagają rodzinom w potrzebie. Wolontariusze szukają rodzin, w trakcie indywidualnego spotkania  poznają  i diagnozują  każdą jednostkową sytuację. Na podstawie rozmowy, poznanej historii wolontariusze decydują jaka pomoc dla rodziny będzie właściwa. Dzięki temu dostaje ona szanse  na doświadczenie Mądrej Pomocy – wsparcie w postaci paczki materialnej lub innej formie odpowiadającej na konkretne potrzeby.

 W 2018 r GOPS nawiązał  współpracę z wolontariuszami  ze Stowarzyszenia  Wiosna z siedzibą w Krakowie.  Dla 15 rodzin  z terenu gminy wydano rekomendacje do otrzymania  paczki.

Pracownicy  socjalni  realizują  programy  gminne   w zakresie  wspierania  rodziny, przeciwdziałania  alkoholizmowi i narkomanii, przeciwdziałania  przemocy  w  rodzinie

Z realizacji  programów  lokalnych  sporządzono  odrębne  sprawozdania.

15. Wydatki i dochody związane z realizacją zadań przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej

W 2018 r GOPS otrzymał na realizację zadań środki finansowe w kwocie 6 209 579,33 w tym

  • z budżetu państwa             4 989 813,50
  • z budżetu gminy                   506 525,95
  • środki EFS                           713 239,88
  • środki pozabudżetowe             2 330,00 

Nie wykorzystano środków finansowych w kwocie 310 610,02 w tym:

  • z budżetu państwa               170 330,89
  • z budżetu gminy                    52 325,98
  • środki EFS                             87 953,15

Niewykorzystane środki z budżetu państwa zostały zwrócone do ŁUW, niewykorzystane środki z EFS przechodzą do realizacji projektu w 2019 r.

 

 

 

                         DOCHODY – 31 314,57

 

 

Realizując zadania GOPS uzyskuje dochody, które przekazuje gminie. W 2018 r. Ośrodek uzyskał dochody w wysokości 31 314,57 zł  w tym z tytułu:

  • odpłatności za usługi opiekuńcze – 2 571,00 zł.
  • zwrotu dofinansowania gminy do pobytu mieszkańca w DPS   - 26 433,47 zł
  • nadpłaty składek ZUS za lata poprzednie     - 2 211,10 zł
  • wynagrodzenia płatnika składek      - 99,00 zł

 

 

                       Zadania realizowane przez Gminny Ośrodek

                         Pomocy Społecznej po stronie wydatków

                         zamknęły się  kwotą 5 898 969,31   zł

 

 

        Szczegółowe zestawienie wydatków w GOPS w 2018 r

 

                            FORMA  POMOCY

 

         Kwota w zł

                                                                   

                                         Zadania własne Gminy

 

 

Zasiłki i pomoc w naturze w tym: zasiłki celowe, zasiłki stałe, zasiłki okresowe  - Dotacja  - 128 775,66

Zasiłki celowe  7 150,00

Zasiłki stałe  68 631,01

Zasiłki okresowe  60 144,65

Kwota razem 135 925,66

Składka  na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające zasiłek stały   Dotacja -  6 175,09

             6 175,09

Usługi opiekuńcze   - Dotacja – 1 657,82

 

             17 619,08

Domy pomocy społecznej

 

           113 413,62

Dodatki mieszkaniowe

 

             6 058,71

Wspieranie rodziny  dotacja  -  5 925,00 zł   z funduszu pracy  -2 330,00 zł

          17 717,42

Śr. pozabudż- 2 330,00

Wydatki poniesione na opiekę i wychowanie dzieci w pieczy zastępczej

 

          45 519,30

 

Dożywianie dzieci Program rządowy w tym dotacja  oraz koszty żywności w ramach programu: dotacja – 26 417,00

     

           45 614,00

Koszty związane ze współpraca z Bankiem Żywności w Łodzi

 

                 805,04

Realizacja projektu „ Od  zależności do samodzielności ‘’

Środki EFS

             625 286,73

Funkcjonowanie Ośrodka   -  dotacja – 109 644,00

 

            345 085,63

Koszty związane z obsługa Zespołu Interdyscyplinarnego

               1 345,00

Schronisko dla bezdomnych

               2 576,00

                                  

                                        Zadania zlecone  Gminie

 

Składka na ubezpieczenie zdrowotne  za osoby pobierające niektóre świadczenia rodzinne

             2 322,94

Dodatki energetyczne

                617,57

Wynagrodzenie dla opiekuna prawnego

           35 444,61

Świadczenia wychowawcze

      3 132 155,08

Świadczenia rodzinne, świadczenia rodzicielskie, fundusz alimentacyjny, zasiłek dla opiekuna

      1 192 240,80

Karta Dużej Rodziny

                   67,04

Wspieranie rodziny - Świadczenie Dobry Start

        172 979,99

                                    ŁĄCZNIE                                           

Zadania finansowane z budżetu gminy

       459 259,98

Zadania finansowane ze środków EFS

       625 286,73

Zadania finansowane z budżetu państwa

    4 814 422,60

                                           RAZEM

     5 898 069,31

     

16.  Kontrole  Ośrodka

W 2018 r  w Ośrodku  nie  były  przeprowadzane  kontrole

Zegar

Kalendarium

Lista wydarzeń w miesiącu Kwiecień 2024 Brak wydarzeń w tym miesiącu.

Imieniny