Sprawozdania z działalności GOPS
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCi GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W GÓRZE ŚW. MAŁGORZATY ZA 2018 ROK
1. Struktura organizacyjna i kadrowa Ośrodka
Gminny Osrodek Pomocy Społecznej jest jednostka organizacyjna Gminy Góra Św. Małgorzaty. Działa na podstawie obowiązujacych przepisów prawa. Powołany został Uchwała nr 38/XI/0- Rady Narodowej w Górze Św. Małgorzaty z dnia 22.04.1990 r. Cele i zadania Ośrodka, organizację i gospodarkę finansową określa statut nadany uchwałą Nr 108/XIX/2012 Rady Gminy Góra Św. Małgorzaty z dnia 28 września 2012 r. ze zmianami Uchwała Nr 123/XIX/2016 z dnia 28 listopada 2016r. w sprawie zmian w statucie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Górze Św. Małgorzaty. Ponadto Ośrodek działa na podstawie Regulaminu Organizacyjnego wprowadzonego Zarządzeniem Nr 7/2016 r. Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Górze św. Małgorzaty z dnia 15 grudnia 2016r. oraz wewnętrznych zarządzeń Kierownika Ośrodka i upoważnień Wójta Gminy Góra Św. Małgorzaty do realizacji zadań zleconych gminie
W 2018 r. Ośrodek realizował zadania wynikające bezpośrednio z ustaw :
- o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004r.
- o wspieraniu rodziny i systemu pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011r.
- o dodatkach mieszkaniowych z dnia 21 czerwca 2001 r.
- prawo energetyczne z dnia 26 lipca 2013r.
- o świadczeniach rodzinnych z dnia 28 listopada 2003 r.
- o pomocy osobom uprawnionym do alimentów z dnia 7 września 2007r.
- o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci z dnia 11 luty 2016 r.
- o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów z dnia 4 kwietnia 2014 r.
- ustawa o Karcie Dużej Rodziny z 5 grudnia 2014 r.
- o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r.
- o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 29 lipca 2005 r.
- o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych z dnia 27 sierpnia 2004r.
- o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994 r.
a także z uchwał Rady Gminy:
- Uchwała Nr 123/XXII/2004 Rady Gminy Góra Św. Małgorzaty z dnia 17 grudnia 2004r. w sprawie zasad zwrotu świadczeń z pomocy społecznej.
- Uchwała nr 11/II/2014 w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania
- Uchwała Nr 196/XXXI/2014 Rady Gminy Góra Św. Małgorzaty z dnia 23 stycznia 2014r. w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków w zakresie dożywiania w formie posiłku albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych dla osób objętych wieloletnim programem wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania” Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020
- Uchwała Nr 197/XXXI/2014 Rady Gminy Góra Św. Małgorzaty z dnia 23 stycznia 2014r. w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania nieodpłatnie pomocy w zakresie dożywiania w formie świadczenia pieniężnego na zakup żywności dla osób objętych wieloletnim programem wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania” Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020
- Uchwała Nr 198/XXXI/2014 Rady Gminy Góra Św. Małgorzaty z dnia 23 stycznia 2014r. w sprawie ustanowienia wieloletniego programu osłonowego w zakresie dożywiania „ Pomoc gminy w zakresie dożywiania na lata 2014-2022
- Uchwała Nr 134.XX.2016 Rady Gminy Góra Św. Małgorzaty z dnia 21 grudnia 2016r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiazywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Góra Św. Małgorzaty na 2017 r.
- Uchwała nr 75/XII/2015 Rady Gminy Góra Św. Małgorzaty z dnia 21 grudnia 2015 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2016-2018
- Uchwała nr 77/XII/2015 Rady Gminy Góra Św. Małgorzaty z dnia 21 grudnia 2015 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ofiar Przemocy w Rodzinie dla Gminy Góra Św. Małgorzaty na lata 2016- 2018
Ważnym dokumentem stanowiącym podstawę podejmowanych działań w zakresie pomocy społecznej jest Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2015-2022 przyjęta Uchwałą Nr 76/XII/2015 Rady Gminy Góra Św. Małgorzaty z dnia 21 grudnia 2015 r.
W 2018 r. Ośrodek realizował zadania w zakresie:
- pomocy społecznej;
- wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
- dodatków mieszkaniowych i energetycznych;
- świadczeń rodzinnych, rodzicielskich, opiekuńczych, zasiłków dla opiekuna, wsparcia kobiet w ciąży i rodzin Za życiem;
- świadczeń funduszu alimentacyjnego i postępowania wobec dłużników alimentacyjnych;
- świadczeń wychowawczych;
- świadczenia jednorazowego Dobry Start
- opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne,
- postępowania w sprawach wydawania Karty Dużej Rodziny;
- wypłacania wynagrodzenia za sprawowanie opieki
- obsługi technicznej i organizacyjnej Zespołu Interdyscyplinarnego ds. przemocy w rodzinie;
W 2018 r. w Ośrodku zatrudnionych było 8 pracowników na umowę o pracę i 1 pracownik na umowę – zlecenie. W skład Ośrodka wchodzą stanowiska pracy:
- Kierownik Ośrodka
- główna księgowa – 1 etat
- pracownicy - socjalni - 3 etaty
- świadczenia rodzinne, fundusz alimentacyjny, świadczenia wychowawcze - 1 etat
- asystent rodziny - 0,40 etatu
- usługi opiekuńcze – 0,50 etatu
Na umowę - zlecenie - sprzątaczka
Na czele Ośrodka stoi Kierownik, odpowiada za całokształt działalności jednostki. Do podstawowych obowiązków należy zarządzanie i kierowanie pracą Ośrodka, reprezentowanie na zewnątrz. Podejmowane przez Ośrodek działania, zwiększający się zakres zadań, rozwój form aktywnej integracji oraz kierowanie pomocy do grup społecznych wiążą się z koniecznością posiadania dobrego zespołu pracowników.
Wszyscy pracownicy Ośrodka posiadają wykształcenie i doświadczenie zgodnie z zajmowanym stanowiskiem.
W celu uzupełnienia zdobytej wiedzy pracownicy Ośrodka uczestniczą w szkoleniach organizowanych przez wyspecjalizowane firmy szkoleniowe. Szkolenia służą podniesieniu kompetencji pracowników co prowadzi do zwiększenia efektywności obsługi klienta.
2. Realizacja zadań pomocy społecznej
Zadaniem pomocy społecznej jest wspieranie osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb życiowych i umożliwienie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka. Wspieranie polega na udzielaniu pomocy finansowej, rzeczowej, usługowej, poradnictwa, pracy socjalnej
Świadczenia pieniężne przyznawane z systemu pomocy społecznej pod warunkiem spełnienia jednocześnie dwóch kryteriów. Koniecznym jest występowanie jednej z okoliczności wskazującej na trudna sytuację życiową tj. bezrobocia, niepełnosprawności, długotrwałej, przewlekłej choroby, potrzeby ochrony macierzyństwa, trudności w
wypełnianiu funkcji opiekuńczo- wychowawczej i prowadzenia gospodarstwa zwłaszcza w rodzinach wielodzietnych i niepełnych i innych wskazanych w ustawie o pomocy społecznej oraz spełnienie tzw. kryterium dochodowego, które od 2015 r. wynosiło dla osoby samotnie gospodarującej -634,00 zł. dla osoby w rodzinie 514,00 zł. , natomiast od 1 października 2018 analogicznie – 701,00 zł i 528,00 zł
W celu realizacji w/ w zadań pracownicy Ośrodka współpracują z kuratorami, policją, prokuraturą, wydziałem rodzinnym i nieletnim sądu rejonowego, pedagogami, GKRPA, Zespołem Interdyscyplinarnym ds. przemocy w rodzinie, lekarzem rodzinnym, placówkami ochrony zdrowia, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie Powiatowym Urzędem Pracy.
Świadczenia pomocy społecznej
1/ zasiłek stały
Jest to świadczenie obligatoryjne przysługujące na podstawie art. 37 ustawy o pomocy społecznej, osobom niezdolnym do pracy z powodu wieku lub całkowicie niezdolnym do
pracy, spełniającym kryterium dochodowe i stanowi uzupełnienie dochodu tych osób do kryterium ustawowego. Jako wysokość zasiłku stałego uznaje się różnicę uzyskana po
odjęciu od kwoty kryterium dochodowego kwoty posiadanego dochodu. Kwota zasiłku stałego od 1 października 2015 r wynosi 604,00 zł. od 1 października 2018 r. – 645,00 zł
W 2018 r. wypłacono 142 świadczenia w formie zasiłku stałego dla 13 osób na kwotę 68 631,01 zł. Realizacja zasiłków stałych jest zadaniem własnym gminy finansowana ze środków budżetu państwa.
2/ zasiłek okresowy
Świadczenie przysługuje na podstawie art. 38 ustawy o pomocy społecznej i adresowane jest dla osób i rodzin bez dochodu lub o dochodach niższych niż ustawowe kryterium przy wystąpieniu co najmniej jednej z okoliczności zawartej w art. 7 m.in niepełnosprawności, długotrwałej lub przewlekłej choroby, bezrobocia, niezaradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego
W 2018 r. minimalna wysokość zasiłku okresowego wynosiła 50% różnicy miedzy kryterium dochodowym osoby samotnie gospodarującej lub osoby w rodzinie , a dochodem tej osoby lub rodziny. Okres, na jaki przyznawany jest zasiłek okresowy ustala Ośrodek.
Realizacja zasiłków okresowych jest zadaniem własnym gminy, dotowanym z budżetu
państwa. W 2018 r. wypłacono 209 świadczeń dla 33 osób i rodzin. Koszt zadania wyniósł 60 144,65 zł.
Zasiłek okresowy przyznany był z powodu:
- bezrobocia - 20 osób -112 świadczeń - kwota 39 468,65
-długotrwałej choroby - 4 osób - 16 świadczeń - kwota 4 088,00
-niepełnosprawności - 8 osób - 60 świadczeń - kwota 11 650,00
- inne przyczyny - 7 osoby - 21 świadczeń - kwota 4 939,00
3/ Zasiłek celowy i specjalny celowy
Jest to zadanie fakultatywne przyznawane na podstawie art. 39 ustawy o pomocy społecznej na zaspokojenie niezbędnej potrzeby życiowej, a w szczególności na pokrycie części lub całości kosztów zakupu żywności, leków i leczenia, opału, odzieży, niezbędnych sprzętów gospodarstwa domowego, drobnych remontów i napraw w mieszkaniu, a także kosztów pogrzebu.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, na podstawie art. 41 pkt 1 ustawy o pomocy społecznej osobie albo rodzinie może być przyznany specjalny zasiłek celowy w wysokości nieprzekraczającej odpowiednio kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej lub rodziny. Jest to forma pomocy udzielana wyłącznie ze środków własnych gminy.
W 2018 r. wypłacono zasiłki celowe dla 17 osób i rodzin na kwotę 7 150,00 zł w tym : zasiłków celowych specjalnych dla 3 osób na kwotę 1 350,00 zł.
4/ dożywianie dzieci oraz zapewnienie posiłku
Pomoc w formie dożywiania realizowana na podstawie uchwały Nr 221 Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2013r. w sprawie ustanowienia wieloletniego programu wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „ Pomoc państwa w zakresie dożywiania „ na lata 2014-2020 oraz uchwał Rady Gminy Nr 196/XXXI/2014, Nr 197/XXXI/2014, Nr 198/XXXI/2014 z dnia 23 stycznia 2014r.
Zadanie współfinansowane ze środków własnych gminy i środków budżetu państwa. Na realizacje zadania wydatkowano ogółem 45 614,00 zł. w tym :
Środki własne gminy - 19 197,00 zł
Środki dotacji - 26 417,00 zł.
Rzeczywista liczba objętych dożywianiem 100 osób w tym liczba osób korzystających z posiłku 59, z zasiłku celowego na zakup żywności 68. Z programu osłonowego tj wydania decyzji na wniosek Dyrektora szkoły dożywianiem objęto 5 dzieci w formie posiłku, Posiłek realizowany był w formie pełnego obiadu, jednego dania gorącego, Średni koszt jednego posiłku 3,57 zł, średnia wysokość zasiłku celowego na zakup żywności 212,38 zł, średni koszt 1 posiłku bez wydania decyzji 5,73 zł
5/ kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu
Dom pomocy społecznej świadczy usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające i edukacyjne na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób w nim przebywających. Pobyt w DPS-ie jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania. Opłaty za pobyt w DPS-ie pokrywają w kolejności:
1. mieszkaniec domu, a w przypadku osób małoletnich przedstawiciel ustawowy z dochodów dziecka,
2. małżonek , zstępni przed wstępnymi,
3.gmina, z której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej - przy czym osoby i gmina określone w pkt 2 i 3 nie mają obowiązku wnoszenia opłat, jeżeli mieszkaniec domu ponosi pełną odpłatność.
W 2018 r. 4 mieszkańców gminy przebywało w domach pomocy społecznej.
Dofinansowanie gminy wyniosło 113 413,62 zł.
6/ usługi opiekuńcze
Zadanie realizowane na podstawie ustawy o pomocy społecznej oraz uchwały Rady Gminy. Wsparciem w postaci usług opiekuńczych objęto 9 osób w wymiarze 780 godzin. Poniesiono wydatki na utrzymanie stanowiska opiekunki w kwocie 17 619,089zł w tym środki dotacji 1 657,82 zł. Środki dotacji otrzymane były w związku z realizacją programu Opieka 75+. Podopieczni ponosi odpłatność zgodnie z uchwałą Rady Gminy. Z tytułu zwrotu za usługi opiekuńcze dochody gminy wyniosły - 2 571,00 zł
7/ udzielanie schronienia
Udzielenie schronienia następuje przez przyznanie tymczasowego schronienia w noclegowni, schronisku dla osób bezdomnych albo schronisku dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi.
Schronisko dla osób bezdomnych zapewnia osobom bezdomnym, które podpisały kontrakt socjalny, całodobowe, tymczasowe schronienie oraz usługi ukierunkowane na wzmacnianie aktywności społecznej, wyjście z bezdomności i uzyskanie samodzielności życiowej. Zgodnie z przepisami gmina winna posiadać umowę lub porozumienie ze schroniskiem dla bezdomnych w celu zapewnienia tymczasowego schronienia . W 2018 roku poniesiono wydatki w kwocie 2 576,00 zł na zapewnienie 1 miejsca w schronisku dla bezdomnych MONAR w Ozorkowie. Ośrodek nie kierował osoby bezdomnej do schroniska.
8/ praca socjalna
Jednym z bardzo istotnych zadań realizowanych w GOPS wynikających z ustawy o pomocy społecznej jest świadczenie usług w formie pracy socjalnej, rozumianej jako działalność zawodowa, skierowana na pomoc osobom i rodzinom we wzmocnieniu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych oraz na tworzenie warunków sprzyjających temu celowi. Świadczenie pracy socjalnej jest zadaniem własnym gminy o charakterze obowiązkowym i nie jest uzależnione od posiadanego przez osobę/ rodzinę dochodu. Działalność pracowników socjalnych obejmuje przede wszystkim na osoby samotne, chore, niepełnosprawne, rodziny niepełne i wielodzietne, wykazujące bezradność , w szczególności w sprawach
opiekuńczo-wychowawczych. Praca socjalna ukierunkowana jest na rzecz poprawy funkcjonowania rodziny, zapewnienia niezbędnych warunków materialnych,
mieszkaniowych , poprawy stanu zdrowia, na rzecz wykorzystywania uprawnień osób niepełnosprawnych.
Ponadto praca socjalna może być świadczona w oparciu o kontrakt socjalny, a więc umowę dwustronna zawierana w formie pisemnej przez pracowników socjalnych z osobami korzystającymi z pomocy społecznej. Celem kontraktu jest ustalenie najbardziej skutecznej drogi wyjścia rodziny z trudnej sytuacji, w jakiej się znalazła, poprzez określenie zobowiązań i uprawnień stron. Zawarcie kontraktu socjalnego zmusza klienta do aktywnego uczestnictwa osoby w rozwiazywaniu i poprawie własnej trudnej sytuacji życiowej, a pracownikowi socjalnemu daje możliwość oceniania efektów pracy. W przypadku odmowy zawarcia kontraktu lub niedotrzymania jego postanowień ustawa o pomocy społecznej przewiduje możliwość odmowy przyznania świadczenia. W 2018 roku praca socjalna prowadzona była przez pracowników socjalnych w 82 rodzinach, natomiast w oparciu o kontrakt socjalny z 40 osobami.
Poniżej zamieszczone zostały szczegółowe dane liczby osób i rodzin korzystających z pomocy społecznej w poszczególnych grupach / tabela nr 1, nr 2 nr.3 /
Tabela nr 1 Typy rodzin objętych pomocą społeczną
WYSZCZEGÓLNIENIE |
Liczba rodzin |
Liczba osób w rodzinach |
RODZINY OGÓŁEM ( wiersz 2+3+4+5+6+7 ) |
109 |
261 |
LICZBA OSÓB 1 |
50 |
50 |
2 |
19 |
38 |
3 |
12 |
36 |
4 |
13 |
52 |
5 |
8 |
40 |
6 i więcej |
7 |
45 |
w tym rodziny z dziećmi ogółem ( wiersz 9+10+11+12+13+14+15) |
39 |
164 |
O liczbie dzieci : 1 |
12 |
35 |
2 |
12 |
47 |
3 |
10 |
49 |
4 |
3 |
18 |
5 |
2 |
15 |
6 |
0 |
0 |
7 i więcej |
0 |
0 |
RODZINY NIEPEŁNE (wiersz 17+18+19+20) |
9 |
26 |
O liczbie dzieci 1 |
5 |
11 |
2 |
2 |
7 |
3 |
2 |
8 |
4 i więcej |
0 |
0 |
RODZINY EMERYTÓW I RENCISTÓW OGÓŁEM (wiersz 22+23+24+25) |
10 |
18 |
O liczbie osób : 1 |
5 |
5 |
2 |
3 |
6 |
3 |
1 |
3 |
4 i więcej |
1 |
4 |
Tabela nr 2 Powody przyznania pomocy
POWÓD TRUDNEJ SYTUACJI ŻYCIOWEJ |
LICZBA RODZIN OGÓŁEM |
LICZBA OSÓB W RODZINACH |
UBÓSTWO |
48 |
137 |
SIEROCTWO |
0 |
0 |
BEZDOMNOŚĆ |
0 |
0 |
POTRZEBA OCHRONY MACIERZYŃSTWA |
15 |
75 |
W TYM: WIELODZIETNOŚĆ |
13 |
68 |
BEZROBOCIE |
28 |
79 |
NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ |
28 |
68 |
DŁUGOTRWAŁA LUB CIĘŻKA CHOROBA |
28 |
69 |
BEZRADNOŚĆ W SPRAWACH OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZYCH I PROWADZENIA GOSPODARSTWA DOMOWEGO |
12 |
45 |
W TYM: RODZINY NIEPEŁNE |
8 |
21 |
RODZINY WIELODZIETNE |
4 |
24 |
PRZEMOC W RODZINIE |
0 |
0 |
POTRZEBA OCHRONY OFIAR HANDLU LUDŹMI |
0 |
0 |
ALKOHOLIZM |
3 |
3 |
NARKOMANIA |
1 |
1 |
TRUDNOŚCI W PRZYSTOSOWANIU DO ZYCIA PO ZWOLNIENIU Z ZAKŁADU KARNEGO |
0 |
0 |
TRUDNOŚCI W INTEGRACJI OSÓB ,KTÓRE OTRZYMAŁY STATUS UCHODŹCY,OCHRONĘ UZUPEŁNIAJĄCĄ LUB ZEZWOLENIE NA POBYT CZASOWY |
0 |
0 |
ZDARZENIE LOSOWE |
0 |
0 |
SYTUACJA KRYZYSOWA |
0 |
0 |
KLĘSKA ŻYWIOŁOWA LUB EKOLOGICZAN |
0 |
0 |
Tabela nr 3 Rzeczywista liczba rodzin i osób objętych pomocą
WYSZCZEGÓLNIENIE
|
LICZBA OSÓB,KTÓRYM PRZYZNANO DECYZJA ŚWIADCZENIE |
LICZBA RODZIN |
LICZBA OSÓB W RODZINACH |
|
Świadczenia przyznawane w ramach zadań zleconych własnych OGÓŁEM |
115 |
66 |
181 |
|
W tym : świadczenia pieniężne |
48 |
46 |
112 |
|
Świadczenia niepieniężne |
68 |
40 |
148 |
|
Świadczenia przyznawane w ramach zadań zleconych bez względu na rodzaj, formę i liczbę |
0 |
0 |
0 |
|
Świadczenia przyznawane w ramach zadań własnych bez względu na rodzaj, formę i liczbę |
115 |
66 |
181 |
|
Pomoc udzielana w postaci pracy socjalnej OGÓŁEM |
x |
82 |
186 |
|
W tym: wyłącznie w postaci pracy socjalnej |
x |
43 |
79 |
|
|
|
|
|
|
Praca socjalna prowadzona w oparciu o: |
LICZBA KONTRAKTÓW /PROJEKTÓW SOCJALNYCH |
LICZBA OSÓB OBJĘTA KONTRAKTAMI/PROJEKTAMI SOCJALNYMI |
||
KONTRAKT SOCJALNY CZĘŚĆ A1)2) |
40 |
40 |
||
KONTRAKT SOCJALNY CZĘŚĆ B 1)2) |
0 |
0 |
||
PROJEKT SOCJALNY |
0 |
0 |
||
3. Wspieranie rodziny i piecza zastępcza
Od 1 stycznia 2012 r. Ośrodek realizuje ustawę o wspieraniu rodziny i systemu pieczy zastępczej. Powyższa ustawa kładzie nacisk głównie na utrzymaniu dzieci w ich naturalnym środowisku, czyli rodzinie. Gmina w części finansuje pobyt dzieci w pieczy zastępczej. W 2018 r. wydatki wynosiły 45 519,30 zł. i dotyczyły dofinansowania do kosztów pobytu dzieci w pieczy zastępczej w tym: 3 dzieci w zawodowej rodzinie zastępczej, 3 dzieci w niezawodowej rodzinie zastępczej i 1 dziecko w spokrewnionej rodzinie zastępczej, 2 dzieci w placówce opiekuńczo-wychowawczej
Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej nałożyła na gminy obowiązek udzielania pomocy rodzinom dysfunkcyjnym z dziećmi. Pomoc ta realizowana jest poprzez działania asystenta rodzinnego, który wspiera rodziny w przezwyciężeniu trudności związanych z opieką i wychowaniem małoletnich dzieci. Asystent ułatwia rodzicom wypełnianie ról społecznych aby doprowadzić do osiągnięcia podstawowej stabilizacji życiowej i nie dopuścić do umieszczenia dzieci w placówkach lub rodzinach zastępczych. Jeżeli dzieci znajdują się w pieczy zastępczej rola asystenta będą działania na rzecz powrotu do rodziny.
W 2018 r. wsparciem asystenta rodziny objęto 8 rodzin w tym u 3 rodzin przeprowadzono monitoring w związku z zakończeniem wsparcia. Poniesione wydatki dot zatrudnienia asystenta rodziny w ramach 0,40 etatu. Koszt realizacji zadania wyniósł 19 835,92 zł w tym: środki własne gminy- 11 580,92 zł., środki dotacji – 5 925,00 zł. środki pozabudżetowe z Funduszu Pracy 2 330,00 zł. Środki dotacji otrzymano w związku z realizacją programu Asystent rodziny i koordynator rodzinnej pieczy zastępczej.
4. Dodatki mieszkaniowe i energetyczne
1/ dodatki mieszkaniowe
Dodatki mieszkaniowe przyznawane na podstawie ustawy o dodatkach mieszkaniowych. Pomocą objęto 6 osób/ rodzin. Wypłacono 49 świadczeń na kwotę 6 058,71 zł.
Zadanie własne gminy finansowane ze środków własnych gminy.
2/ dodatki energetyczne
Dodatki energetyczne przyznawane są na podstawie ustawy Prawo energetyczne.
Wypłacono 40 dodatków energetycznych dla 5 osób/rodzin na kwotę 545,16 zł. Koszt realizacji zadania wyniósł 617,57 zł., w tym opłacono koszty obsługi na kwotę 12,05 zł.
Zadanie zlecone gminie finansowane z budżetu państwa.
5. Świadczenia rodzinne, świadczenia rodzicielskie, świadczenia opiekuńcze, zasiłkidlaopiekuna
1/ Świadczenia rodzinne
Świadczenia rodzinne są przyznawane na podstawie ustawy o świadczeniach rodzinnych. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje zadania z zakresu świadczeń rodzinnych jako zadanie zlecone gminie z zakresu administracji rządowej
Świadczeniami rodzinnymi realizowanymi przez Ośrodek są :
- Zasiłek rodzinny oraz dodatki do zasiłku rodzinnego
- Świadczenia opiekuńcze: zasiłek pielęgnacyjny, specjalny zasiłek opiekuńczy oraz świadczenia pielęgnacyjne
- Świadczenia rodzicielskie
- Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka.
Zasiłek rodzinny ma na celu częściowe pokrycie wydatków na utrzymanie dziecka. Prawo do zasiłku rodzinnego i dodatków przysługuje jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę albo dochód osoby uczącej się nie przekracza kwoty 674 zł. i kwoty 764 zł. w przypadku gdy członkiem rodziny jest dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności. Dochody z gospodarstwa rolnego obliczany jest zgodnie z obwieszczeniem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego który za 2016 r. i wynosił 214,75 zł.. natomiast na nowy okres zasiłkowy od 1 listopada 2018 r. za 2017 r. dochód ten wyniósł 283,25 zł.
Zasiłek rodzinny przysługuje do ukończenia przez dziecko :
- 18 roku życia
- nauki w szkole jednak nie dłużej niż do 21 roku życia
- do 24 roku życia jeżeli dziecko uczy się w szkole wyżej i legitymuje się orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności.
Wysokość zasiłku rodzinnego
- na dziecko w wieku do ukończenia 5 roku życia - 95,00 zł
- na dziecko powyżej 5 roku życia do 18 roku życia - 124,00 zł
- na dziecko powyżej 18 roku życia do ukończenia 24 roku życia - 135,00 zł.
Dodatki do zasiłku rodzinnego:
- z tytułu urodzenia dziecka – 1000,00 zł.
- z tytułu samotnego wychowywania dziecka – 193,00 zł miesięcznie nie więcej niż 386,00 zł. na wszystkie dzieci
- z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego – 400,00 zł.
- z tytułu wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej - 95,00 zł.
- z tytułu kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego -90,00 zł. na dziecko do ukończenia 5 r. ż. i 110,00 zł. na dziecko do ukończenia 24 r. ż.
- z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego – 100,00 zł.
- z tytułu podjęcia przez dziecko nauki w miejscowości w której znajduje się siedziba szkoły – 113,00 zł.
- w związku z dojazdem dziecka do miejscowości w której znajduje się siedziba szkoły – 69,00
2/ Świadczenia opiekuńcze
- Zasiłek pielęgnacyjny przysługuje:
- niepełnosprawnemu dziecku,
- osobie niepełnosprawnej w wieku powyżej 16 roku życia, jeżeli legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności
- osobie niepełnosprawnej w wieku powyżej 16 roku życia o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, jeżeli niepełnosprawność powstała w wieku do ukończenia 21 roku życia
- osobie która ukończyła 75 roku życia
Jeżeli nie posiadają uprawnień do dodatku pielęgnacyjnego z tytułu ubezpieczenia
Zasiłek pielęgnacyjny przysługuje w wysokości 153,00 zł. miesięcznie. Od 1 listopada 2018 r. wynosi 184,42 zł
- Specjalny zasiłek opiekuńczy:
przysługuje osobom , na których ciąży obowiązek alimentacyjny, a także małżonkom, jeżeli nie podejmują lub rezygnują z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania stałej opieki nad osoba legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku z ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji.
Specjalny zasiłek opiekuńczy przysługuje jeżeli łączny dochód rodziny osoby sprawującej opiekę oraz rodziny osoby wymagającej opieki w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 764 zł.
Wysokość specjalnego zasiłku opiekuńczego wynosi 520,00 zł. miesięcznie. Od 1 listopada 2018 r. wynosi 620,00 zł.
- Świadczenie pielęgnacyjne
Świadczenie pielęgnacyjne przysługuje jeżeli niepełnosprawność osoby wymagającej opieki powstała nie później niż do ukończenia 18 roku życia lub w trakcje nauki w szkole lub w szkole wyższej nie później niż do ukończenia 25 roku życia
Świadczenie pielęgnacyjne w 2018 r. wynosiło 1477 r. Od 1 stycznia 2019 r. wynosic będzie 1 583,00 zł.
3/ Świadczenie rodzicielskie
przysługuje od 1 stycznia 2016r. osobom które urodziły dziecko, a które nie otrzymują zasiłku macierzyńskiego lub uposażenia macierzyńskiego. Uprawnieni do tego świadczenia są m.in. bezrobotni, studenci, osoby wykonujący pracę na podstawie umów cywilnoprawnych, osoby prowadzące poza rolnicza działalność gospodarczą, jeśli nie będą pobierać zasiłku macierzyńskiego. Świadczenie wynosi 1000 zł. miesięcznie i nie jest zależne od kryterium dochodowego. Przysługuje przez 52 tygodnie , a w przypadku wieloraczków do 71 tygodni. Świadczenie rodzicielskie nie przysługuje, jeżeli co najmniej jeden z rodziców dziecka otrzymują zasiłek macierzyński lub uposażenie za okres ustalony przepisami Kodeksu pracy jako okres urlopu macierzyńskiego, okres dodatkowego urlopu macierzyńskiego, okres urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, okres dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego okres urlopu rodzicielskiego.
W związku z powyższym, wykluczona jest możliwość pobierania przez rodziców w tym samym czasie, na to samo dziecko, zarówno nowego świadczenia rodzicielskiego jak i zasiłku macierzyńskiego lub uposażenia za okres ustalony przepisami jako okres urlopu macierzyńskiego, okres dodatkowego urlopu macierzyńskiego, okres urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, okres dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego okres urlopu rodzicielskiego
4/ Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka przysługuje matce albo ojcu dziecka, opiekunowi prawnemu lub faktycznemu, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę i jeżeli kobieta pozostawała pod opieką medyczną nie później niż od 10 tygodnia ciąży. Wysokość jednorazowej zapomogi wynosi 1000,00 zł. nie przekracza kwoty 1922,00 zł.
5/ Zasiłek dla opiekuna nie jest świadczeniem rodzinnym, opłacany ze środków przeznaczonych na świadczenia rodzinne, wypłacany jest na podstawie ustawy z dnia 4 kwietnia 2014r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów. Zasiłek dla opiekuna przysługuje osobie, jeżeli decyzja o przyznaniu jej prawa do świadczenia pielęgnacyjnego wygasła z mocy prawa na podstawie art.11 ust.3 z dnia 7 grudnia 2012r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw. Zasiłek dla opiekuna przysługiwał za okresy od 1 lipca 2013 r. do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie ustawy oraz od dnia wejścia w życie ustawy w których osoba spełniała warunki do otrzymywania świadczenia pielęgnacyjnego określone w ustawie z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2012 r. Zasiłek dla opiekuna wynosi 520,00 zł. miesięcznie. Od 1 listopada 2018 r. wynosi 620,00 zł
6/ składka na ubezpieczenie emerytalno- rentowe za osoby pobierające niektóre świadczenia rodzinne
Za osobę pobierającą świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy albo zasiłek dla opiekuna wójt, burmistrz lub prezydent miasta opłaca składkę na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od podstawy odpowiadającej wysokości odpowiednio:
1) świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego przysługujących na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych,
2) zasiłku dla opiekuna przysługującego na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów
- przez okres niezbędny do uzyskania okresu ubezpieczenia (składkowego
i nieskładkowego) odpowiednio 20-letniego przez kobietę i 25-letniego przez mężczyznę.
Podstawa prawna art. 6 ust. 2a, art. 24 ust. 1,ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z funduszu ubezpieczeń społecznych ( tj Dz.U z 2018 r. poz.1270,2245
Tabela nr 4 realizacja świadczeń rodzinnych, zasiłków dla opiekuna , składki na ubezpieczenie emerytalno rentowe, koszty obsługi świadczeń w 2018 r.
Rodzaj świadczenia |
Liczba osób |
Liczba świadczeń |
Kwota wypłaconych świadczeń |
Zasiłek rodzinny |
393 |
4011 |
454 454,12 |
Dodatek z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego |
15 |
107 |
41 347,40 |
Dodatek z tytułu urodzenia dziecka |
13 |
22 |
12 763,40 |
Dodatek z tytułu samotnego wychowywania dziecka |
11 |
118 |
18 640,52 |
Dodatek z tytułu kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego |
8 |
82 |
7 521,20 |
Dodatek z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego |
245 |
453 |
23 082,63 |
Dodatek z tytułu podjęcia przez dziecko nauki poza miejscem zamieszkania |
87 |
557 |
35 957,51 |
Dodatek z tytułu wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej |
53 |
555 |
50 986,02 |
Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka |
30 |
30 |
30 000,00 |
Świadczenie rodzicielskie |
5 |
41 |
38 058,50 |
Zasiłki pielęgnacyjne |
83 |
936 |
148 015,26 |
Świadczenia pielęgnacyjne |
9 |
105 |
155 085,00 |
Specjalny zasiłek opiekuńczy |
6 |
51 |
26 750,40 |
Składki na ubezpieczenia emerytalno-rentowe opłacane za osoby pobierające świadczenia pielęgnacyjne |
4
|
29 |
10 707,87 |
Składki na ubezpieczenia emerytalno-rentowe opłacane za osoby pobierające specjalny zasiłek opiekuńczy |
3 |
23 |
3 558,37 |
Koszty obsługi ustawy o świadczeniach rodzinnych |
x |
x |
32 917,10 |
Koszty obsługi świadczeń rodzicielskich |
|
|
150,00 |
Zasiłek dla opiekuna |
6 |
72 |
38 640,00 |
Składki na ubezpieczenia emerytalno-rentowe opłacane za osoby pobierające zasiłek dla opiekuna |
2 |
24 |
3 544,48 |
Koszty obsługi ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekuna |
x |
x |
1 195,05 |
- Realizacja świadczeń z funduszu alimentacyjnego i postępowania wobec dłużników alimentacyjnych
1/ świadczenia z funduszu alimentacyjnego
Fundusz alimentacyjny stanowi system wspierania osób uprawnionych do alimentów środkami finansowanymi z budżetu państwa. Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przyznawane są na podstawie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.
Świadczenie z funduszu alimentacyjnego przysługują osobie uprawnionej do alimentów od rodzica na podstawie wyroku sądu lub w drodze ugody zatwierdzonej przez sąd, jeżeli egzekucja prowadzona przez komornika okazała się bezskuteczna, a dochód rodziny osoby uprawnionej w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 725,00 zł. Świadczenia są wypłacane w wysokości bieżąco ustalonych alimentów, jednakże nie więcej niż 500 zł. miesięcznie na osobę uprawnioną. Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują osobie uprawnionej do ukończenia 18 roku życia albo w przypadku gdy uczy się w szkole lub w szkole wyższej do ukończenia przez nią 25 roku życia albo w przypadku posiadania orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności- bezterminowo
Tabela nr 5: wydatki na świadczenia z funduszu alimentacyjnego
• wypłacone świadczenie z funduszu alimentacyjnego kwota - 57 100,00 zł. liczba osób 17 liczba świadczeń - 167
w tym w wieku:
- 0-17 lat kwota - 53 500,00 zł. liczba osób -16, liczba świadczeń - 158
- 18- 24 lat kwota - 3 600,00 zł. liczba osób - 1 liczba świadczeń - 9
2/ Postępowanie wobec dłużników alimentacyjnych
Działania wobec dłużników alimentacyjnych przewidziane w ustawie z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (t.j.: Dz. U z 2018 r. poz. 554 ) podejmuje organ właściwy dłużnika tj. wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dłużnika alimentacyjnego. Realizacja ww. ustawy może być także przekazana do jednostki organizacyjnej gminy np. do ośrodka pomocy społecznej.
Działania podejmowane wobec dłużników alimentacyjnych przez organ właściwy dłużnika
Organ właściwy dłużnika przeprowadza wywiad alimentacyjny, w celu ustalenia sytuacji rodzinnej, dochodowej i zawodowej dłużnika alimentacyjnego, a także jego stanu zdrowia oraz przyczyn niełożenia na utrzymanie osoby uprawnionej oraz odbiera od niego oświadczenie majątkowe.
W przypadku gdy dłużnik alimentacyjny nie może wywiązać się ze swoich zobowiązań z powodu braku zatrudnienia, organ właściwy dłużnika zobowiązuje go do zarejestrowania się jako bezrobotny albo jako poszukujący pracy w przypadku braku możliwości zarejestrowania się jako bezrobotny oraz informuje właściwy powiatowy urząd pracy o potrzebie aktywizacji zawodowej dłużnika.
Jeżeli dłużnik alimentacyjny uniemożliwia przeprowadzenie wywiadu alimentacyjnego lub odmówił:
1. złożenia oświadczenia majątkowego,
2. zarejestrowania się w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotny albo poszukujący pracy;
3. bez uzasadnionej przyczyny, w rozumieniu przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, przyjęcia propozycji odpowiedniego zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, wykonywania prac społecznie użytecznych, prac interwencyjnych, robót publicznych, prac na zasadach robót publicznych albo udziału w szkoleniu, stażu lub przygotowaniu zawodowym dorosłych
organ właściwy dłużnika wszczyna postępowanie dotyczące uznania dłużnika za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych.
Jeśli organ właściwy dłużnika otrzyma kolejny wniosek o podjęcie działań wobec tego samego dłużnika alimentacyjnego, przeprowadza z nim wywiad alimentacyjny oraz odbiera od niego oświadczenie majątkowe.
W przypadku gdy organ właściwy dłużnika ustali na podstawie wywiadu alimentacyjnego lub oświadczenia majątkowego, że sytuacja dłużnika alimentacyjnego nie uległa zmianie, lub jeśli dłużnik alimentacyjny uniemożliwi przeprowadzenie tego wywiadu lub odmówi złożenia oświadczenia majątkowego, organ właściwy dłużnika nie informuje właściwego powiatowego urzędu pracy o potrzebie aktywizacji zawodowej dłużnika alimentacyjnego ani nie wszczyna postępowania dotyczącego uznania dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych, jeżeli poprzednio wydana decyzja o uznaniu dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych pozostaje w mocy.
Decyzji o uznaniu dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych nie wydaje się wobec dłużnika, który przez okres 6 ostatnich miesięcy wywiązywał się w każdym miesiącu ze zobowiązań alimentacyjnych w kwocie nie niższej niż 50% kwoty bieżąco ustalonych w tytule wykonawczym alimentów.
Gdy decyzja o uznaniu dłużnika za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych stanie się ostateczna, organ właściwy dłużnika:
- składa wniosek o ściganie dłużnika za przestępstwo określone w art. 209 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.) oraz
- po uzyskaniu z centralnej ewidencji kierowców informacji, że dłużnik alimentacyjny posiada uprawnienie do kierowania pojazdami, kieruje wniosek do starosty o zatrzymanie prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego wraz z odpisem tej decyzji.
Czynności podejmowane przez organ wypłacający świadczenie z funduszu alimentacyjnego w odniesieniu do dłużników alimentacyjnych
Dłużnik alimentacyjny jest zobowiązany do zwrotu organowi właściwemu wierzyciela należności w wysokości świadczeń wypłaconych z funduszu alimentacyjnego osobie uprawnionej, łącznie z odsetkami ustawowymi za opóźnienie . Odsetki są naliczane od pierwszego dnia następującego po dniu wypłaty świadczeń z funduszu alimentacyjnego, do dnia spłaty.
Należności przypadające od dłużnika alimentacyjnego z tytułu świadczeń wypłaconych z funduszu alimentacyjnego podlegają ściągnięciu wraz z odsetkami w drodze egzekucji sądowej na podstawie przepisów o egzekucji świadczeń alimentacyjnych z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (t.j. Dz.U. z 2016, poz. 169 z późn. zm.).
Jeżeli jest prowadzone postępowanie egzekucyjne w celu zaspokojenia roszczeń osoby uprawnionej z tytułu alimentów, organ właściwy wierzyciela, który wypłacał świadczenia z funduszu alimentacyjnego, będący wierzycielem należności przypadających od dłużnika alimentacyjnego, przyłącza się do tego postępowania. Organ, który przyłącza się do postępowania egzekucyjnego, ma te same prawa co wierzyciel uprawniony z tytułu alimentów.
Egzekucja należności przypadających od dłużnika alimentacyjnego jest prowadzona na podstawie ostatecznej decyzji przyznającej świadczenia z funduszu alimentacyjnego osobie uprawnionej, bez konieczności zaopatrywania jej w klauzulę ostateczności.
Na podstawie art. 8a ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, organ właściwy wierzyciela przekazuje do biura informacji gospodarczej informację gospodarczą o zobowiązaniu lub zobowiązaniach dłużnika alimentacyjnego wynikających z tytułów, o których mowa w art. 28 ust. 1 pkt 1 i 2 tej ustawy, w razie powstania zaległości za okres dłuższy niż 6 miesięcy.
Postępowanie wobec dłużników alimentacyjnych prowadzi Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
W ramach prowadzonych postepowań wystosowano do organów właściwych pisma w sprawie podjęcia działań wobec 7 dłużników.
Gmina Góra Św. Małgorzaty jako organ właściwy podjęła działania wobec 7 dłużników. W 2018 r wystąpiono do właściwego komornika sądowego z 7 wnioskami o przyłączenie się do postępowania egzekucyjnego wobec 7 dłużników alimentacyjnych
Zaległości z tytułu funduszu alimentacyjnego w stosunku u których stwierdza się zaległości powyżej 6 miesięcy zgłoszone zostały do pięciu rejestrów dłużników prowadzonych przez Biura Informacji Gospodarczych. Wg stanu na 31 grudnia 2018 r w czterech Biurach Informacji Gospodarczych zarejestrowanych jest 7 dłużników z terenu gminy
Tabela nr 6 kwoty zwrócone przez dłużników
Kwoty zwrócone przez dłużników z tytułu wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego z tego: |
22 907,71 |
-przekazane na dochody budżetu państwa w tym: |
22 907,71 |
- ustawowe odsetki |
22 907,71 |
- przekazane na dochody własne organu właściwego wierzyciela |
0,00 |
- wpłaty z tytułu zaliczki alimentacyjnej |
3 731,30 |
Realizacją świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz postepowaniem wobec dłużników alimentacyjnych zajmuje się jeden pracownik i kierownik Ośrodka. Wydatki na obsługę świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego wynoszą 3% otrzymanej dotacji na świadczenia rodzinne. Na obsługę funduszu alimentacyjnego i postepowania wobec dłużników alimentacyjnych wydatkowano kwotę 1 765,97 zł.
Nie poniesiono wydatków ze środków własnych gminy nie były przeznaczane kwoty na prowadzenie postepowania wobec dłużników alimentacyjnych
7. Świadczenia wychowawcze - rodzina 500+
Świadczenie wychowawcze ustalane jest na okres zasiłkowy od 1 października do 30 września każdego roku Świadczenie wychowawcze otrzymują rodzice, opiekunowie prawni lub opiekunowie faktyczni do ukończenia przez dziecko 18 roku życia. Na pierwsze lub jedyne dziecko rodzice otrzymują świadczenie po spełnieniu kryterium dochodowego 800 zł. netto na osobę w rodzinie lub 1200 zł. jeżeli w rodzinie jest dziecko niepełnosprawne. Na drugie i kolejne dziecko rodzice otrzymują świadczenie niezależnie od dochodu. Podobnie jak w świadczeniach rodzinnych dochód z gospodarstwa rolnego obliczany jest na podstawie wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczenioweg
Tabela nr 7 Realizacja świadczeń wychowawczych w 2018 r.
Nazwa zadania |
Realizacja świadczeń |
Środki otrzymane z budżetu państwa |
|||
Liczba osób |
Liczba rodzin |
Liczba świadczeń |
Kwota
|
||
Świadczenie wychowawcze |
591 |
388 |
6178 |
3 083 395,60 |
x |
Koszty obsługi |
x |
x |
x |
48 759,48 |
x |
ogółem |
591 |
388 |
6178 |
3 132 155,08 |
3 252 000,00 |
8. Świadczenie jednorazowe Dobry Start
Program „Dobry Start” to inwestycja w edukację polskich dzieci. To 300 zł jednorazowego wsparcia dla wszystkich uczniów rozpoczynających rok szkolny do 20 roku życia. Rodziny otrzymali świadczenie bez względu na dochód. W 2018 r. wypłacono 558 świadczeń na kwotę 167 400,00 zł Opłacono koszty obsługi na kwotę 5 579,99 zł
9. Składka zdrowotna opłacana za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej i niektóre świadczenia rodzinn
Świadczenie przysługuje na podstawie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych. Jest to zadanie własne gminy dotowane z budżetu państwa. W 2018 r. opłacono 142 składek zdrowotnych za 13 osób pobierających zasiłki stałe. Łączny koszt zadania wyniósł 6 175,09 zł.
Świadczenie przysługuje na podstawie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Jest to zadanie zlecone gminie finansowane z budżetu państwa, przyznawane dla osób pobierających świadczenia pielęgnacyjne ze świadczeń rodzinnych oraz zasiłki dla opiekuna. W 2018 r. opłacono 47 składek zdrowotnych za 5 osób w tym 3 osoby pobierające świadczenie pielęgnacyjne, 2 osoby pobierające zasiłek dla opiekuna. Koszt zadania wyniósł 2 322,94 zł.
10. Postepowanie w sprawach wydawania Karty Dużej Rodziny
Ogólnopolska Karta Dużej Rodziny to system zniżek dla rodzin wielodzietnych. Jej posiadacze mają możliwość korzystania z katalogu oferty kulturalnej, rekreacyjnej czy transportowej na terenie całego kraju. Dzięki Karcie osoby z rodzin wielodzietnych mogą korzystać m.in. z ustawowych zniżek na przejazdy kolejowe – rodzice lub małżonkowie rodziców 37 proc. na bilety jednorazowe oraz 49 proc. na miesięczne; zniżek w opłatach paszportowych – 75 proc. w przypadku dzieci i 50 proc. w przypadku rodziców i małżonków rodziców oraz darmowych wstępów do parków narodowych. Karta przysługuje niezależnie od uzyskiwanych dochodów rodzinom z co najmniej trójką dzieci: - w wieku do ukończenia 18 roku życia,
- w wieku do ukończenia 25 roku życia, w przypadku gdy dziecko uczy się w szkole lub szkole wyższej,
- bez ograniczeń wiekowych, w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności.
Aby otrzymać Kartę Dużej Rodziny należy złożyć wniosek w gminie odpowiadającej miejscu zamieszkania. W 2018 r. wydano 16 Kart Dużej Rodziny w formie tradycyjnej i 27 w formie elektronicznej dla 7 rodzin. Na wydatki związane z kosztami obsługi wydatkowano 67,04 zł.
11. Wynagrodzenie za sprawowanie opieki
Opiekun prawny małoletniego lub osoby ubezwłasnowolnionej może ubiegać się o przyznanie mu wynagrodzenia. Wynagrodzenie dla opiekuna powinno być pokryte z majątku osoby, dla której opieka została ustanowiona. W braku takich środków wynagrodzenie wypłaca ośrodek pomocy społecznej, jest ono pokrywane z budżetu. Wysokość wynagrodzenia ustala sąd
W 2018 r. Ośrodek wypłacił wynagrodzenie dla 12 osób na kwotę 34 920,80 zł. Opłacono koszt obsługi na kwotę 523,81 zł.
12. Obsługa Zespołu Interdyscyplinarnego ds. przemocy w rodzinie
Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy nałożyła obowiązek podejmowania działań na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie w szczególności w ramach pracy w zespole interdyscyplinarnym. Obowiązek obsługi organizacyjno- technicznej tego Zespołu nałożono na ośrodki pomocy społecznej
Wydatki związane z obsługą Zespołu wyniosły 1 345,00 zł.
13. Realizacja programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
Okres realizacji projektu: 1 styczeń 2018 r.- 31 marzec 2018 r.
Projekt realizowany przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Górze Św. Małgorzaty w partnerstwie z fundacją UWOLNIENIE z Łodzi. Instytucją pośredniczącą jest Wojewódzki Urząd Pracy w Łodzi.
Grupę docelową projektu stanowi 35 osób zamieszkujących na terenie gminy Góra Św. Małgorzaty w tym 8 uczestników stanowią osoby, które spełniają przesłankę alkoholizmu.
Celem projektu jest : reintegracja społeczna, edukacyjna, zawodowa 35 osób w wieku powyżej 18 roku życia zagrożonych wykluczeniem społecznym- beneficjentów pomocy społecznej lub osób kwalifikujących się do objęcia jej wsparciem poprzez realizację indywidualna ścieżki reintegracji.
Realizowane zadania i poniesione wydatki :
- Aktywizacja społeczna - praca socjalna - Zaangażowany personel: 3 pracowników socjalnych, 1 animator społeczny. Pracownik socjalny pracował będzie z podopiecznym przez cały okres jego udziału w projekcie i rekrutacji do projektu . Realizowane wsparcie dla każdego UP odbywa się w oparciu o kontrakt socjalny. Do podstawowych zadań animatora społecznego należy motywowanie UP, rozwiązywanie problemów związanych z uczestnikami projektu, reagowanie na pojawiające się sytuacje konfliktowe. – koszt zadania - 65 706,77
- Aktywizacja społeczna - poradnictwo specjalistyczne, warsztaty terapeutyczne: indywidualne wsparcie psychologiczne, indywidualne poradnictwo prawne, grupowe warsztaty terapeutyczne – koszt zadania - 69 513,37
- Aktywizacja społeczna - terapia uzależnień - wsparcie indywidualne i grupowe dla osób spełniających przesłankę uzależnienia od alkoholu. – koszt zadania – 23 280,00
- Aktywizacja edukacyjna - nabywanie kompetencji ogólnych -Wsparcie ukierunkowane jest na nabywanie podstawowych kompetencji. Realizowane szkolenia: Kurs " Podstawy pracy z komputerem " "Prawo jazdy kat B" – 87 689,57 zł
- Aktywizacja zawodowa -Realizacja CIS dla uczestników projektu - Zgodnie z ustawą o zatrudnieniu socjalnym dla UP w CIS przewidziano: szkolenie BHP, odpowiednie badania lekarskie, zwrot kosztu dojazdu do CIS, 1 ciepły posiłek, bezpieczne warunki uczestnikom CIS. Za udział w CIS UP otrzymują świadczenie integracyjne.
- Aktywizacja zawodowa - Poradnictwo zawodowe i indywidualne szkolenia zawodowe : indywidualne spotkania z doradcą zawodowym, indywidualne szkolenia zawodowe.
- Aktywizacja zawodowa -Praktyki zawodowe oraz pośrednictwo pracy: nabór pracodawców, realizacja praktyk zgodnie z zaleceniami Rady w sprawie ram jakości i staży i Polskimi Ramami Jakości Staży i Praktyk.
Koszt realizacji zadań w pkt 5-7 dot. realizacji projektu przez fundację i wyniósł 368 276,88 zł. Ogółem wydatkowano środki w kwocie 625 286,73 zł na planowane wydatki w kwocie 718 747,88 zł.
14. Pozostała działalność Ośrodka w zakresie pomocy
- Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa 2014-2020
Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa 2014-2020 (PO PŻ) jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym. Program został opracowany zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 223/2014 z dnia 11 marca 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym. Cel Programu to udzielenie wsparcia osobom doświadczającym najgłębszych form ubóstwa poprzez udostępnienie pomocy żywnościowej w formie paczek lub posiłków. Pomoc mogą otrzymywać osoby/rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej
i uzyskujące dochód nieprzekraczający:
- 1 402 zł w przypadku osoby samotnie gospodarującej, czyli dochód nieprzekraczający 200% kryterium dochodowego uprawniającego do korzystania z pomocy społecznej (tj. 701 zł).
- 1 056 zł w przypadku osoby w rodzinie, czyli dochód nieprzekraczający 200% kryterium dochodowego uprawniającego do korzystania z pomocy społecznej (tj. 528 zł).
Aby otrzymać pomoc żywnościową należy zgłosić się do właściwego ze względu
na miejsce zamieszkania ośrodka pomocy społecznej (OPS) lub do organizacji partnerskiej wydającej żywność w celu zakwalifikowania do odbioru żywności.
Osoby potrzebujące otrzymują artykuły: warzywne i owocowe, skrobiowe, mleczne, mięsne, a także cukier i olej. Osoby potrzebujące mogą także skorzystać z bezpłatnych szkoleń lub warsztatów dotyczących m.in. przygotowywania posiłków, dietetyki oraz zdrowego odżywiania, sprawnego zarządzania budżetem domowym, zapobiegania marnowaniu żywności w celu zwiększenia samodzielności i włączenia społecznego.
W ramach Programu GOPS współpracuje z PKPS w Łodzi. Wydano skierowania dla 61 rodzin w tym dla 168 osób do pomocy żywnościowej realizowanej w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014-2020. Dla najuboższych wydano 8476 kg żywności.
Wydatki gminy na realizację programu wyniosły 805,04 zł. i przeznaczone były na dowóz żywności z Łodzi
- Szlachetna paczka
Jest obecnie jednym z najbardziej rozpoznawalnych projektów społecznych w Polsce. Wbrew pozorom, nie zajmuje się robieniem paczek. Jest oparta na pracy z darczyńcami i wolontariuszami. To oni pomagają rodzinom w potrzebie. Wolontariusze szukają rodzin, w trakcie indywidualnego spotkania poznają i diagnozują każdą jednostkową sytuację. Na podstawie rozmowy, poznanej historii wolontariusze decydują jaka pomoc dla rodziny będzie właściwa. Dzięki temu dostaje ona szanse na doświadczenie Mądrej Pomocy – wsparcie w postaci paczki materialnej lub innej formie odpowiadającej na konkretne potrzeby.
W 2018 r GOPS nawiązał współpracę z wolontariuszami ze Stowarzyszenia Wiosna z siedzibą w Krakowie. Dla 15 rodzin z terenu gminy wydano rekomendacje do otrzymania paczki.
Pracownicy socjalni realizują programy gminne w zakresie wspierania rodziny, przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii, przeciwdziałania przemocy w rodzinie
Z realizacji programów lokalnych sporządzono odrębne sprawozdania.
15. Wydatki i dochody związane z realizacją zadań przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
W 2018 r GOPS otrzymał na realizację zadań środki finansowe w kwocie 6 209 579,33 w tym
- z budżetu państwa 4 989 813,50
- z budżetu gminy 506 525,95
- środki EFS 713 239,88
- środki pozabudżetowe 2 330,00
Nie wykorzystano środków finansowych w kwocie 310 610,02 w tym:
- z budżetu państwa 170 330,89
- z budżetu gminy 52 325,98
- środki EFS 87 953,15
Niewykorzystane środki z budżetu państwa zostały zwrócone do ŁUW, niewykorzystane środki z EFS przechodzą do realizacji projektu w 2019 r.
DOCHODY – 31 314,57
|
Realizując zadania GOPS uzyskuje dochody, które przekazuje gminie. W 2018 r. Ośrodek uzyskał dochody w wysokości 31 314,57 zł w tym z tytułu:
- odpłatności za usługi opiekuńcze – 2 571,00 zł.
- zwrotu dofinansowania gminy do pobytu mieszkańca w DPS - 26 433,47 zł
- nadpłaty składek ZUS za lata poprzednie - 2 211,10 zł
- wynagrodzenia płatnika składek - 99,00 zł
Zadania realizowane przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej po stronie wydatków zamknęły się kwotą 5 898 969,31 zł
|
Szczegółowe zestawienie wydatków w GOPS w 2018 r
FORMA POMOCY |
Kwota w zł |
|
Zadania własne Gminy
|
||
Zasiłki i pomoc w naturze w tym: zasiłki celowe, zasiłki stałe, zasiłki okresowe - Dotacja - 128 775,66 |
Zasiłki celowe 7 150,00 Zasiłki stałe 68 631,01 Zasiłki okresowe 60 144,65 Kwota razem 135 925,66 |
|
Składka na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające zasiłek stały Dotacja - 6 175,09 |
6 175,09 |
|
Usługi opiekuńcze - Dotacja – 1 657,82
|
17 619,08 |
|
Domy pomocy społecznej
|
113 413,62 |
|
Dodatki mieszkaniowe
|
6 058,71 |
|
Wspieranie rodziny dotacja - 5 925,00 zł z funduszu pracy -2 330,00 zł |
17 717,42 Śr. pozabudż- 2 330,00 |
|
Wydatki poniesione na opiekę i wychowanie dzieci w pieczy zastępczej |
45 519,30
|
|
Dożywianie dzieci Program rządowy w tym dotacja oraz koszty żywności w ramach programu: dotacja – 26 417,00 |
45 614,00 |
|
Koszty związane ze współpraca z Bankiem Żywności w Łodzi
|
805,04 |
|
Realizacja projektu „ Od zależności do samodzielności ‘’ Środki EFS |
625 286,73 |
|
Funkcjonowanie Ośrodka - dotacja – 109 644,00
|
345 085,63 |
|
Koszty związane z obsługa Zespołu Interdyscyplinarnego |
1 345,00 |
|
Schronisko dla bezdomnych |
2 576,00 |
|
Zadania zlecone Gminie
|
||
Składka na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające niektóre świadczenia rodzinne |
2 322,94 |
|
Dodatki energetyczne |
617,57 |
|
Wynagrodzenie dla opiekuna prawnego |
35 444,61 |
|
Świadczenia wychowawcze |
3 132 155,08 |
|
Świadczenia rodzinne, świadczenia rodzicielskie, fundusz alimentacyjny, zasiłek dla opiekuna |
1 192 240,80 |
|
Karta Dużej Rodziny |
67,04 |
|
Wspieranie rodziny - Świadczenie Dobry Start |
172 979,99 |
|
ŁĄCZNIE |
||
Zadania finansowane z budżetu gminy |
459 259,98 |
|
Zadania finansowane ze środków EFS |
625 286,73 |
|
Zadania finansowane z budżetu państwa |
4 814 422,60 |
|
RAZEM |
5 898 069,31 |
|
16. Kontrole Ośrodka
W 2018 r w Ośrodku nie były przeprowadzane kontrole